maandag 26 mei 2014

Paaiperikelen...



























Elk jaar treed er weer een prachtig fenomeen op. Voor ons karpervissers vaak slecht voor de vangsten, maar als echte liefhebber van deze dieren blijft de paai een schitterend schouwspel om te zien. Op de extreem ondiepe wateren was het vorige maand al raak. Afgelopen week leek het overal wel 'los'!

De hoge voorjaarstemperaturen en dan vooral de nachttemperatuur, heeft er voor gezorgd dat de watertemperatuur is gestegen tot een 'magische' waarde. Deze watertemperatuur licht dan ongeveer tussen de achttien en twintig graden. Van het ene op het andere moment zitten ze op de paaigronden. Waar ze dan ineens vandaan komen, vind ik wel het fascinerendst. Voor ons karpervissers is het opvangen van de vis naar deze visgronden een kwestie van goed je huiswerk maken en ook nog eens een goede timing hebben. Het kan snel gaan! Kan je ze onderscheppen voor de paai, dan is er kans op een gewichtig exemplaar. Ben je net te laat, dan vang je karpers vol krassen en een stuk lichter in gewicht. Toch heb ik de afgelopen week ook gemerkt dat dit niet allemaal in één keer gebeurd. Paai met tussenpozen. De zware kuiters komen vaak als laatste. Ook nu is timing en veel aan het water zijn, de sleutel tot succes. Dat laatste heb ik dan waarschijnlijk net gemist. Waar ik ook kwam, dan was er wel een waar paai festijn aan de gang. Dat je karper tijdens de paai niet kan vangen vind ik lariekoek. Met een opvallend aasje is er altijd wel één die er intrapt. De dikke kuiters die op mijn route tegenkwam trapte nergens in en hadden het te druk met andere dingen. Een dubbel gevoel gaf het me wel. Aan de ene kant zie je de meest mooie en aantrekkelijke karpers zwemmen en wil je eigenlijk gewoon een schofterig dik exemplaar op de mat hebben. Aan de andere kant ben ik teveel liefhebber van deze prachtige dieren, en laat ze liever gewoon hun potje seks doen.


                 een bizarre volschub van zo'n mid-dertig pond, die ik 'gewoon' liet lopen

Op mijn vrije dagen van de afgelopen weken ontkwam ik er niet aan. Er moest gevist worden! Op bijna elke stek die ik tegenkwam, was er volop paaifeest!
Ik was dus steeds net te laat voor een dikke kuiter, en ving eigenlijk alleen de hitsige hommers. Niet getreurd. Het net was weer nat geworden! Hieronder een kort fotoverslag en tot slot nog een klein bonusfilmpje van dit prachtige schouwspel!





                                                Hitsige hommer in de vrije loop








                                               Voorjaar op z'n best!




                          In de vroege ochtenduurtjes heb je vaak een goede kans







                          Een typische verwilderde schub met een verdacht buikje





                                          Half vol of half leeg?











2 opmerkingen:

  1. Hoi Andres,

    Weer een paar prachtige vissen op het droge! Het paaien van de karpers is inderdaad een mooi schouwspel. En het sprookje dat je ze dan niet vangt gaat voor mij ook niet op. Nee, niet allemaal natuurlijk maar sommige azen gewoon door. En gewoon in de bek geen lijnzwemmers haken.

    Gr., Björn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan idd ook 'gewoon' Björn. Er zijn altijd wel nieuwsgierige vissen in de buurt.

      Verwijderen