maandag 13 oktober 2014

Avontuurlijke herfst...


Mijn geduld werd aardig op de proef gesteld. De nazomer werd inderdaad een na-zomer.
Ik zou van dat mooie weer bijna mensenschuw gaan worden. Het was een taaie zomer. Met de karper viel het allemaal nog wel mee, maar de drukte daar omheen lijk ik wel steeds moeilijker te verwerken.
De voorspellingen zien er vanaf deze week hoopgevend uit. Een toefje herfst. Ik blijf voorzichtig.
In ieder geval zal de duisternis wat vroeger intreden, de wind omgaan en de temperatuur daarbij iets gaan zakken.

De herfst heeft voor mij iets magisch. Een boeket aan geuren tintelt langs mijn neusvleugels die nu veroorzaakt worden door ochtendnevel, rottend blad en de frisse opstekende zeewind.
Vreemd genoeg rook ik in de herfst ook een stuk meer. Er zitten nu dagen bij, dat ik het net aan met een pakkie shag haal. Is het genieten? Ik betrap me hier de laatste jaren steeds meer op. Wie het weet mag het zeggen.

De herfst is ook een magische tijd om vriend karper aan de schubben te komen.
Van het één op het andere moment lijkt het wel of de voederbel gaat. De karper doet deze weken bijna alles om aan voedsel te komen en zo de vetreserves voor de winter aan te vullen.
Ik ben geen bioloog, maar ik neem het voor de verandering wel aan.
Dit betekend voor ons hengelaars; keihard zaken doen!

In deze tijd van het jaar kun je ook nooit genoeg voeren. Waar je in het voorjaar en de winter nog moet oppassen met de hoeveelheden, kan je afhankelijk van de grootte van het water, nu zonder na te denken lekker storten! Hou hierbij wel de watertemperatuur in de gaten. Zakt deze onder de elf graden, dan word het weer berekenend voeren.
Voorlopig dus lekker vanuit het losse polsje!

Een ander fenomeen is vaak een feit dat in deze tijd van het jaar, de grote karper zich laat vangen en dan bedoel ik geen vierentwintig ponder, maar (als ze er op het desbetreffende water zitten) dan kunnen die ponden ineens kilo's gaan worden.
Je kunt nu ook de meest gekke karpers vangen. Karpers waar je het bestaan nog niet vanaf wist.
Rariteitenkabinetjes zoals vismaat Fons het weleens over een aparte vangst heeft.
Het is allemaal mogelijk.


                          De natuur kleurt nu elke dag anders

De aankomende weken ga ik doen wat ik leuk vind! Vissen natuurlijk!
Niet zomaar vissen. Ik wil wateren ontdekken, wateren herontdekken en theorieën om zeep helpen.
Voor mij dus avontuur op groot water, vergeten wateren en wateren waar 'van horen zeggen' geen karper meer zwemt.

Ik blog jullie op de hoogte.
Als voorproefje alvast twee rariteitenkabinetjes van de afgelopen week!



                                                     




                                       Van vergeten water

6 opmerkingen:

  1. Ik ga het allemaal volgen Andres! Succes!

    Gr Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tijd van het oogsten, tenminste denk dat ik dat lees, is dus aangebroken. Iig twee plaatjes van vissen. 24 kg, zo! ben benieuwd, good luck and tight lines!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van mij mag ie komen hoor, Fer! Zo niet, dan geef ik de voorkeur aan die zwaar beschubde spiegels.
    En zo niet allemaal, dan zal ik stilletjes toch genieten. We gaan in ieder geval een frisse neus halen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spannend Anders! Nieuwe wateren, nieuwe avonturen! Geniet!! En vang ze!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thank's Björn! Genieten doe ik kneiterhard. Er is ook gevangen! Dat lees je maandag.

    BeantwoordenVerwijderen