maandag 11 april 2016

Op z'n paasbest!



Maar liefst drie nachten en dagen lagen er in het verschiet. Een paasvakantie zat er niet in, maar samen met vismaten Peter en Fons konden we allemaal even drie dagen van huis. Het motto; vooral gezelligheid!
Gezelligheid is één. Vangen is twee. Des te gezelliger!
We keren terug naar het 'makkelijke' water waar ik in de vorige blog over schreef. Het water waar het eerste 'chod succes' vandaan kwam, en er redelijke karpers en aantallen op de mat verschenen.
Om nog een klein beetje cachet aan het paasweekeinde mee te geven, deden we een klein competitief voorstelletje.
Een klein wedstrijdje zeg maar. De regel was; wie de meeste spiegels vangt, wint. De inleg was een symbolische euro. Mocht er geen spiegel gevangen worden, dan telde het aantal karpers. Omdat de spiegels op dit water de krenten in de pap zijn, was dit wel zo eerlijk. Zie het als zoeken naar een glimmend paasei.

Dit weekend was trouwens een uitgelezen mogelijkheid om aan mijn nieuwe aas te wennen. Dat klinkt vreemd, maar zoals ik wel vaker heb omschreven; Ik ben een gevoelsvisser. 'Voeling' met het aas speelt in mijn visserij een belangrijke rol. Aas is tenslotte een goede dosis en gezonde bom van zelfvertrouwen. Een niet te onderschatte en belangrijke factor.
Omdat het boiliescala van Martin SB vrij breed is, werd het lastig kiezen. Ik koos op zeker met de Scopex en de Roasted Nut. Boilies die zich al jaren op alle mogelijk denkbare watertype's hebben bewezen.
Een nieuwe smaak Supersmog (Scopex Cream) werd hier aan toe gevoegd. Een flinke klodder in een emmer en mengen maar!
Er werd meteen een kilo gevoerd. Een gokje, dat wel. Het water was nog best fris, maar het bestand is meer dan goed te noemen op het bewuste water.
Binnen vijf minuten is het raak! Fons vangt de eerste. Het duurt daarna niet lang voor hij zijn tweede en derde vis vangt. De laatste twee waren bijna tegelijkertijd.
Ook Peter is goed uit de startblokken gekomen. Hij vangt ook al snel twee schubkarpers.
Bij mij blijft het angstvallig stil. Teveel gevoerd?


                 Scopex met een flinke scheut Supersmog. Een goed voorjaarsrecept!


Na anderhalf uur mag ik ook het eerste karpertje drillen. Kort daarna volgen nummer twee, drie en vier. Het blijft een apart water. Lange momenten van stilte, afgewisseld door korte maar hevige aasmomentjes.

Het weer doet aardig mee. Een licht briesje uit het zuidwesten met een lekker zonnetje. Niet geheel onbelangrijk. Het water is extreem ondiep. Binnen een dag kan de watertemperatuur hier op dit water verdubbelen. Prima voor in het voorjaar!
Als de nacht valt, verwacht ik er dan ook weinig van. De nachten zijn nog gewoon koud te noemen.
Ik verstop me eigen goed in de slaapzak. Ik draai en woel. Die koude nachtjes trek ik niet meer zo. Toch maar weer meer dagsessies?
Als ik net in een wat diepere slaap kom, brult één van mijn Delkim's. Een beetje slaperig maar vooral verbaasd ros ik met een heftige haal de rits van de tent open.
De vis voelt goed. Het gaat wat trager en logger, al krijg ik daar in het donker een stuk minder van mee. Drillen in daglicht is zoveel leuker!
Het is voor dit water een prachtige vis! Met een kleine twintig pond mag deze best voor groot door.
Tijd voor een kiekje is er amper. Fons heeft een dubbelrun! Ik moet even assisteren.
Het gaat verbazingwekkend hard in de nacht. En dat op zestig centimeter water!


                             De vis kan op dit water best door als groot...

Zo vangen we in het donker allemaal leuk vis! Ik blijf me verbazen. De omstandigheden zijn overdag optimaal, maar op een enkele vis na, is het gewoon zuinigjes.
Oja, en hoe zat het met dat wedstrijdje?
Dat was nog best spannend! We hebben heel even een tussenstand gehad met 6-6-6 vissen.
Uiteindelijk ging die ouwe geslepen Fons met de drie euries aan de haal. Tussen al het schubbengeweld wist hij er toch nog een mooi spiegeltje uit te toveren. Wel een spiegeltje met een achtergrond. Overigens was dit meteen de enigste spiegel van het weekend.


                                                                  Matchwinner!

In 2014 zijn er op het bewuste water dertig spiegeltjes uitgezet. Vorig jaar ving ik al zo'n schoteltje.
Altijd een leuke bevestiging. De vis heeft de eerste winter overleefd. Niet geheel onbelangrijk.
De uitzetting heeft een doel. Tussen al de schubkarpers, een natuurlijke aanwas van een goede en gezonde mengeling van schub en spiegelkarpers creëren. Er werd gekozen voor het model Peschkes.
 Spiegelkarpers van Duitse afkomst die over het algemeen kaal zijn en sommige zelfs echte leders zijn. (Bron: Joris Weitjens)

Vorig jaar maakte ik na de vangst van dit kleine schoteltje een mini-vlog. Deze kan je hieronder bekijken.





Leuk! Feit blijft wel, dat er misschien wel teveel karper zich op het water bevind. Waar deze vis normaal gesproken al richting de vijftien pond moet gaan, is deze blijven steken op een schamele zeven pond.

We vissen een leuk paasweekeinde uit. De eindbalans word opgemaakt. In totaal worden er achtentwintig vissen geland. Ik kan me een slechtere start van jaar voorstellen. Genoeg vitamines om het aankomende voorjaar in te gaan. De zuidelijke winden brengen de komende tijd aangename temperaturen met zich mee. Belangrijker is de nachttemperatuur. Ook die gaat omhoog.
Ik weet dus binnenkort weer niet waar ik het zoeken moet!



8 opmerkingen:

  1. Ha zoeken hoef jij niet, alleen de keuze voor het water is te groot voor je. Zo'n twintig ponder in dat water is zeker al 40 jaar oud? Ondanks dat de groei er niet echt in zit, zien ze er goed gezond uit. Eén goude paasei, en goud was ie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De keuze is inderdaad groot Fer. Soms een beetje te. Of de vis oud is, betwijfel ik. Een ander karper ras die meer potentie heeft?

      Verwijderen
  2. Fons wint de jackpot. Mooi.
    Het was volgens mij een geslaagd paasweekend voor jullie. Ik ben toch wel benieuwd naar het paasontbijt dat jullie hebben gehad haha. stol met ei en jus? Succes met het zoeken de komende tijd.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bier als paas ontbijt. Gewoon om het te vieren dat we leven, en vooral genieten!

      Verwijderen
    2. Bier als paas ontbijt. Gewoon om het te vieren dat we leven, en vooral genieten!

      Verwijderen
  3. Mooie herinneringen maken en lekker genieten. Fons is zich zo langzamerhand wel als spiegelman aan het ontwikkelen zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Twee jaar geleden deed ik een uitspraak; Ik ga me meer toeleggen op grote schubkarpers. Nou!,dat heb ik geweten! Fons heeft het stokje kennelijk overgenomen.

      Verwijderen
    2. Twee jaar geleden deed ik een uitspraak; Ik ga me meer toeleggen op grote schubkarpers. Nou!,dat heb ik geweten! Fons heeft het stokje kennelijk overgenomen.

      Verwijderen