maandag 19 december 2016

Linkerflanken jaaroverzicht 2016 - Deel 2


 In de maanden juli tot zo'n beetje begin december, ging het alsmaar gekker! Vanwege de verlate paai op veel wateren, ging het ook wat later echt los met vangen.
Op het weer was werkelijk geen pijl te trekken. De ene week een hittegolf, de andere week leek het wel herfst. Ook nu was het motto; gewoon gaan!
Het najaar leek compleet de soep in te lopen door een hittegolf in september om twee weken daarna in een complete vrieskou te belanden. De herfst werd gewoon overgeslagen. Uiteraard vielen deze extremiteiten precies met een weekje vakantie. Echter, maakte de laatste twee maanden alles goed. Slimme karpervissers weten dat er nu in december pas geoogst kan worden.

Zo komt aan dit prachtige karperjaar een einde. De eerste sessie voor 2017 staat alweer in de steigers. Ik laat me graag weer verrassen. Karpervissen; ik krijg er nooit genoeg van!



Juli:

Deze maand ging het beter dan ik ooit had durven dromen!
Normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van deze maand. Het is meestal te warm, de schoolvakanties zijn begonnen, wat weer zorgt voor enorme drukte aan de diverse wateren. Vaak val ik dan in een korte dip en vis mijn frustratie eruit aan zee. Niets van dit alles! Juli was ook de maand waarin ik de gelegenheid kreeg van Martin SB om een nieuw aas uit te testen. Hier word niet over één nacht ijs gegaan! Van de tekentafel naar bijzondere vissen en weer terug naar de tekentafel. In 2017 zullen jullie nog veel over dit nieuwe aas gaan horen!


                                                       Een prachtige rijenkarper!





                                               Klavertje. Een vis die een blog verdiende...





                                                                            Runs!



                                                       En nog veel meer runs!


Augustus:


Uiteindelijk werd het in augustus nog best druk aan het water met vakantievierende 'karpervissers'.
Ik word er steeds allergischer voor. Een kampement waar Uruzgan nog wat van leren met de nodige versnaperingen en geluid, vind ik niet echt een reclame voor de karperwereld.
Het komt er deze maand bij mij niet echt uit. Drukke werkweken, waardoor ik genoodzaakt werd om maar een beetje aan te pielen. Ik vis samen met m'n zoon aan de Bosbaan. Het is tenslotte vakantietijd. We vangen alle twee, da's dan wel weer tof!
Fons doet het goed deze maand. Vanwege de drukte voelt hij zich ook gedwongen om de rust op te zoeken. Hij probeert een nieuw water. De eerste sessie word een knaller! De eerste vis is gelijk een 30-er!




                                                 Samen met zoonlief aan de baan...




                                     Een 30-er van een voor ons onbekend water....



September:

Deze prachtige maand staat bij mij normaliter in de top drie van goede resultaten. Ik zou dit jaar in deze maand even gaan knallen. Zeker als er nog een vakantie gepland staat. Hoe anders zou het lopen.
Halverwege september krijgen we te maken met een verlate hittegolf. Uiteraard valt deze samen met m'n vakantie.
Ik vis korte ochtendsessies. Van een uur of vijf tot een uur of negen. Zo blijf ik de hitte voor en tref ik vaak gretig azende karpers op de voerplek aan. Het lijkt wel wintervissen. Korte maar hevige aastijden.
Zo kom ik deze maand in een gering aantal uren aan prachtige karpers. Ik ben een tevreden hengelaar!



                                             De vroege ochtenduurtjes zijn goud...





                                                 Het begin van een snikhete dag...



Oktober:

Zo heet als september was, zo koud werd oktober. De herfst werd deze maand gewoon overgeslagen.
Ik heb het bijgehouden, en geloofde het bijna zelf niet. Op sommige plaatsen was het temperatuurverschil in twee weken tijd maar liefst dertig graden!
Ook de karper was kennelijk de weg kwijt. Is het nou nog zomer, herfst of misschien wel winter?

Ervaringen uit het verleden leerde dat ik vaak bij de eerste najaarsvorst het ondiepe water moet opzoeken. Waarom? Er zijn diverse redenen voor te bedenken. In ieder geval, wat ik dacht bleek goed. Ik koos voor ondiep en ving. Wel weer vaak s'nachts, maar het ging werkelijk belachelijk goed!
Ik had deze maand wat te vieren. Al een tijdje zat ik achter een koi karper aan.
Ik heb al vaak dichtbij gezeten, maar die gekleurde goudvissen kwamen er altijd mee weg. Tot deze maand. Uit het niets op een wel goed bijgehouden voerplek, ving ik er pardoes twee in een week.
Als je er al een paar jaar je best er voor doet, was dit toch wel bizar!
Het nieuwe geteste aas begint z'n vruchten af te werpen. Ik vang en gek genoeg; veel spiegelkarpers.






                                                       Twee koikarpers binnen een week...








                                             Opvallend veel nieuwe (project)spiegels...




                                         De eerste najaarsvorst. Vangen als een dolle!



November:

Men zegt wel eens; 'een november to remember'. Nou, dit was er ééntje hoor!
Wanneer het eindelijk een beetje herfst begint te worden nemen de vangsten alras toe.
Het is deze maand weer een drukte van belang op de werkvloer. Weinig tijd. Er moet tenslotte brood op de plank komen, dus vervelend is dit ook niet. Het vissen, maar vooral het voeren lijd eronder.
Nou prijs ik mij gelukkig met een paar goede vrienden. Vissers die willen delen. Zo komt het dat ik samen met Rolf op zijn goed onderhouden voerplek een paar prachtige sessies beleef. Zowel statisch als met de method-feeder.
Op het ondiepe water waar ik in oktober nog zoveel succes had, valt het compleet stil. Ik voer er nog een tijdje miniem maar met regelmaat. Na een paar sessies geblankt te hebben, haak ik af en probeer iets nieuws. Van dat 'nieuwe' hebben we nog steeds profijt, al zijn er altijd kapers op de kust.







                                               Samen delen en vangen met vismaat Rolf...


December:

Het jaar loopt weer ten einde. Ik kan meer dan tevreden terugkijken. Er is echt veel gebeurd dit jaar. Meer dan dat ik hier kan plaatsen. Als ik over het hele jaar terug kijk, dan kan ik naast vele mooie vangsten bouwen op een paar geweldige mensen waarmee ik samen een passie kan delen. Dat is misschien nog wel de grootste winst van afgelopen jaar.
Wat het nieuwe jaar gaat brengen is altijd weer een verrassing. De vooruitzichten zijn meer dan uitstekend!

Voor nu wil ik alle lezers geweldige feestdagen en een gezond en visrijk 2017 toewensen! Ik meld me in januari wel weer. Dan beginnen we gewoon weer met een blank. Tot dan!



15 opmerkingen:

  1. lekker stukkie weer dres.en wat een bizar jaar he .de zeisoenen zaten soms in een maand .en toch weer vangen he .daag boekje,vissen met je reet.haha.ik ben blij dat je het naar je zin hebt bij je nieuwe sponser pik,endat je met deze mannen ook je passie kan delen .net zo als wij doen .delen is veel mooier.toch?en nu op naar 2017 .en doorrrrrr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Fons voor je mooie woorden.
      Jij ook heel veel plezier en vangsten toegewenst in 2017 bij je nieuwe cluppie. Daar zullen we vast wel weer een weg in vinden.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  2. Een jaar met ook veel bijzondere vissen voor jou en je vismaten, grote diversiteit aan wateren bevist. Allrounden is goed zo blijkt, ondiep, diep, polder, kanaal, gracht, grootwater, nergens zijn ze veilig! Zoals Fons zegt: en doorrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dit jaar inderdaad goed gelukt. Vastpinnen word meer hoppen. Super effectief! Daar hoef ik jou niets over uit te leggen.

      Verwijderen
  3. Pas in januari weer vissen? Er zijn nog meer dan 10 dagen te gaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Druk Ate! Te druk met andere onnozele dingen! De plicht roept weet je...;)

      Verwijderen
  4. Lekker blijven delen die kennis, ondiep na eerste nachtvorst. Dikke tip zou ik zeggen. Deel 1 en deel 2, het hadden er wel 12 kunnen zijn, dus per maand. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idee voor volgend jaar. Top! Soms verklap ik nog wel eens wat. Doe er je voordeel mee;)

      Verwijderen
  5. Indrukwekkende resultaten & volop verdiend Andres..
    Schitterende vissen om van te watertanden...!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was een mooi jaar! Ik wens jou ook mooie feestdagen en een gezond en visrijk 2017 toe!

    Groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker Koen! Wens jou ook fantastische feestdagen en een geweldig 2017 toe. Dat je al je droomvangsten mag waarmaken.

      Verwijderen
  7. Yo Dres, ouwe kippenkont! Heerlijk verslag brother, thanks voor het gratis vermaak. Erg leuk ook om op de valreep van 2016 nog eventjes de kouwe jatjes in elkaar geslagen te hebben en hier en daar een deuk in het zelfvertrouwen van een stuk of 30 karpers geslagen te hebben. In 2017 maar wat vaker doen dikke! *duim*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En we houden het gratis! In 2017 gewoon weer nieuwe avonturen. We gaan een paar leuke projecten doen, ouwe wipneus! Nu al zin in!

      Verwijderen