woensdag 3 mei 2017

Koningsnacht...

Al sinds jaar en dag is het vaste prik. Op Koninginnedag word er gevist. In het verleden maakte ik er een traditie van om de haring te belagen. In deze tijd van het jaar kan je er genoeg vangen om het hele jaar mee te gaan 'doodazen'. Vaak zat ik met een licht spinhengeltje en een haringpaternoster in de haven van Vlissingen of aan de Brouwersdam.
Tradities zijn er om in ere te houden. Op Koninginnedag werd er in het verleden ook altijd wel op karper gevist. Check m'n vorige jaargangen maar eens.
Koninginnedag is niet meer. De datum is met een gevoelige drie dagen naar voren gehaald om tegenwoordig de verjaardag van onze koning te vieren.

En dat is net te veel van het goede! Alex is dan nou eenmaal jarig. Het had van mij dertig april mogen blijven. Een traditie toch?
Als ik de afgelopen jaren er nog eens bij haal, zag ik heel veel activiteit, stabiel weer en mooie vangsten voorbij komen rond dertig april. We zijn dus net te vroeg!

Ik moet op Koningsdag weer eens werken. Houd het dan nooit op? Wel, volgende week heb ik een tiendaagse vakantie. Tijd om wat schade aan te richten en in te halen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Vismaat Fons heeft tenminste een normale baan. Van negen tot vijf en alle feestdagen vrij.
Fons is de drukte in de stad een beetje beu. Ook op zijn dorp is het dan een drukte van belang.
Ik nodig hem uit. Ik beloof hem rust in een klassieke en oude Hollandse polder. Of er karper zwemt?
Geen idee! Je kwam toch voor je rust!

Ik zie al gauw een één-tweetje.
Ik vis Koningsnacht mee, sta vroeg op om te gaan werken en schuif na het werk gewoon weer aan. Fons bewaakt overdag het fort. Wat een oplossing!

Ik voer voorafgaand de sessie drie dagen de stek aan. Behoorlijk veel, maar wel verspreid. Zo hopen we dat de karpers uit het uitgestrekte gebied, wat langer op ons plekkie blijven hangen. Scopex  en SWEET 17 zijn nog steeds mijn keuzes.

Als s'avonds de boel staat en de rigjes te water liggen, word er geproost op Alex.
Dat proosten, word na twee slokjes ruw verstoord! Een fluiter en een krommer dan kromstaande top.

Vol verbazing sta ik te drillen. Zo snel! Zo sterk!
De weersomstandigheden werken niet echt mee. Een harde noordenwind met wat felle buien waar hagel en zelfs nog natte sneeuw tussen zit.
Ook de nacht beloofd niet veel goeds. De voorspellingen zijn dat het wel eens drie graden kan gaan vriezen!

Met dit in m'n achterhoofd, sta ik wel gewoon te drillen. De vis geeft alles wat ie heeft. Het is een prachtige en donkergekleurde spiegel. Laat ik maar weer gewoon gaan werken...




                                                                          Bijna leder...



De tweede aanbeet volgt al na een half uurtje. Dat word morgen brak naar het werk toe.
De vis voelt beter aan als de leder. Weer een buffel?
Het begint al aardig te schemeren. De karper nukt een beetje onder m'n hengeltop.

Dan slaat het noodlot toe!
Een droge en zure losser. Vlak voor de kant, vlak voor het net.
Achteraf gezien kan ik deze losser goed verklaren. Ik viste deze hengel met een chod-rig. Een prachtig wapen op prut en blubber.
Doordat we dicht op elkaar zaten visten we met toplood. Dit was tevens de boosdoener.
Het toplood zakte tot over m'n leader tijdens de laatste fase van de dril. Deze botste op de chod-rig met de losser tot gevolg. Het is en blijft een prachtige rig, maar hier was ik even goed ziek van!
In ieder geval weer wat bijgeleerd.

We kruipen ons tentje in. Het is voor de tijd van het jaar, bitterkoud.
Binnen no-time verschijnt er een laagje rijp over de onthaakmat, tent en het omliggende grasveld.
Het is gewoon weer wintervissen, alleen met het verschil dat de vis echt al los is.

Dat blijkt na een uurtje. Een streep van een run en een schokkerige dril. Het is een prachtige zeelt.
Niet waar ik voor kom, maar als bijvangst leuker dan een paar slijmjurken.

Een paar uur lang gebeurd er niets. Tot dat mijn wekker gaat! Tijd om te gaan werken.
Dat voelt best vreemd op Koningsdag en zeker als je nog in je tentje ligt.

We drinken samen een bakkie koffie, als plots de hengel van Fons vertrekt!
Daar is het nog vrij rustig gebleven, maar haalt dit dubbel en dwars in met een fantastische vis.
We staan ons even te verbazen, van hoe, wat en waarom.





                                            Mooier worden ze in de polder niet...


De rijp op het gras is op de foto van Fons goed te zien. Bizar!

Ik snel naar het werk en laat Fons nog even nagenietend achter.
Ik mis overdag bijna niets. Fons vermaakt zich met een paar zeelten, maar verder blijft het stil.

We plakken er nog een nachtje aan vast.
Het mag niet baten. De vis is weg of aast gewoon niet. Dat laatste nachtje was qua temperaturen waarschijnlijk net te gortig.

Inmiddels zijn we aanbeland in mei. Er zit hopelijk een fantastische maand aan te komen, al speelt timing een grote rol. Vanaf volgende week ben ik tien dagen vrij. Daar wil ik er zeker zes van buiten spelen!






8 opmerkingen:

  1. Prachtige vissen mannen! En die kleur van jouw vis Dres, echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij mee hoor!Eerlijk gezegd niet verwacht door de extreme kou voor de tijd van het jaar.

      Verwijderen
  2. Tja die tradities... geweldige vissen heren, vooral voor een polder! Succes tijdens je vakantie.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tradities zijn er om in ere te houden. Voor de polder was dit zeker een verassing. ben benieuwd wat er nog meer zwemt;)
      Dank je!

      Verwijderen
  3. volgend jaar weer pik .is me prima bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Welke polder bevat dit soort vissen? Wow,wat een knapen en die bek van Fons z'n vis, enorm. Lekker 1 2tje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk gezegd was dit ook een verassing voor ons Fer. Geen idee, wat het bestand inhoud.
      In Zuid-Holland heb je kilometers polder met van alles en nog wat. Gewoon proberen!

      Verwijderen