woensdag 27 december 2017

Linkerflanken jaaroverzicht 2017 - Deel 2


De eerste zes maanden van dit jaar zijn werkelijk omgevlogen. Het voorjaar liep gezien de beperkte vistijd meer dan voorspoedig. In deel 2 neem ik jullie mee naar de laatste zes maanden van dit jaar. Een altijd wispelturige zomer, hopelijk een stabiele herfst en een niet al te koude start van de winter. Het loopt uiteindelijk altijd anders dan je had verwacht. Dat gebeurt elk jaar opnieuw. Karpervissen blijft een fantastische maar zeker ook een verrassende hobby!



Juli:

Ik trap deze maand af met een gemakkelijke visserij. Het is en blijft druk op mijn werk. Belangrijk, dat zeker, maar het knaagt aan me. Ik kan niet het maximale eruithalen zoals ik graag zou willen. Ik piel wat op m'n 'thuiswater'. Ondertussen begin ik ook met een spontane sollicitatieronde. Denkend aan m'n toekomst en iets willen gaan doen waar ik blij van word. Karpervissen is voor mij inmiddels meer dan alleen maar een hengetje uitgooien. Lastig uit te leggen, maar beschouw het als een lifestyle. Ik zoek dus een baan waar het één en ander goed te combineren is. Ik zoek naar onregelmatigheid. Snapt u het nog? Afijn, ik vis in deze maand veel koele ochtenduurtjes, doe een megaproject van één sessie met Rolf op groot water en kijk ondertussen al wat rond op de vele boezemwateren die Amsterdam rijk is. Een absoluut hoogtepunt was de grootwatersessie met Rolf. We vingen beiden één vis, maar het avontuur was zo groot en daarom ook zo onvergetelijk. Er zijn beelden van gemaakt. Mocht je deze willen zien; surf dan eens naar natvlees.nl en bekijk een aantal zeer vermakelijke blogs en vlogs. Eén vlog gaat over die bewuste grootwatersessie.



                                           Verrassend leuke en productieve ochtenduurtjes.





                                                      Een onvergetelijke grootwatersessie.


                                                          Een superstart op het kanaal!

Augustus:

Deze maand stond alles in het teken van de kanaalvisserij. Ik waag een enorme gok. Vanwege de drukte aan de waterkant, zoek ik een oersaai en kaal stuk van het kanaal op. Alle bruggen, gemalen, zwaaikommen en inhammen zijn al lang en breed bezet. Ik merk nu pas echt dat de karpervisserij een enorme toevlucht heeft genomen. Op plekken waar je vijftien jaar geleden nog nooit iemand zag vissen, staan nu de tenten op een rij. Toch dicht ik mij een grote kans op wat vangsten toe. De watertemperatuur is in deze maand op zijn hoogtepunt en de zomerse hoosbuien hebben er voor gezorgd dat het kanaal stroomt. De karper zwemt nu flinke afstanden. Grof voorvoeren is nu een must, al is het vasthouden van een groep karpers op dit soort water een utopie. En toch lukt dit deze maand!







                                   Stuk voor stuk slanke, krachtige en puntgave kanaalschubs.



                                                           Met soms een leuk verrassinkje.

September:

Wederom ontbeert het mij deze maand aan vistijd. Het maakt je wel scherper. Met weinig tijd tot mijn beschikking houd ik nu het weerbericht extra goed in de gaten. Tijd voor korte 'hit and run' akties. Zo val ik op dertien september met mijn neus in de boter. Er is een stormdepressie voorspeld. Ik voer drie dagen van te voren, stevig aan. De watertemperatuur is nog hoog. De golven en temperatuursdaling zijn vaak gunstig voor de bijtlust. Zeker de eerste dagen van zo'n depressie. Het pakt die dertiende september ontzettend goed uit. Het werd een ware slachtsessie!


                                                                Vol op het voer!



                                                         Woeste spiegel in ruig weer.



                                                     Het bleef die dag maar doorgaan!

Oktober:

Normaal gesproken is de oktobermaand verreweg de beste maand om grote karper aan de schubben te komen. Dat staat in de diverse boeken. Het weer word kouder, de watertemperatuur zakt. De karper begint zijn vetreserves aan te vullen. Nou, sinds vorig jaar heb ik al die boeken bij het oud vuil gezet. Er lijkt steeds minder van te kloppen. Het valt in deze maand gewoon tegen met de vangsten. Op groot water, op kleine wateren, kanalen, plassen, niets lijkt te werken. Ik vis samen met Fons deze maand op drie verschillende soorten wateren. De opbrengst is karig. Fons weet nog een fantastische mooie volschub van het kanaal te strikken. Het zal voor dit jaar de laatste zijn uit een reeks succesvolle sessies aldaar. Ik neem een voerplek van Rolf over. Die richt z'n pijlen op ander water. Deze plek levert genoeg vis op, al valt het formaat (voor in oktober) tegen.


                                          Een prachtige afsluiter van een succesvolle reeks.


                                                         Een doekje voor het bloeden.

November:

Ik ga meteen op de eerste dag van deze maand als een raket van start. In een ultieme poging om nog een najaarscampagne op te starten op groot water, kan het niet beter beginnen. Na tien minuten hang ik al vrolijk in de hengel en vang een karakteristieke schubkarper. Ook dit probeersel zal in tranen eindigen. De drie opvolgende sessies blank ik. Ondertussen is vismaat Fons ook bezig met zijn najaarscampagne. Op deze stek vliegen we werkelijk uit de startblokken met een paar knappe vissen, om vervolgens in herhaling te vallen. We vissen door op relatief gemakkelijke wateren en vissen licht met behulp van method-feeders. Kleine vis maar genoeg aktie! Zo vangen we in het derde weekend van november maarliefst 37 karpers in een weekend!


                                                    Een flitsende start van november.


                                                        Verrassing op de method-feeder.


                                                          Uitzetter van groot water.


December:

En dan is het meest succesvolle karperjaar alweer bijna om! Na een koude periode van wat lichte vorst en veel sneeuw, loopt het qua vangsten nog steeds aardig door. We pielen deze maand vrolijk voort met klein aas en chod-rigs. Ik hoop het aankomend jaar deze lijn door te zetten, al wacht een jaar vol met nieuwe dingen. Hoe dit zich gaat ontvouwen lezen jullie vanzelfsprekend weer in 2018. Inmiddels heb ik dus de baan waar ik op gesolliciteerd had. Ook dit zal in het begin even wennen zijn. Karpervissen heeft één grote vijand. En dat is de beschikbare tijd. Er is ook nog een leven naast het vissen. Dat gaat altijd voor!
Rest mij om jullie allemaal een gezond, gelukkig en vangstvol 2018 toe wensen en volg Linkerflanken ook weer in 2018. Tot januari!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten