vrijdag 28 december 2018

Linkerflanken jaaroverzicht 2018


Traditiegetrouw blik ik zoals elk jaar nog even terug. 2018 gaat de boeken in als een jaar die verfrissend, nieuw en spectaculair verliep op alle visfronten. Het was een jaar waar ik het wederom voor elkaar kreeg om in alle kalendermaanden een karper te vangen. Daar was ik op zich al blij mee. Een jaar waar ik onder andere mijn eerste Nieuwjaarsdagkarper, eerste sneeuwkarper en meer gewichtige exemplaren ving, dan ooit te voren. Er zaten voor sommige wateren zelfs p.b's bij! Vooral verfrissend en misschien wel nodig voor mijn visserij was de aanschaf van een visboot samen met drie vismaten. Daar hebben we een hoop avonturen mee beleefd! Verder was daar een succesvolle najaarstrip naar Frankrijk en de uiterst succesvolle samenwerking met Martin SB. Want zonder goed aas, had ik niet tot deze prachtige vangsten kunnen komen! Het was ook een jaar waarin het bloggen op een laag pitje stond. Nog nooit plaatste ik zo weinig, Dit had diverse redenen. Zo begon ik dit jaar met mijn nieuwe baan. Hieraan zat een MBO diploma verbonden welke ik in negen maanden moest voltooien. Dit heeft er flink in gehakt. Natuurlijk ging het vissen door, maar de zin ontbrak daarna om het nog even te gaan verhalen op de blog. Ik hoop dat ik via dit jaaroverzicht daar jullie nog van wat kan laten zien. Rest mij om iedereen een gezond, gelukkig en vangstrijk 2019 toe te wensen. In 2019 pakken we de draad weer op. Doelen zijn er niet gesteld. Het word weer één groot avontuur en zie wel weer wat er op de voerplekjes verschijnt. Kijk je hieronder even mee?



Januari:

Het lijkt alweer zo lang geleden, maar deze maand kan ik me nog goed herinneren. Samen met vismaat Fons roken we onze kans om samen eindelijk eens met Oud&Nieuwjaar aan het water te zitten. Al jaren geleden hebben we dat een keer uitgesproken, alleen kwam het er nooit van.
Nu zagen we onze kans schoon. Ik zat even in een tussenperiode qua werk en het weer was voor de winter meer dan zacht te noemen. Er werden zelfs warmterecords op oudjaarsdag verbroken! De keuze was dus gauw gemaakt. We kozen voor een redelijk gemakkelijk en ondiep water. Hoewel je hier makkelijk aan je vis kan komen is het in de winter natuurlijk altijd even afwachten. Het liep op oudjaarsdag al fantastisch! Tot de jaarwisseling hadden we al zes karpers op de mat, om het vervolgens op nieuwjaarsdag nog even dunnetjes over te doen! De eerste karpers van 2018 zaten nu al in de pocket!





Februari:

Koning winter kwam deze maand om de hoek kijken. Na een succesvolle en meer dan gezellige Carp Zwolle was de batterij weer helemaal opgeladen en de motivatie sky-high. Aleen het water lag dicht! Op nieuwe stekken waar ik wat minieme voerplekjes in gedachte had, waren nu mensen aan het schaatsen! In een kwakkelperiode ergens halverwege de maand, kon ik tussen het ijs met behulp van de method-feeder er toch nog een karpertje uit toveren. Het winterse weer kwam me eerlijk gezegd goed uit. Ik zat middenin m'n studie en nieuw werk.










Maart:

Het bleef koud deze maand! Het meeste ijs was alweer verdwenen, maar de watertemperaturen bleven beneden peil. De plannetjes die ik in februari had, begonnen nu wel vorm te krijgen. Ik had mij voorgenomen om het omslagpunt mee te gaan maken. Met omslagpunt bedoel ik de eerste dagen dat de karper langzaam weer gaat zwemmen en azen door de alsmaar toenemende lichtintensiteit. Licht doet nu vaak meer dan watertemperatuur. Ik vis tussen werk en studie door nu elke week een nacht. Zo kan ik zien of er in de avond, nacht of ochtend wat gebeurd. Ik blank de eerste twee nachten. Geen piep! De derde nacht komt er leven in de stek. Om half twee s'nachts krijg ik een truttig runnetje. Een zeelt. In ieder geval een teken dat ik goed en scherp aan het vissen ben. Het is inmiddels eind maart. Omdat ik deze maand nog karperloos ben en toch nog met een kromme hengel deze maand wil uitluiden, kies ik voor een kanaaltje met een goed bestand aan karper. Ook hier gaat het maar moeizaam. Uiteindelijk lukt het me de 28e. Een mini snowman in combinatie met een flinke PVA worst gesoakt in Super Smog deed mijn eerste en tevens laatste karper van maart veilig stellen.







April:

In april trek ik de lijn van maart door. Op het water waar ik aan de gang ben, wil ik nu wel eens weten wanneer het loont. Het omslagpunt komt, maar wanneer? Begin april ziet het er allemaal gunstig uit. De dagtemperatuur tikt bijna vijftien graden aan en de nachttemperatuur gaat al richting de tien graden. De luchtdruk is stabiel en is rond de 1000 mb. Op de nacht van twee naar drie april moet het gewoon gebeuren. Dat voel ik, dat ruik ik! Het gebeurt gelukkig ook, al gaat het niet zonder slag of stoot. In de nacht blijft het angstig stil. Teleurgesteld zet ik een bak koffie en rits de tent open. Dan gebeurt het! Een volle fluiter! De koffie vliegt door de lucht en al trillend op m'n benen sta ik een beer te temmen. De eerste serieuze karper van 2018 ligt in m'n net. Een prachtige Hollandse schubkarper die met z'n vorm bijna de perfectie benaderd. Van deze sessie heb ik een kort filmpje gemaakt. Deze kunnen jullie hieronder bekijken.








April werd trouwens nog veel beter. Echt lente werd het maar niet, maar de karpers voelde het waarschijnlijk al wel aankomen. Ik vis nog een paar voerplekken af en doe nog drie nachten, niet zonder succes! Eind april ving ik niet de grootste, maar wel één van de mooiste van 2018.






Mei:

Deze maand veranderde mijn vissersleven voorgoed. Samen met drie vismaten kopen we een heus zeilschip. Door lichamelijke ongemakken en vaak logistieke problemen, die soms ook bij mij parten spelen, is dit een geweldig idee!
Vanaf nu gaan we de ultieme vrijheid beleven! We kunnen vissen waar we willen zonder achterom te moeten kijken. De wereld en liever gezegd; het grote boezemwater ligt aan onze voeten! Voor dat het zover is, moet er het één en ander gebeuren. Zo maken we goede afspraken over onderhoud en vistijd. Het zal de eerst komende tijd ook wennen zijn. Vanaf een boot op karper vissen is geweldig, maar je moet wel weten wat je doet. Het is gewoon anders dan vanaf de kant, maar wel ontzettend spannend, gaaf en leuk!
De echte vistijd vanaf de boot begint voor mij pas in juni. Werk en studie, weten jullie nog? Dat gaat ook gewoon door! Ik heb deze maand maar weinig vistijd. Te weinig voor deze maand. Mei is namelijk DE maand. De karper is door de warme lente al op volle kracht, azen goed en denken al aan paai. Toch wist ik deze maand één van mijn targets te vangen. Nu ben ik geen targetvisser, maar als je ergens weet van hebt, wil je die vis vangen! Het lukt! Gewoon simpel met pen en broodvlok. Vaak is dit effectiever dan uren lang wachten achter je stokken.







Juni:

Dit werd een legendarische maand! We varen de boot de haven uit en gaan het onbekende tegemoed. Samen met vismaat Rolf beleef ik een paar sessie om werkelijk je vingers bij af te likken. Het was allemaal geweldig, het was allemaal prachtig. Het was zoeken, zwoegen, voeren en investeren en werden daar uiteindelijk rijkelijk voor beloond! Karpervissen op een boot. Het is vanaf deze maand niet meer weg te denken in mijn visserij. Mede hierdoor kwam mijn visserij vanf de kant op een laag pitje te staan. Dit pak ik uiteindelijk in het najaar weer op. Een boot is fantastisch en geweldig, maar kijk uit dat je er niet op doodbloed. Karperen heeft zoveel meer in petto!













Juli:

Ik houd het kort wat betreft juli. Het was in één woord bagger! Temperatuurrecords worden er verbroken. Er zitten dagen van 37 graden bij. Niet echt gunstig om even lekker fijn een potje te gaan karpervissen. Op de wateren waar je nog kans maakt is het voornamelijk zaak dat je in de nacht aan de gang bent en verder is het eigenlijk bidden tot een weersomslag. Die komt er rond eind juli. Een pittige onweersbui maakt voor even einde aan de warmte. De vis reageert er gelijk op en vang na een stille nacht in twee uur tijd drie mooie schubkarpers. De volgende ochtend vang ik nog een krachtige en slanke torpedoschub. De hitte keert daarna terug. De beetmelders zwijgen. De zomermaanden zijn vaak moeilijker dan de wintermaanden...







Augustus:

In augustus 'freewheelen' we rustig door. Het blijft warm. Her en der vis ik wat voerplekjes af met wisselend resultaat. Ook met de boot hebben we weer een paar prachtige sessies gevist. De ene nacht zijn de runs niet bij te houden om na de volgende nacht volledig uitgerust wakker te worden. De pijlen worden alweer voorzichtig op het najaar gericht.







September:


Deze maand stond in het teken van socials. Vissen met andere 'broeders' dan je eigen vismaten. Vissen op andere wateren. Dit bleek lastiger dan gedacht. Niet qua vissen, dat komt zo. Het inplannen gaat bij socials vaak de mist in. Ik heb nu eenmaal een baan wat strakke planning vereist. Mijn vismaten weten dat. Ik plan daar omheen. Buiten mijn vismaten om bleek dit lastiger. De meeste hebben een 9 tot 5 baan en zijn in het weekend beschikbaar. Lastig dus!
Ik vind deze maand twee keer tijd om samen met teamgenoot Robin Smit aan de gang te gaan. Erg leuk en verfrissend! Ik kijk nieuwe technieken af en zie eindelijk eens hoe een 'vreemde' het doet. Grappig om te zien is dat iedereen toch weer zijn eigen idee over karpervissen heeft.
Ik ben door Robin uitgenodigd om op zijn thuiswater te vissen. Na de eerste sessie die een knallend succes werd, plakken we er na een paar weken er nog een tweede sessie aan vast. Ook nu liep het storm. Volgens Robin was dit lang niet altijd zo goed op zijn thuiswater. Ik hoop in 2019 dit te gaan herhalen. Af en toe 'vreemdgaan' is goed!





Oktober:


Oktober stond maar in het teken van één ding. Een week lang zwerven langs diverse openbare wateren in Frankrijk. Samen met vismaat Jeffrey vissen we een week lang op drie verschillende wateren. Qua weer waren het geen superomstandigheden maar na goed zoeken, hoppen en de nodige aanpassingen aan voertactiek en rigs, werd het een geweldige week! De echt grote vissen waar we onze hoop op hadden gevestigd bleven uit, maar gelukkig vingen we genoeg. Er moet altijd wat over blijven tot volgend jaar, niewaar? Hieronder kan je de film nog eens terugzien. Een week lang stekhoppen op openbaar water in Frankrijk.














November:

Deze maand ben ik druk voor Martin SB. Omdat er in 2019 weer een paar prachtige, eerlijke en mooie producten op de markt gaan komen, test ik een paar van deze producten nogmaals uit. Het moet voor mijn gevoel een 100% kwaliteitsproduct zijn. Ik trek hier deze maand dus extra vistijd voor uit. Verder zijn er plannen voor een winterstek. Die word eind november voor het eerst voorzichtig bevist. Niet zonder resultaat. Ook vismaten Rolf en Fons zijn deze maand fanatiek bezig. Een paar keer mag ik aanschuiven. We hebben lol voor tien. De vis is gretig en aast goed! Het lijkt wel of de echt goede najaarsperiode voor karper elke jaar iets aan het verplaatsen is naar een later tijdstip. waar vroeger oktober geweldig was, zijn november en zeker ook december nu absolute topmaanden!







December:


De lijn van november zet zich in december onverminderd voort. Terwijl half Nederland de karperhengels alweer in de schuur heeft liggen, loopt het deze maand beter dan alle afgelopen maanden! Elke sessie is het raak. De karper is gretig! December word de beste maand van het jaar!














En dan zit 2018 er op. Terugkijkend op een fantastisch visjaar, word het weer een hels karwei om het in 2019 weer een stukje beter te doen. Eigenlijk zeg ik dit verkeerd. Een stukje mooier. Dat is meer op z'n plaats.
2019 heb ik een paar mooie plannen op stapel liggen. Onmogelijk om allemaal uit te voeren. Een kwart daarvan zou al mooi zijn. Ik tast tot nu toe in het duister, en eigenlijk vind ik dat best wel lekker!

Wees lief voor elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten