donderdag 19 december 2013

Linkerflanken jaaroverzicht 2013 (deel 1)

Het jaar 2013 zit er weer bijna op. Het is weer voorbij gevlogen.Een jaar met iets minder verslagen op de blog, maar wel met meer vangsten.
In alle opzichten een raar, maar uiterst succesvol jaar. Zo hadden we een wintertje die niet weg ging, met als gevolg dat we eind juni nog met nachtvorst in de tent lagen. Temperaturen die wekenlang te koud voor de tijd van het jaar bleken. Vissen die lang met hun hom en kuit rondzwommen, maar wel hongerig waren. Dit resulteerde, in misschien wel mijn succesvolste voorjaar ooit. Ik ving vele twintigers, een paar mooie dertigers en zelfs twee nieuwe persoonlijk records. Een verder positief punt van 2013, vond ik het verloop van mijn vangsten. Puzzelstukjes zullen er altijd nog wel blijven, maar er is veel, heel veel opgelost! Zo ving ik afgelopen jaar in elke kalendermaand een karper. Dat is me nog niet vaak gelukt.Verder hebben we een aantal 'nieuwe' wateren ontdekt, waaronder één water die mij een persoonlijk record bracht. Da's altijd lekker. Eigenlijk zijn alle doelstellingen voor 2013 gehaald. Hoe tof is dat dan!
In deel 1 blik ik terug op de eerste zes maanden van 2013. Zogezegd een koude winter en voorjaar, maar wel met gruwelijke vangsten!

Januari begon zoals bij de meeste; stroef. De meeste wateren lagen dicht. Alleen tijdens een dooi aanval kwamen er wat wakken vrij, waarin gevist kon worden. Met watertemperaturen die water nog net vloeibaar hield, was het een taaie bedoeling. Toch vingen we al de eerste visjes, hetzij op overbevolkt cultuurwater, maat toch. In deze maand ontdekte ik ook een voor mij nieuwe, maar uiterste effectieve manier van karperen. De 'Method'.

Dubbele aanbeet in januari

Fons met z'n eerste van 2013

Februari was het met de omstandigheden nog steeds droevig gesteld. Er was zelfs even sprake van een elfstedentocht. Dan weet je het wel. De grootste karperbeurs van Europa; Carp Zwolle bracht een leuke uitwijk. Even kijken voor de nieuwste snufjes op de markt en altijd even gezellig bijkletsen met karpercollega's. Het eind van deze maand begon het serieus te dooien, wat resulteerde in meer waterpartijen die open kwamen ter liggen en de mogelijkheden iets groter maakte. Desondanks bleef het taai en waren de karpers logischerwijs nog niet echt wakker. De overbevolkte cultuurwateren brachten mij nog steeds winterpret.

Korte onderlijntjes en klein aas in februari

Maart roert zijn staart. Het voorjaar begint normaliter deze maand te lonken. De dagen worden langer en de eerste merels beginnen weer te fluiten. Maar het kan deze maand ook nog steeds volop winteren. Zo ook het afgelopen jaar. Het weer zat wekenlang vast. Het bleef maar sneeuwen en veel te koude temperaturen voor de tijd van het jaar aanvoeren. De boezemwateren beginnen weer te lonken. Maart blijkt een lastige maand. De winterverblijven zijn leeg, zo ook de paaigebieden. Een beetje vissen tussen wal en schip levert mij een paar vissen uit cultuurwateren op. 'Not my cup of tea'! Het is nu echt geduld hebben met het tevoorschijn komende voorjaar. Ik wil grootwaterkarper!

Cultuurwaterpret. Het word tijd voor wat anders!

April was een maand om moedeloos van te worden. Als het weer zich nou eens normaal gedroeg dan...
De noordenwinden blijken ook dit jaar een terugkomende tendens te gaan woorden. Het is nog steeds veel te koud. Eind 2012 had ik met vismaat Jeffrey plannen gesmeed om in het voorjaar tien dagen Frankrijk te pakken. Via Martijn Boerema van www.hotspotsinfrance.com kregen we een fantastische mogelijkheid om twee wateren even grondig aan de tand te voelen. Ook het voorjaar in Frankrijk was helaas ijzig koud. Het waren tien taaie dagen waarin we wel een aantal fantastische vissen hebben mogen bijschrijven.

Het voorjaar begint te lonken

Prachtige voorjaarsvissen in Frankrijk.

Mei is voor mij nog steeds één van mijn favoriete vismaanden. De temperaturen lopen merkbaar op. De avonden worden langer, en welk water je ook bezoekt; er is overal activiteit waar te nemen. De maand mei van 2013 gaat de boeken in als veel te koud. Gevolg is, dat de paai nauwelijks op gang komt. De karpers verzamelen zich al wel voor deze paaigronden en bouwen krachten op door middel van gretig azen. Dit jaar hebben we achteraf gezien, daar geweldig op in gespeeld! We hielden de vissen met kleine beetjes voeren vast. Zo kwamen we ook op een nieuw water terecht. Gewapend met penhengeltjes, scooterden vismaat Fons en ik langs diverse wateren, en zagen uit onze ooghoeken een beste kluit met karpers springen op een uithoek van de boezem. Dit springfestijn hebben we een uur gade geslagen en ons vol verbazing achterlatend. Er werd meteen wat voer gestrooid en de volgende dag een eerste sessie op dit voor ons nieuwe water gepland. Een gouden zet!
Tot ver in juni hebben we hier leuke dagen beleefd. Toen kwam de paai op gang en verschenen er met het mooie weer ook de eerste tentjes. Tijd voor wat anders! Verder verliep mei ook op de voor ons bekende stekken uiterst soepel, en zet ik een streep onder de meest succesvolste meimaand ooit.

Het schepnet bleef maar nat in mei

De vissen zaten nog vol met kuit.

Prachtige meischubber voor Fons

Een hoogtepunt uit 2013. Een vet nieuw p.r!

De delkims stonden niet stil deze maand!

Juni ging het allemaal vrolijk door. De temperaturen liepen nog iets verder op, maar niet van harte. De tactiek van mei werkte nog steeds prima. Vis vasthouden rond de paaigebieden. Nou weet ik dat dit eigenlijk een utopie is, maar voor ons gevoel, lukte dit wel. Juni 2013 werd er wederom ééntje om in te lijsten. Er sneuvelde weer een persoonlijk record. Ditmaal voor vismaat Fons. Alles viel op z'n plek. Het mag ook wel eens een keertje mee zitten na jarenlang zwoegen op de boezem. Hij was je gegund maat!
Het dieptepunt qua weer was eind juni bereikt. Het laatste weekend van juni zaten we in ons tentje s'nachts met nachtvorst!

Een lastige klant van groot water, liet zich in voor even op de kant bewonderen.

Fons met z'n dikverdiende p.r!

De release van een persoonlijk record

We hebben de eerste zes maanden van 2013 dus niet mogen klagen. Het moeilijke van karpervissen is ook om je successen te continueren. Dat zou na die twee knalmaanden van mei en juni nog lastig worden. Stiekem werd er tijdens de warme zomermaanden alweer vooruitgekeken naar nieuwe uitdagingen voor het najaar en de winter.
Volgende week een overzicht van de tweede helft van 2013. Ook in deze maanden is er veel gebeurd.

Voor nu; hele fijne kerstdagen gewenst!

1. leuk om te lezen mannen en ook dat het seizoen bijna het zelfde is verlopen als bij mij en ik denk dat de rare winter er voor gezorgd heeft dat het voor jullie en mezelf een zeer goed jaar is geworden wacht op het laatste 6 maanden grt michael

2. Hoi Mike,
    Ons hoor je zeker niet klagen. Alles kwam heel mooi samen in het voorjaar. De tweede helft van 2013 is ook prima gegaan. Fijne dagen kerel!!

3. Veel oja momenten, door het volgen van je verslagen maar zeker door de opsomming tav het weer, dat we allemaal als onprettig hebben ervaren. OK ieder nadeel heeft z'n voordeel, maar dat voelde niet altijd zo. Fijne variatie qua karpers heeft het net van jullie gezien. Mooi overzicht!

Grtx, FER

4. Hoi Andres,

Dat vind ik nou het leuke van een blog hebben! Je kan alles nog een keer teruglezen en kijken. Fijne feestdagen!

Gr., Björn.

5. we gaan lekker door ouwe .hennieeeeeee we moeten bollen hebben!!!!!!!!fons

6. Wat een buffels blijven het ook, jullie beiden pr's ! Voor het zoveelste jaar ben ik weer blijven steken...... Desalniettemin heb ik dit jaar wel weer geweldig genoten van jullie gabbers.

7. @Fer: Thanks! 2014 beloofd weer een hoop moois in petto te hebben. Ook voor jouw mooie vangsten!!
    @Björn: Alles nog eens lekker de revue laten passeren is lekker. Met een mooi glas whiskey nog even nagenieten. Jij een heel mooi, vangstvol, maar vooral heel gezond 2014 gewenst en in speciaal; je vrouw. ik ken jullie wel niet persoonlijk, maar leef met jullie mee. Believe me! Vang je droom man!
    @Fonsie: Rustig maar....rustig maar....Pilletje?
    @ Jeff: Jij mag anders ook niet klagen met je buffels. Gewichten komen vanzelf maar het is niet het heilige der heilige. Bij jou komen ze denk ik nog sneller dan bij ons. daar doe je er domweg gewoon teveel voor. Bam!
    Ook voor jou in 2014; vang je droom!

Mensen, toffe reacties weer. Godsgruwelijke mooie kerstdagen gewenst hetzij aan de kerstdis met je naasten of gewoon lekker aan de waterkant. volgende week dus zogezegd deel 2 en dan nog de film. die heeft een klein beetje vertraging opgelopen, maar het beloofd een mooi toetje van 2013 te worden. Ciao!

8. Heel leuk Andres en Fons. Het koude voorjaar heb je mooi vertolkt. Bizar was het. Ik geniet in ieder geval volop van je blog en verbaas mij altijd weer over jullie vangsten. DIe zijn namelijk continu te noemen. En zoals je zelf al aangaf is dat best moeilijk. Fijne dagen