maandag 30 december 2013

Linkerflanken jaaroverzicht (Deel 2)

In juli begon de temperatuur pas echt op te lopen. Het werd gewoon heet! Dit was ook goed te merken aan het gedrag van de karper. Sommige karpers waren net afgepaaid en sommige waren volop in de paai. Paaigedrag, wat ik zelfs tot half augustus aan de waterkant heb waargenomen.
Het was aan de vangsten goed te merken. Het was wispelturigheid troef. Alleen op het 'grote mannen' water was er af en toe nog aktie te beleven. Na juli werd het meteorologische mengelmoesje superstabiel, wat ook weer zorgde voor stabiele vangsten.

Juli was dus zogezegd boven gemiddeld warm. Er werden deze maand een hoop stekken aangedaan. Zat de karper niet op de ene, dan zaten ze wel op de andere stek. Wispelturigheid troef,  in zwemmen, maar ook in azen. Echte vaste aasperiodes waren er niet, al waren in de hitte de vroege ochtenduurtjes veruit favoriet.




    De vroege ochtend. Mijn favoriete tijd om te vissen, zo mid-juli.



Augustus was een maand waarin we zeker niet mochten klagen. De schoolvakanties waren in volle gang. Het weer was eigenlijk te mooi. Dat betekende een hoop drukte op het water en op stekken. Een grote uitdaging om deze 'mooi weer vissers' te omzeilen. Creativiteit is dan het credo. Ondanks die grote augustusdrukte konden we buiten de geplaveide paden, 'ons ding' doen, en kwamen er mooie karpers op de kant.


    Nachies draaien buitenom de geplaveide paden



                                Creabea vanuit een bootje




                                Fons op doordeweekse avondjes

September was een maand met super stabiel weer, wat ten goede kwam aan de vangsten. De eerste herfstsignalen waren reeds zichtbaar, zeker aan het einde van de maand. De karper zwom nog steeds van hot naar her, maar op een hoop stekken leek het al of ze zich aan het klaarmaken waren voor de voorspelde 'horrorwinter'. Geconcentreerde groepjes karper leverde een hoop pret op. Volle bak voeren mocht nu weer!


    De Krill BPO van Watersense. Een inmiddels bewezen najaarsbol.



    Een nachtelijke projectspiegel


Maar ook mijn favoriete ochtendjes deden het nog goed 



Oktober bleef nog steeds prima vis opleveren op de in september opgestarte voerstekken. Qua weer werd het iets kouder, maar nog steeds lekker stabiel. De eerste voorbereidingen zijn reeds gestart om een winterstek op te zoeken. Oktober is de maand om deze met regelmatig voeren klaar te maken voor de komende koude tijd. Eind oktober beleefde ik een hoogtepunt. Eén van m´n mooiste spiegels ooit van open water, vond de onthaakmat. Laat voor mij de kilo´s dan maar zitten!






                                De herfst komt op gang!


                               Fons met een niet alledaags bivybezoek

November was een maand waarin de herfst goed op gang kwam. De nachten werden gevoelig kouder. Overdag bleven de temperaturen nog veel te zacht voor de tijd van het jaar. Voeren kon nog steeds, al bouwden we dit af tot een acceptabel niveau. Het zachte herfstweer zorgde nog steeds voor volop activiteit onderwater.


December is een maand waar voor mij normaal gesproken de klad er goed in komt. Ik ben de karper dan vaak gewoonweg kwijt. Deze decembermaand zaten we gelukkig nog op de vis. De eerste stormen razen over Nederland. De temperatuur blijft onveranderd en boven gemiddeld hoog. Van wintervissen is eigenlijk nog geen sprake. Dat vind ik pas, als er een pak sneeuw op de stek ligt. Toch ligt de watertemperatuur al ruim onder de tien graden en mag ik volgens `de kenners´ van wintervissen spreken.
Hierover in januari meer, met een winterspecial.


    Een ´lerp´ van een staart!


    Dit zijn pas winterkleuren!

Voor nu wens ik alle lezers, medebloggers en viscollega´s een fantastisch 2014 toe met heel veel geluk, maar vooral gezondheid en tight lines!!
In januari ben ik weer terug met een drieluik over mijn wintervisserij.
Proost!

10 opmerkingen:

  1. ''vind ik leuk'' vooral vanuit dat bootje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Andres,

    Het jaar 2013 heeft je een paar mooie vissen opgeleverd! En inderdaad, de zwaarste hoeven niet perse de mooiste te zijn! Mooi verslag maand voor maand!

    Gr., Björn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi jaar geweest mannen. Ook genoeg voor gedaan. Gaan jullie het in 2014 evenaren? We gaan het vast zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi overzicht en prachtige vissen! Leuk ook om terug te lezen hoe de weersomstandigheden waren. Weet niet of je 2014 qua vissen zal overtreffen maar veel geluk, plezier en succes gewenst.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Jeff: Niet veel ruimte, maar wel effe wat anders. Nu een echte boot! Je moet wat te dromen hebben...

    @ Björn: Als ik moet kiezen tussen zwaar en mooi, geef mij dan maar mooi! Een combinatie van beiden is wel een leuke voor aankomend jaar!

    @ Boudewijn: Moeilijk te zeggen, Bou. Dit jaar was boven verwachting goed. Vooral geen doelen gesteld en toch hier op uitkomend. Ik teken voor de helft aankomend jaar, maar dan wel meer 'specialere' vissen.

    @Fer: Overtreffen word echt lastig Fer. Vind ik eigenlijk ook niet belangrijk. als we maar 'ons ding' kunnen blijven doen en mooie en aparte vissen kunnen blijven vangen. ach...'t is karpervissen. Je weet maar nooit!...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die wisseling van lange kou, late paai en hitte was niet echt gunstig. Het najaar heeft een boel goedgemaakt. Mooi overzicht en ik vond jullie pionierwerk op het "CIRCUSWATER" wel erg bijzonder.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie impressie mannen, succes in het jaar 2014
    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Andres,

    Lekker gevangen en gevist. Het weer en de paai waren een opeenhoping van onvoorspelbare tijden. Toch hebben jullie het mooi geflikt.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms even de bovenkamer laten kraken is wel eens goed Michael. Dank je!

      Verwijderen