maandag 29 december 2014

Linkerflanken jaaroverzicht (Deel 2)


Als de storm, (betreft het paaigeweld) is gaan liggen, breekt een interessante periode aan.
De vis verspreid zich. Er kunnen serieuze voerplekken gemaakt worden.

Een echte vaste plek is er afgelopen jaar nooit gekomen. Op de gekende stekken is het druk. Bootjes, wandelaars met honden, feestjes en karpervissende collega's.
We hoppen een beetje heen en weer. De boezem vissen we alleen bij koele en natte zomerdagen. In de hitte waren de kleinere wateren 'hot'. Spelen met gedachten en inspringen als het kan. Het werkt! Vooral augustus en september waren topmaanden.

Ik ben één ding wijzer. Ik wil rust. Rust op mijn stekken, rust in mijn visserij.
Ik bereik een mijlpaal. Ik slaag uiteindelijk na één eerdere poging, voor mijn rijbewijs. Dit opent grote mogelijkheden voor de toekomst.
Ik hoop op meer rust, maar vooral op meer avontuur in 2015. Ik hou jullie in 2015 dus weer op de hoogte en ik hoop dat ik een paar prachtige avonturen met jullie kan gaan delen.
Nu maar eerst de 2e helft van 2014. Die was niet misselijk!

 juli 

De feestjes op en rond het water, vieren hoogtij. Het lijkt elk jaar wel steeds drukker te worden op het water. Van een economische crisis is al lang niets meer te merken. Iedereen heeft een boot. Althans, zo lijkt het.
Het is hoogseizoen en dus vakantietijd. Dit doet ons besluiten om de boezem alleen bij slecht weer aan de tand te voelen, of stomweg nachten te draaien. Deze combinatie houden we een beste tijd vol. Het is een juiste. Tussen alle drukte door, vangen we een paar prachtige vissen.














 augustus 


Augustus werd een top maand! Het weer vertoond een paar zomerdipjes.
Er komen zelfs een paar serieuze depressies voorbij die een hoop wind en buien met zich meebrengt.
We opteren om een paar stekken flink aan te voeren. Het is op deze stekken vaak alles of niets.
De timing is perfect! We kunnen gewoon niets fout doen. Ik vang deze maand mijn p.r. Een oude bekende die nog steeds gezond zijn rondjes zwemt.

Fons beleefd deze maand ook één van zijn hoogtepunten. Een prachtige schubbenbak is zijn deel.
Verder word er druk getest met een nieuwe boilie van Watersense. De eerste resultaten liegen er niet om.




























 september 


De vangsten in september zijn constant. De wind blijft in de goede hoek, de luchtdruk stabiel.
Het loopt angstig goed! Zo goed, dat ik bij het begin van een sessie en tien minuten zonder teken van leven, al zenuwachtig begin te worden. Het word wederom een mooie spiegelmaand.
Alleen is er na de SKP wedstrijd, een kleine zure bijsmaak. Dan word er nou juist net geen spiegel gevangen. Met vier prachtige schubkarpers mogen we ook zeker niet klagen.














 oktober 


Over deze maand kan ik kort zijn. Wederom een top maand! De testboilie krijgt een aanpassing. Het loopt daarna zo nog harder! Zowel instant, als een voerplek werkt. Ik begin te merken dat de karper het najaar al gaat voelen.  De runs zijn hard en frequent op een paar voerplekken. De vangst bestaat uit een allegaartje van schubs en spiegels.

Mijn gedachten dwalen aan het eind van de maand wel een beetje af. Ik ben toe aan iets nieuws en spannends. Het rijbewijs en auto zijn nog niet binnen. Even doorbijten dus! Ik besluit om in november, een voor mij nieuw water aan de tand te voelen. Voor mij makkelijk in de gaten te houden en aan te voeren. Het kost weinig tijd.Verder besteed ik elk vrije uurtje in de rijlessen. Investeren dus!










 november 



Ik slaag voor mijn rijbewijs! De weg naar nieuwe avonturen ligt compleet open. Het is zaak om nu nog even te sparen voor een fatsoenlijke auto. Volgend jaar zullen er in ieder geval nieuwe visgronden bezocht gaan worden. Spannend en leuk tegelijkertijd!
Het nieuwe water word een aantal keer met vismaat Marco bevist. De vangsten zijn wisselvallig. Er word veel geblankt, maar er zitten een aantal lichtpuntjes bij. Er worden een paar prachtige vissen geland. Aan het eind van de maand slaat het weer om en word het gevoelig kouder. Desondanks het mondjesmaat doorvoeren is de 'schwung' eruit.
Ik trek me terug en concentreer me alleen nog even op 'makkelijk' cultuurwater. Iets wat me de afgelopen winter prima is bevallen. Het 'Method- Feederen' op winterkarper.
















 december 


Het begin van december is drama. Ik krijg werkelijk geen visje gevangen. Halverwege de maand slaat het weer om. De koude noord-oosten wind word een zwoele zuidwester. De dagtemperatuur stijgt zelfs richting de veertien graden.
Fons en ik besluiten om te gaan feederen. We vissen nu op aantallen. Echt grote en zware vissen zitten er op dit cultuurwater gewoonweg niet.
In twee sessies vangen we tweeëndertig karpertjes!
Het hoogtepunt was een quatro run, of hoe je het ook wilt noemen. Kortom, er liepen binnen een fractie van een paar seconden, vier hengels tegelijk af. Bizar!
De maand en het visjaar 2014 kwam voor mij ten einde op eerste kerstdag.
Ik sloot het in stijl af met een prachtig spiegeltje!






Van deze laatste twee sessies, volgt nog een verslag en een filmpje in het nieuwe jaar.
Als toetje verschijnt morgen ook nog het jaarverslag in een film.

Bij deze wil ik iedereen een fantastisch, mooi, gezond en vangstvol 2015 toewensen. Dat al je mooie karperdromen in 2015 uit mogen komen!

Ik meld me weer in het nieuwe jaar!

4 opmerkingen:

  1. hee dres het was weer een mooi jaar man .zeg maar gerust een super jaar ouwe spiegel mepper .en volgend jaar als je een auto hebt lekker pioneeren ,nieuwe visgronden nieuwe vissen en niewe stekken .bammmm ik heb er zin in gabber,echt wel groet fons

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan het zien Fons. Pionieren brengt ook een hoop onzekerheid met zich mee. Dat is ook het leuke. We maken er evengoed wat moois van!

      Verwijderen
  2. Tja, hoe ga je 2014 overtreffen?! Wat een fantastische vissen hebben jullie gevangen. Ben benieuwd of de nieuwe gronden jullie ook zulke mooie vissen gaan brengen. Suc6 in 2015!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Fer,
    Die vraag stelde ik mij vorig jaar ook al af. Het zou immers moeilijk te overtreffen zijn.
    Ik stel me dit jaar, deze vraag weer. Natuurlijk gaan we een paar keer "op zeker". De nieuwe visgronden zijn voor mij nog één groot grijs gebied. Alsof ik opnieuw moet beginnen. Word best spannend! Jij ook mooie vangsten gewenst in 2015.

    BeantwoordenVerwijderen