maandag 26 januari 2015

Een winters alternatief...



Al een paar jaar, mag ik in de winter graag 'klooien' op karper. Veelal met zacht aas en instant werking.
Ik opteer nu voor de wat makkelijkere en overbezette wateren. Pas als er ijsgang optreed houd ik op en ga ik wat anders doen.
De laatste drie winters (als je van winter mag spreken) heb ik hier bijzonder veel plezier aan beleefd.
Het waren dan wel niet de buffels, maar de beetmelders lieten zich regelmatig horen.

Een mooi moment om de 'stille' periode door te komen en me op te laden voor een nieuw en fris seizoen.
Een nieuw seizoen met nogmaals geen doelen. Gewoon lekker vissen en zien waar het schip strand.
De traditionele seizoensopener is voor mij altijd op de Karperbeurs in Zwolle. Even bijkletsen met mensen die je niet zo vaak ziet (vaak alleen maar tijdens die beurs) en leuke, nieuwe en frisse inspiratie opdoen.
Vaak laat het weer dan nog een maandje op zich wachten, totdat de kansen toenemen.
Ik laat me daarom ergens eind februari pas weer horen en zien, en tot die tijd kan ik jullie verblijden met een filmpje.

Een kleine compilatie van het method-feederen op winterkarpertjes.
De ingesproken tekst was niet je-van-het. Dat vond ik nog best moeilijk voor een camera.
Zo is; een mal een mal, en een feeder een feeder. De hair is een hair en niet opeens een boilienaald! Verder word de stickmix altijd aangelengd met water. Maak er een mooi voerdeegje van! Ook dit vond ik er onduidelijk uitkomen, vandaar deze rectificatie op mijn blog. Ik ben geen regisseur en waarschijnlijk zal ik ook nooit geen presentator worden.

Doe er je voordeel mee. Het is zeker een leuke visserij met licht materiaal. Vaak zet ik gewoon een anderhalfponds penhengel in, om het zaakje te klaren.
Ook van collegablogger Björn Nieuwenhuis kreeg ik al enthousiaste vangstberichten over het vissen met de feeder. Het is niet pennen, het is niet statisch. Het is gewoon leuk! Veel kijkplezier en,

misschien tot Zwolle!







11 opmerkingen:

  1. Je laatste zinnetje sprak me wel aan Andres! Vissen met de feeder. Het is niet pennen, het is niet statisch het is gewoon leuk!!! Je filmpje vond ik trouwens ook wel erg leuk (en leerzaam). En als presentator doe je het helemaal nog niet zo slecht :) Mensen vergeten vaak dat er een hoop werk in het monteren zit. Ik heb zelf een paar keer kort gevist en gevangen, maar de tijd ontbreekt me om wat op mijn blog te zetten. Druk,druk druk!! Veel plezier in Zwolle.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De ingesproken tekst was toch top, in één keer een helder verhaal. Geen acteur die jou dat ff nadoet. Dank voor uitleg enneh misschien toch maar eens de method feeder uit mijn viskoffer toveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben blij om te lezen, dat het goed is overgekomen Fer. Probeer maar eens in de polder. Lekker licht, actief en een hoop actie!

      Verwijderen
  3. Dank je voor de complimenten Björn! Toch zullen de camera en ik nooit geen vriendjes worden. Al waren dat de meeste acteurs ook niet:)
    Razend benieuwd naar je vangsten! Zou graag een keer een inkijkje in jouw wintervisserij willen lezen. Vangze man!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuk en duidelijk uitgelegd Let je nu ook nog op taluds en zo of is het gewoon werpen?

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Michael,
      Ik let wel vaak op taluds, alleen tijdens de winter vis ik met deze manier wat vaker en dan op de wat 'makkelijkere' watertjes. Parkvijvers, polderslootjes, enz, enz. Zoals je weet is het bodemverloop daar ook niet echt spannend, enkele uitzonderingen daargelaten. Meestal werp ik een keer of vijf in met voer op de method en ga er dan pas op vissen. Zie het als een beetje spodden van te voren.

      Verwijderen
  5. Leuk dat feederen en je filmpje is meer dan leuk! Misschien word je nooit vriendjes met de camera, maar een goede kennis kun je het wel noemen vind ik ;) Voor herhaling vatbaar...

    Gr Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi Koen! Misschien een idee om een videoblogje over mijn voorjaarsvisserij te maken, al ligt m'n hart wel bij het schrijven.

      Verwijderen
  6. Leuk filmpje Dres! En versprekingen maken het ook juist weer leuk, houden de kijker ook scherp. Ik had zoiets van 'he?!' en even terugspoelen of ik het goed had begrepen. En doen wat en zoals je het leuk vind gaat het toch om bij vissen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zet ik je toch aan het denken Bou;) Misschie tijd om een knappe videocam aan te schaffen. Eerst de auto en zodiac!

      Verwijderen