maandag 16 februari 2015

Warmteminnend...


We zitten alweer in de derde week van februari. Dat is te merken. Ik scooter nu ineens met daglicht terug uit m'n werk.
Ik merk aan mezelf dat ik hier ook een stuk vrolijker en actiever van word. Het zal bij de karpers niet anders zijn denk ik...



De karperbeurs in Zwolle is weer voorbij. Wederom een fantastisch georganiseerde beurs met verrassend veel nieuwe dingetjes op de markt. De drukte was enorm. Soms misschien wel te druk, maar wel beregezellig.
De inspiratie is bij mij weer helemaal terug om eens fijn een potje te gaan hengelen.

Ik kies de dagen nu uit. De winter doet nog steeds raar in mijn ogen. Zo hikken we nu overdag al tegen de tien graden aan, terwijl het in de nacht nog een stevig potje kan vriezen. Ijsvorming, wind uit de verkeerde hoek, sneeuw en bewolking; het kan allemaal nog steeds.
De laatste dagen profiteren we van een rugje hogedruk. De wind en nachttemperatuur zijn waardeloos, maar de zon vergoed veel.
De dagen worden al merkbaar langer en die zon gaat alleen maar meer zijn werk doen.
Ik ruik m'n kans. Ik heb drie vrije dagen in het vooruitzicht en kies de twee zonnigste uit.
Dag één begin ik op groot en moeilijk water. In het afgelopen najaar heb ik hier op een ondiepe plaat mijn eerste successen geboekt op een voor mij nieuw water. In de winter was ik ze hier kwijt.

Maar warmteminnend als karpers zijn, kon deze ondiepe plaat misschien al voor wat actie zorgen.
De zon schijnt fel en er staat een licht kabbeltje uit het zuid-oosten.
Ik meet de watertemperatuur op vier graden. Ik vis vrij simpel. Een vijftien mm Polaris plus een fluo kunstmaisje op een korte onderlijn. Ik haak er een pva zakje aan en voer vijf a zeven boilies bij.

Tot half één s'middags gebeurd er niets, totdat ik plots een terugzakker krijg. Het is een brasem. Een hele beste! Ik schat het beest op een pond of zes.

Een prettige wetenschap. Het voer blijft niet liggen! De watertemperatuur stijgt voor heel even met één graad om aan het einde van de dag weer terug te zakken naar vier graden. Ik voer twintig bolletjes. De komende weken ga ik dit om de drie dagen herhalen. Het lijkt niet veel, maar gezien de actie, kon dit over een paar weken misschien wel resultaat opleveren. Een stek 'dood' voeren is in het voorjaar immers zo gebeurd.


  Simpel maar doeltreffend. Een method, korte onderlijn met klein en attractief aas.


Dag twee loopt uit op een teleurstelling. De weersvoorspelling klopt van geen kant. Er is stralend weer voorspeld, maar het is smerig koud en bewolkt.
Ik pak voor het gemak het makkelijkste water wat ik ken.

Ik houd het na twee uur voor gezien. Ik wil snel actie, maar er gebeurd niets. Uit ervaring weet ik dat ik het op dit makkelijke water ook niet kan afdwingen. Ik taai af en plan een derde dag. De voorspelling ziet er goed uit. Onbewolkt met een oostenwind.

Ik vis deze dag samen met vismaten Fons en Peter. We vissen op een voor ons vrij onbekend water. In januari hadden we hier al succes. Het is er niet diep en de bodem bestaat over het algemeen uit zand.
Met de zon hierop schijnend is er goede hoop.
De karpers lijken hierdoor zeker actiever te worden.

Na tien minuten hang ik al vrolijk in de hengel, na een twijfelende run. Een klein schubkarpertje is het haasje.
Fons doet dit een half uurtje later nog eens dunnetjes over en vangt ook zijn eerste van de dag.



Om het kwartier is er wel actie. Brasem en karpertjes wisselen elkaar af.

Todat ik in de middag een harde maar korte run krijg. De vogel lijkt gevlogen, maar mijn hengeltop staat nog steeds angstig krom.
Ik pak de hengel en voel logge en trage weerstand. Ik voel dat dit een betere is.

Ik dril voorzichtig. Ik vis immers met een method-feeder met een binnenwerk van elastiek. Ik heb geen idee wat hier de trekkracht van is. Van horen zeggen zijn er in Engeland al karpers mee gevangen tot over de dertig pond.
Eng vind ik het allemaal wel, maar het gaat goed.

Het vermoeden blijkt een juiste. Het is een aardige verassing van dit water. Een nieuw method-feeder p.r!



Na half drie is het plots uit met de pret. De zon staat alweer een stukje lager en het word merkbaar frisser.
Het zal onderwater niet anders zijn. Mijn eerste planning voor een nachtje stel ik nog even uit.
Voorlopig houd ik rekening met de temperatuur en bijbehorende warmte. Iets waar ik met smart op zit te wachten en ik denk de karper ook!

Laat het voorjaar nu maar komen!

1 opmerking:

  1. Ja, de trekkracht van het elastiek! Dat heb ik me ook al eerder afgevraagd. Ik heb ook geen idee! Wat ik wel gemerkt heb is dat het elastiek snel veroudert. Ik durf er niet zo lang mee door te vissen.

    Leuk verslag verder en toch weer mooie vissen gevangen uit het nog steeds erg koude water!

    Gr Koen

    BeantwoordenVerwijderen