woensdag 5 augustus 2015

Twentse parels...


Eindelijk een weekend vrij! Reden tot juichen. Het plan zit tot het kleinste detail, in m'n hoofd.
Plezierige voorpret noem ik het. Ik wil het grote water, een weekend lang eens goed aan de tand gaan voelen.

Die plannen worden even later al gauw weer de kop ingedrukt. Aankomend weekend vind er weer de jaarlijkse Gaypride plaats. Ik had er bijna weer geen rekening mee gehouden! De afgelopen twee jaar waren we er goed ingetuind. Grote drukte op en rond het water. Vissen is dan op de boezem gewoonweg niet te doen.
Het lijkt met elk jaar wat verstrijkt, dat het alsmaar drukker en drukker word. Tot overmaat van ramp volgt over een paar weken ook nog Sail Amsterdam. Zal ik voortaan maar in November de boel opstarten? Misschien word ik wel een oude man. Ik wil rust, en geef me die alstublieft terug!

Hopen op rust doe ik al lang niet meer. Ik zoek het gewoon op! Één belletje richting vismaat Jeffrey doet wonderen.
Hij woont in Twente. Daar heerst de rust en is het nog gewoon... gewoontjes. Ik voel me er thuis.

Voordat ik vrijdagmiddag naar Twente scheur, pak ik s'morgens in alle vroegte stiekem een paar uurtjes mee op een stukje Mokumse boezem. Voordat de grote botenparade begint, instant ik geniepig drie uurtjes vooruit.
Niet voor niets! Zonder ook maar één korrel te voeren, gaat na één uur en vijf minuten plots mijn linkerstok er vandoor. De watertemperatuur zit nu op één van zijn hoogtepunten in het jaar, en dat is te merken in de dril.
Ik voel een hoop gebonk en geduw. Vaak een kleiner exemplaar, maar deze vecht voor zijn leven!

Acht minuten later ligt er een wild schuppie op de mat. Leuke bijkomstigheid is de klapstaart.



De vangst geeft reden tot nadenken. Wederom...
Als ik op deze stek voer, is het resultaat niet meteen beter. Of ik er nou één dag voorvoer of vier dagen.
Vis ik op een trekroute? Niet zo maar één waarschijnlijk. Misschien de A2 onderwater?
Het bestand geeft te denken. Hier in het westen van het land mogen we beslist niet klagen. Een groot bestand aan wilde schubkarpers, plus zeventien jaar lang spiegelkarperuitzettingen.
Spiegelkarperprojecten zijn tegenwoordig 'hot' in het hele land. Vergeet niet, het is in Amsterdam begonnen! Zeventien jaar geleden. Daar plukken we nu de vruchten van..... (Zeg ik, met een wild schubje in de klauwtjes.........)


Volgas richting Twente!

Na twee uur rijden begeef je je in een andere wereld. Een rustige wereld. Waar de kroegen nog met beugelflessen schenken en je de mensen amper kunt verstaan. Dat is Twente.


                          Karperen in bijna onbewoond gebied..........I love it!
           

Jeffrey geniet samen met zijn gezinnetje, vakantie op een camping in de buurt.
Op de camping is een vijver. Daar kan je bijna over de karpers naar de overkant lopen. Ik ben gewaarschuwd voor claustrofobische klachten. Ik zal er een paar ochtenduurtjes doorbrengen.


                                                              De campingvijver

Na een korte maar vreselijk gezellige avond op de camping te hebben doorgebracht, vissen we in alle vroegte op de campingvijver. Overal springt en aast karper.
Ik sta dan ook vol verbazing na een half uurtje naar m'n beetmelders te kijken. Die zwijgen als het graf.
Een beetje voeren helpt. Een volle run!
Ik sla in het luchtledige. Ik zie nog net een boeggolf op de stek richting overkant verdwijnen.
De camping ontwaakt. Overal rondom de vijver hoor je het eerste gerits van voortenten. Het word te druk!
Net voor het inpakken is het alsnog raak! De vis neemt een spurt naar de overkant. Dat is dus een meter of veertig.
Voor de grootte van het water vang ik er een deftige spiegel.



Ik breng de dag relaxend op de camping door. Mijn vrije weekend voelt als een mini-vakantie.
Jeffrey heeft als verrassing nog gevoerd op een naburig kanaaltje. Een kanaaltje waar je er in Twente tientallen van hebt.
Het bestand is er verdomd klein. De kans op een buffel is er altijd, maar het houd niet over. Ik hou wel van een uitdaging, al vind ik de rust en de omgeving nu even belangrijker. Ik calculeer de blank in, en chill het weekend uit.

Het kanaaltje is misschien wel de mooiste karperstek waar ik ooit heb mogen vissen. (Zie coverfoto) Er gebeurd alleen verder helemaal niets, op een aardige controleur in de ochtend na. Volgens hem zwemmen ze er wel degelijk, alleen kan de karper kilometers verderop zitten.
Kortom, ik vind hier nog wel een uitdaging. Die kanaaltjes hebben me gegrepen. Dromen van Twentse parels...

4 opmerkingen:

  1. Ik reageer liever hier dan op FB. Een goed besteed weekend zo te lezen Dres! Aan beide kanten van het land een vis gevangen, doen niet veel mensen je na in één weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi gebaar Bou, dat je op de blog i.p.v. FB reageert. Ik heb af en toe het idee dat de blog eronder lijd, terwijl ik Fb een vermakelijk medium vind. Vaak te oppervlakkig.
      Het was een leuk weekend inderdaad. Je zou steeds meer een hekel aan Mokum gaan krijgen;)

      Verwijderen
  2. Eerst dromen, dan misschien vangen. Terwijl de dromen en de voorpret misschien wel mooier en iig vaak langer zijn. Een provincie met niet echt veel water, maar wel in een schitterend pittoresk landschap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik dromen heb, wil ik dat die uit gaan komen. Live the life!
      We gaan het zien. Verder vind ik dat weinige water wel meevallen hoor! Niet zoveel als bij ons natuurlijk, maar ik geloof ook dat wij één van de waterrijkste provincies van de wereld zijn:) Het landschap vergoed inderdaad bijna alles.

      Verwijderen