donderdag 28 januari 2016

Jonas...


Alsof de duvel er mee speelt...
Ik kijk uit naar mijn vrije woensdag. Of ik heb plots een afspraak, of er ligt een dikke laag ijs op mijn beoogde water.
Je zal het net zien . Met veel tromgeroffel kondigde ik in mijn eerste blog van dit jaar aan, dat de woensdagen mijn vaste visdagen gaan worden. Inderdaad! Dan moet er wel gevist kunnen worden!

Ik kijk dinsdagavond een beetje onrustig uit het raam. De wind en de regen slaat langs het huis. De kachel slaat niet meer aan! Da's een goed teken!
Na een winters plaagstootje, is het weer plotsklaps omgeslagen. Maandag werd het zelfs veertien graden.
Even speel ik met de gedachte om dinsdagavond voor een nachtje aan het water door te brengen. Het barre weer weerhoud mij hier van. Ik wil tenslotte nog het hele jaar....
Volgens Helga passeert Jonas aankomende woensdag. Een langgerekt windveld met de nodige neerslag. Het zijn de overblijfselen van 'Snowmageddon' die eerder die week voor extreme sneeuwval in de Verenigde Staten zorgde.
Dat heb ik weer! Onvervalst zeikweer!
Toch zijn dit soort depressies vaak magisch op stilgevallen wateren. Ik ruik mijn kans. Met een dalende luchtdruk tot 1009 hpa geef ik mezelf een goede kans.

Woensdagochtend bouw ik alles in etappes op. Het weer is bar en boos.
De oval zet ik vast met scheerlijnen. Het is noodzaak!
Ik doe hier bijna een uur over, maar het is de moeite waard.
Als ik net de hengeltjes in gereedheid heb gebracht en gezellig onder m'n ovaltje met een verse bak leut met mezelf zit te keuvelen, weet ik weer waarom ik vis.
Hier kijk ik elke keer weer naar uit. Vervelen doet het nooit.
Ik praat mezelf meteen al moed in. Er hangt behalve wind en regen wat in de lucht. Ik kan het ruiken, proeven en voelen.

Mijn voorgevoel laat me zelden in de steek. Zo ook nu! Na vijf minuten krijg ik een volle fluiter op links.
Lekker! Het is een schubkarpertje. Niets schokkends en gemiddeld voor het bewuste water. Het gaat vandaag gewoon om vis vangen. Niets meer, niets minder!



Na vijf minuten al een run is een goed voorteken. Ik fotografeer het beestje.
Het is een mooi moment om wat dingetjes met mijn nieuwe telefoon uit te testen.
De instellingen heb ik al aardig onder de knie. Ik zocht alleen nog naar een soort van camera adapter voor de zelfontspanningsmodus.
Een paar weken geleden vond ik een leuk stukje gereedschap bij de Aldi. Voor 3,99 verwisselde het stuk plastic van eigenaar.
Een klein statiefje die gemakkelijk in je vistas past. Het werkt!


                            Een klein handigheidje. Veel voor weinig!

Tijdens het verversen van de method, gaat de rechterhengel er vandoor. Tien minuutjes gevist, twee vissen! Dat kan slechter!
Ik druk m'n rug in de paraplu. Het is met die felle windstoten bijna niet te doen! Toch zit ik stilletjes te genieten.
Het duurt een halfuur voor de volgende aanbeet zich aandient.
Dan is het ook meteen goed raak! Tijdens het drillen gaat de overgebleven stok er vandoor. Best druk in je ééntje!

Zo kom ik tot onderstaand shot. Eind januarie. Twee schubs in het netje. Dat gebeurd niet elke januaridag.



Het loopt fantastisch! Mede mogelijk gemaakt door Jonas.
Van 09:00 u tot 12:00 u vang ik acht schubkarpertjes. Met een watertemperatuur van vier graden, geen slecht resultaat!
Als ik de buienradar check, zie ik een nieuw regenfront aankomen.
Het materiaal is allemaal net opgedroogd. Ik vind het mooi geweest. Om één uur nok ik ermee.
Helemaal voldaan richt ik mijn pijlen alweer op februari.
De woensdagen (mits ijsvrij) krijgen een ander karakter. Ik heb twee serieuze wateren op het oog.
Één grote vis, dat word februari!
Aankomend weekend ziet de weersvoorspelling er fantastisch uit. Bert komt langs. Bert is een hufter.
Er word zelfs wateroverlast voorspeld.
Laat Bert maar even lekker z'n gang gaan. Doe ik een gezellige 'social' in Zwolle.

3 opmerkingen:

  1. Zij de schubs zo bleek van de schrik, vanwege alle voorbij komende naamstormen? Qua vangsten weinig te klagen, in de zomer mocht je al willen dat het zo zou lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahaha,bert is een hufter......
    mijn vismaat heet bert;ik zal hem ff een linkie doorsturen.....
    zonder gekheid,is dat de gemiddelde maat van je karpers op dat putje?
    ik pen daar regelmatig en vang meestal knolletjes in de kant.
    groet,patrick(die fons kent van de pier)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch weer stof om over na te denken die luchtdruk. Eigenlijk houd ik daar geen rekening me. Lekker gevangen man. Top.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen