vrijdag 8 januari 2016

Woensdag...


Om maar meteen met de deur in huis te vallen; ik heb gevist!
Niets verwonderlijks, maar de eerste sessie van een nieuw jaar is altijd spannend en soms ook lastig.
Januari is nou niet de meest succesvolle maand, als ik de naslagwerken er op na houd.

Als op nieuwjaarsdag nog iedereen in coma ligt, zijn Fons en ik alweer op jacht.
Nog nooit lukte het één van ons, om op nieuwjaarsdag een karper te verschalken.
De teller staat immers weer op nul. Een mooier moment om alweer snel van die hatelijke nul af te komen, is er niet.
Daarbij is het niet ongunstig karperweer, al steekt er een klein addertje onder het inmiddels korte gras.

Het weer is uitgerekend en precies vandaag veranderd. De al weken waaiende zuidwestenwinden zijn nu ineens zuidoost geworden.
De temperatuur is een paar graden gedaald. Nog wel acceptabel, maar voor het gevoel wel merkbaar.
We verwachten wel een visje. De week ervoor stonden de piepers hier niet stil.
Over het algemeen van knolletjes, maar dat boeit nu even niet. Als je de kop en de staart van de schubben kan onderscheiden, telt ie!

Het loopt uit in een sof. Wat we ook proberen, het wil gewoon niet lukken! Ook dat is vissen.
We druipen lichtelijk gedesillusioneerd af.

Het is inmiddels woensdag. Woensdag is inmiddels mijn vaste vrije dag. Op een paar bijzonderheden na, kan ik aankomend jaar heel wat woensdagen gaan vissen. Dat breekt lekker de week!
Van de tweeënvijftig woensdagen die 2016 telt, probeer ik er dertig vissend vanaf te brengen.
Dat lijkt best veel en is het misschien ook wel, maar het is te doen. Nu kunnen er op zo'n vaste vrije dag ook andere afspraken ingepland worden natuurlijk. Een verder bijkomend voordeel is, dat ik nu dingen in m'n ééntje kan uitvinden. Vaak heb ik het gevoel dat ik dan scherper bezig ben. Niets ten nadele van Fons natuurlijk. Da's mooie opvulling in de weekenden.
Ik ga jullie in ieder geval dit jaar op de hoogte houden van mijn vissende woensdagen. Of het nou in een sloot, put of enorm meer is. Bij deze is project;Woensdag geboren!

Afgelopen woensdag dus...
Het weer is niet echt verbeterd. Waar het noorden van het land dagenlang lijd onder ijzel, sneeuw en vorst, komen we er hier in het westen nog bekaaid van af.
Toch is het waterkoud en staat er een stevig oostenwindje. Verder is het grijs en een beetje mistig.
Niet echt gezellig. Toch maak ik er wat van. Ik verwen mezelf met een warme thermoskan verse koffie, wat eetwerk en zet m'n grote plu op. Pappie gaat het niet koud krijgen vandaag!

Ik vis in de winter veel met de method-feeder. Zo ook afgelopen woensdag.

Ik gooi links, gooi rechts, dichtbij, op afstand.....Niets wil helpen. Ik probeer mais, een mini boilie, een pop-upje, een tijgernootje enzovoort. De vis ligt gewoon stil.

Het is dus hard werken voor een aanbeet. Uiteindelijk komt ie er!
Kwart voor twee s'middags krijg ik uit het niets een volle fluiter op mijn rechterhengel.
Ik sta te drillen alsof het mijn eerste karper ooit is!
Met knikkende knieën dril ik het arme karpertje uit. Het beestje mist één bekdraad en is broodmager.
Best een lelijk ding!
Maar belangrijker; ik ben van de nul, en dat op woensdag!
Volgende week woensdag sta ik alsnog ingeroosterd. Ik moet wat uren inhalen. Had iets met oktober te maken ofzo...


                                 Van de hatelijke nul af.... Laat 2016 maar komen!





9 opmerkingen:

  1. Van de nul af en ze kunnen waarschijnlijk alleen maar groter en dikker worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niets is zeker Bou. Da's maar goed ook. Het houd mezelf op de been. Groter?Dikker? Ik laat me graag verassen.

      Verwijderen
  2. Weer eens wat anders dan woensdag gehaktdag. Ben er van overtuigd dat jij vanzelf op stoom komt. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Plannen in overvloed Fer!
      Meestal komt daar maar voor de helft wat van terecht.Ik laat het dit jaar maar gewoon weer op me afkomen.Dat werkt ondanks de snode plannetjes nog altijd het best.

      Verwijderen
  3. Woensdag korte dag, 's middags zijn we vrij... Zingt mijn zoontje altijd. Jij bent gewoon de hele dag vrij. Top. Visze en ik ben benieuwd naar de sessie verslagen. Gefeliciteerd met de eerste.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Michael. De woensdagen zullen veel in het teken zijn van gekloot, een kortstondig voerplekje, blanke en misschien af en toe een mooie bonusvis.

      Verwijderen
  4. Heerlijk vooruitzicht elke woensdag met de mogelijkheid om lekker te gaan vissen. Fijn gevoel om weer van de 0 af te zijn in ieder geval. Ik ga je blog in ieder geval toevoegen op mijn blog om je verhalen in de toekomst te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom Paul! Leuk dat je m'n escapades volgt! Ik maak eruit op dat jij ook blogt. Ga gauw even mijn nieuwsgierigheid botvieren! Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
    2. Klopt ja, ik ben sinds december ook aan het bloggen geslagen. Onder het kantje heet ie.. je kan er via boustails enz wel komen ;)

      Verwijderen