woensdag 30 december 2015

Linkerflanken jaaroverzicht 2015 - Deel 2


In deel 2 neem ik jullie mee naar verschillende wateren. Een grote diversiteit aan wateren. Van klein naar groot.
Zo stuit je ook diverse rariteiten en verschillende karpertypes.
Een voor mij grote, maar prima investering was dit jaar naast de auto, een rubber bootje.
Een Kolibri van 2.40 m bracht mij nu naar plekken waar ik vooraf alleen van heb mogen dromen!

Juli

In juli gaat het hele land gebukt onder een hittegolf.
De vakantietijd is aangebroken. Door de hitte, is het ontzettend druk op de boezemwateren. Zowel vissers als pleziervaart. Ik zoek mijn heil op een paar andere wateren, met zo af en toe een geniepig nachtje, ochtend of avondje op de boezemwateren.
De vangsten zijn niet best. Er worden maar enkelingen gevangen. Best mooie vissen overigens!


      De Kolibri heeft mij al een hoop plezier opgeleverd. Drillen vanuit een boot is een 'Must Do!'



                              Op een doordeweeks warm en stil ochtendje, kon het nog wel.



                                     Met zo af en toe een verassing in de avond.


Augustus


Augustus is een rare maand. Ik weet niet wat ik er van maken moet. Ik ben de karperdip wel alweer voorbij. Een kwestie van creatieve dingen plannen en niet vasthouden aan een vast stramien.
Zo vis ik een paar avondsessies op het Noorzeekanaal. Niet op karper, maar op allerlei soorten zeevis.
Dit werkt voor mij altijd even verfrissend om het daarna alweer snel achter mij te laten.
Verfrissend is ook het weekendje naar vismaat Jeffrey. Die 'woont' ondertussen een paar weekjes op een camping vlakbij Duitsland.
Het weekend krijgt een verrassende wending.
Zo begin ik vrijdagochtend op een boezemwater dichtbij huis. Daar vang ik een anoniem schubje. Daarna rijden we richting 'Duitsland'. Op de plaatselijke campingvijver vang ik een mooi spiegeltje.
Binnen vierentwintig uur vang ik twee karpers. Van de ene kant naar de andere kant van het land. Een grappig detail!
Verder is de kanaalstek tegen Duitsland aan, misschien wel de mooiste stek waar ik ooit gevist heb.
Het is daar s'nachts zo donker, dat je de beetverklikkers voor je tent niet ziet staan. Verder schijnt er ook af en toe een wolf te lopen. Zo ongerept en rustig maakte ik het als Mokummer niet eerder mee.
Op het kanaal blank ik overigens, maar de plek was een dikke doek voor het bloeden.


                                                                    Avondje 'kanalen'


                                                                      Van de ene kant...


                                                          Naar de andere kant van het land!


                                                                 De campingvijver...


                                 Niet aangevallen door de wolf.....De mooiste stek ooit?



                                                     Vismaat Fons komt stiekem op gang...


September

Mei is zoals mei. September is zoals september. Da's de logica van een koe, maar het is wel zo!
Als vanouds is september gewoon een toffe vismaand. Het kan nog flink nazomeren, maar ook al echt herfstig weer zijn. Het begint deze maand te lopen.
Begin september vangt Fons de vis van z'n leven. Ik had em ooit al. Nu mag Fons voor even met een geweldig monument en inmiddels een gewilde targetvis, op de foto.
Verder begin ik deze maand met een voercampagne zoals ik nog nooit eerder gedaan had. Het werd een bijzonder project. Een water waar ik het hele jaar 'porem' op had. Ik voer er vijftig dagen lang onafgebroken. Het levert me meer op, dan ik ooit had durven dromen! De stek zou lekker doorlopen tot eind oktober.
Verder word er deze maand de inmiddels traditionele spiegelkarperwedstrijd gevist.
Ik vang fantastisch mooie schubkarpers. Die tellen alleen niet.... Fons is spekkoper met drie mooie spiegelkarpers en word uiteindelijk derde deze wedstrijd.
Een bijzonder mooie maand dus.... Maar die van Fons kon niet op. Hij probeert een dagje op een anoniem watertje. Onder het motto van: effe kijken... Zo is Fons.
Het levert het hem bijna nooit wat op, maar zo af en toe laat hij zich graag verrassen. Zo was er ook een dag in september.
Binnen een half uur vangt hij een dikke dertiger en een onovertroffen volschub. Zo maar even ergens instant neergeploft. Het kan verkeren...


Mokumse Betsy. Een AHV projectspiegel uit 1998. Toen drie jaar oud. Nu geschat;20 jaar.
Hiervoor zetten we dus uit.!


                  Gek genoeg één van mijn laatste boezemvissen van het jaar.













                         Een serie vissen van de langdurige voerplek. Het kon niet op!


                                  Één van de drie spiegelkarpers tijdens de SKP - wedstrijd


     Als je zo massaal en frequent voert, verschijnen er ook wel eens rare 'dingen' op je stek.


                                             Puntgaaf, oerhollands en beresterk!



                                      "Ik ga even een dagje rommelen". Mafkees!!



Oktober


Oktober is vanouds her één van de beste maanden. Het werd bijna onmogelijk om die fantastische septembermaand te overtreffen.
Ik ging door met voeren. Het weer werd met de dag beter. Hoge temperaturen met westelijke stromingen.
Het was aan de vangsten te merken. Het werd zelfs bijna eng als ik na een kwartier geen run kreeg. Zo'n maand dus! De kers op de taart kwam eind oktober. Tijdens een heftige hagelbui en een stormachtige zuidwester zat Fons in het donker midden op de plas een vis uit te drillen..... Het was de kers...., of de druppel...




                                       Op een haar na, net geen meter...


                   Het was voor mij bepaald geen spiegeljaar. De schubben vergoeden veel...
           


                          Even instant ergens pennen tijdens één van m'n voerrondjes



                                     Vier jaar geleden uitgezet. Ze groeien goed!


                                                       Een beuker van de voerplek...



                                                Fons zat dit jaar ruim in de spiegels...


                                                             De kers op de taart....


November



Alhoewel er in november nog veel te halen viel, luimelen we nu al het jaar uit.
We voelen ons 'loaded'.
We weten dat het nog kan, maar de drang is opeens weg. Het is mooi geweest.
De donkere dagen voor kerst breken aan. Ik heb opeens gewoon geen zin meer om een weekendje te bikkelen in een tentje, Na het weekend voel ik me als een mol!
We besluiten om enkel alleen dagsessies te vissen.
We pakken het lichte materiaal weer op en gaan feederen.
Zo doen we dat al een paar winters lang. We rommelen her en der wat aan. Op bekende en overvolle watertjes, maar we proberen het ook op voor ons nieuwe watertjes.
Zo loop ik ergens in november tegen wat giebels aan. Die had ik nog niet. Leuk!
Verder krijgt de blog deze maand een nieuwe look. Ik ben geen computerexpert, maar vond het tijd voor een verfrissing. Ik zie de blog nog steeds als mijn uitlaatklep en visdagboek. Door de komst van Facebook heb ik het gevoel dat de blog daar af en toe onder lijd. Da's jammer. Mensen kijken nou eenmaal graag naar plaatjes, terwijl sommige teksten veel meer zeggen. Afijn, 2016 zal er gewoon weer geblogd worden!

Dat je met de method-feeder alleen maar kleine vissen vangt, is een fabeltje. Onderstaande foto zegt genoeg...





                                                                      Éénoog





                                  De vissen krijgen zo langzamerhand weer winterse kleuren.

                                                           Een zomaar zondagse giebel...



                                    Wintervissen heeft zo z'n charmes. Nou ja,winter?....


                                          Linkerflanken krijgt een nieuwe look...


December


En toen was het jaar alweer om... Er word her en der gefeederd met leuke resultaten. Het weer laat het tenslotte ook nog toe. Een decembermaand zonder vorst is nog nooit voorgekomen. Bijzonder dus!
Verder klooi ik deze laatste maand wat aan op zee. Voor degene die dit nog nooit gedaan hebben en wel eens willen proberen; dit is je kans! Het bulkt van de vis op 't moment!
De hoge zeewatertemperatuur en een kudde garnalen onder de kant zijn de voornaamste redenen.
Ik kijk persoonlijk terug op een redelijk jaar. Het kan altijd beter.
Op de boezemwateren heb ik er niet uitgehaald wat er in zat.Je moet er ook wel vissen natuurlijk!
De langdurige voerplek was voor mij het hoogtepunt. Een hele beleving om elke dag naar het water te gaan om te vissen en te voeren. En dat meer dan vijftig dagen lang.
Verder waren de landelijke sessies om nooit te vergeten. Die auto doet pijn in de portemonnee, maar vergoed veel.
Da's dan ook meteen een mooi objectief voor volgend jaar! Nieuwe visgronden en avonturen. Ik laat me graag verrassen!

Voor nu wens ik alle lezers en bezoekers van mijn blog een geweldig mooi 2016 toe met vooral heel veel gezondheid, spectaculaire drils en hele dikke karpers!

Tot 2016!


                                                           De zee is gul deze maand...






                                 Het is deze maand goed toeven langs strand, dijk of pier.



                                                         De laatste 'streep' van 2016...


                                                              De allerallerlaatste...


                                                                      Tot 2016!

14 opmerkingen:

  1. Een goed jaar?! Een best jaar! Meer dan genoeg herinneringen om een beste tijd op te teren, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. De blogs blijven gelukkig komen en je laat je gelukkig niet verleiden door de plaatjes knallers op fb, wat vaak niet het verhaal goed weer geeft. Enjoy 2016!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan gewoon lekker door. Ik kan me gewoonweg geen leven meer zonder hengel voorstellen. Klinkt dramatischer dan het in werkelijkheid is hoor! Ik vind het gewoon leuk!

      Verwijderen
  2. Samen met deel 1 overduidelijk een 'vissig' jaar met meer mobiliteit. Leuk om te zien dat je je niet vastpint op 1 vissoort, al wist ik dat natuurlijk al. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die afwisseling heb ik zo af en toe nodig om weer scherp te worden en na te denken. Zo zit ik alweer na te denken over aankomend jaar:)

      Verwijderen
  3. Een mooi en gevarieerd jaar Dres. Genieten staat voorop, altijd en zo hoort het. Spreek je snel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kneiterhard genieten! Inderdaad geen woord verkeerd. We plannen een sessie Rolf. Komp goe!

      Verwijderen
  4. een heel lekker verslag weer maat .ik zie de vangsten zo weer voor me .en ja dik jaar had ik wel een hele gouwe pik he .volgend jaar mag jij weer de spiegels vangen oke.en voor 2016 we gaan weer knallen ouwe.cheers.greoten fons

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spiegels, schubs en een nepkarper. Het was weer een heerlijk jaar. Volgend jaar nog een keer over doen?

      Verwijderen
  5. Redelijk jaar?! Je bent te bescheiden. Dit is toch wel een top jaar te noemen Dres ;) Erg mooie vissen! Mooie vangsten voor 2016, maar vooral veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben met een paar dingen heel blij hoor Tsak. Vooral de lange voerplek en het plan daarachter. Daar ben ik nog steeds mee in mijn nopjes. Toch knaagt er iets. Ik weet alleen niet precies wat. Voor de zekerheid een muizenvalletje gezet;)

      Verwijderen
  6. Topjaar heren en duidelijk is zeker dat de ene vis niet de andere is.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over variëteit niets te klagen gehad afgelopen jaar. Was mooi. Volgend jaar mooier? Je gaat het hopelijk lezen!

      Verwijderen
  7. Prachtig jaaroverzicht! Op naar nieuwe visgronden en avonturen in 2016!

    Groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Koen! Jij mag anders ook niet klagen. We gaan zien wat 2016 ons brengt!

      Verwijderen