woensdag 23 december 2015

Linkerflanken jaaroverzicht 2015 - Deel 1



En toen was het jaar alweer bijna om...
Als de dag van gisteren, kan ik mij de successen van afgelopen februari op de ijsbaan herinneren.
Ondertussen zitten we weer bijna aan de kerstdis.
Daar ergens tussenin een grijs gebied, is een hoop gebeurd.

Allereerst de blog. Het was een jaar met weer iets minder verslagen dan voorheen.
Dat heeft met diverse factoren te maken gehad. Het was af en toe best lastig om beschikbare vistijd in te plannen. Vele instantsessies waarover ik weinig kon verhalen (of je moet van een slaapmutsje houden) die afgewisseld werden met kortstondige projectjes en zelfs een lange voercampagne.
Het doel was vrij simpel. Voor de 2e maal op rij zou ik gaan genieten. Maar zien of de beetmelder gaat pieperen. Dat is goed gelukt!
Er zijn afgelopen jaar weer bijzondere vissen op de mat verschenen. Daar kan ik mee leven.
Ik ben eigenlijk gewoon best tevreden. Da's een dikke plus!

Verder stond 2015 in het teken van mobiliteit. Er kwam een auto tot mijn beschikking. Een openbaring voor iemand die alleen gewend is om met de scooter op pad te gaan.
Stiekem mis ik die tijd ook wel af en toe. Je bent met een lichte bepakking en scootertje vaak 'dodelijk' bezig.
Aan de andere kant, kwamen er wateren binnen bereik waar ik vroeger alleen maar van kon dromen.

Da's dan ook meteen het doel voor 2016. Dat wil ik serieuzer gaan uitbouwen.
Het gaat hopelijk een jaar worden met ietsjes meer kwaliteit dan kwantiteit.

Hieronder staat in vogelvlucht mijn eerste half jaar van 2015. De 2e helft van het jaar, kunnen jullie bewonderen tijdens het 'uitbuiken' van de kerstmaaltijd. Ergens volgende week dus.

Bij deze wil ik dan ook alle lezers een prachtig kerstfeest wensen. Wees een beetje lief voor elkaar!



Januari

De winter van 2014/2015 is aardig in de war. Geniepige nachtvorstjes met een koud oostenwindje worden afgewisseld met warme winden en hogere temperaturen uit de zuid.
De karper blijkt ook in de war. We vissen diverse wateren af met een simpel methodvoertje.
De ene dag vangen we er tien. Een paar dagen later lijkt het compleet dood.
Jeffrey en Freddy komen helemaal uit Twente over om 'even' wat karpertjes te vangen. Die druipen ondanks een hoop lol, met een blank af, naar huis toe.
Een paar dagen later vangen we de eerste van het jaar. Er is werkelijk geen pijl op te trekken.


                            Helemaal uit Twente voor een gezellige blank...





                          Een 'winters' decor. De eerste van hopelijk velen, in 2015





    De eerste voor Fons. Wat hij dan nog niet weet, is dat er een fantastisch jaar zit aan te komen.




     Af en toe een priksessie in een winterhol...




Februari


Uit balorigheid stuitte ik in februari op een onbekend watertje.
Normaliter word er omstreeks deze tijd hier geschaatst. De ijsclub ter plekke kan er tegenwoordig beter een visclub op na houden. We vissen in een groot wak. Ondanks de wisselvalligheid van deze winter, vissen we hier een paar leuke sessies.
De beste omstandigheden waren hier vreemd genoeg; glashelder, koud en een straffe oostenwind. Snapt u em nog?




                  Ijskoud, een kale zandbodem en een straffe wind op de kant. Wel vangen!




                         Er zouden hier alleen knollen zwemmen? De eerste twintiger. 



Maart


Er is in maart weinig van vissen terecht gekomen. Toch werd deze maand een feestje.
Ik schaf een auto aan. Ik voel de pijn vrijwel meteen in de portemonnee. Da's andere koek dan een scootertje.
De deur opent zich vrijwel meteen naar grotere visavonturen.
In plaats van tien keer op en neer te rijden om een weekendje te vissen, kwak ik nu alles in één keer in de station.
Fons en ik doen mee aan de jaarlijkse Bosbaanwedstrijd. Ik verwacht er bar weinig van. Temperaturen van een paar graden boven nul en een straffe oosten wind. Geen Bosbaanweer!
Uit het niets vang ik hier mijn eerste spiegel van het jaar. De wedstrijd word een groot succes. Zevenenzeventig deelnemers die in totaal negentien karpers vangen. Dat is wel eens anders geweest. Voor herhaling vatbaar!


                                                Een oude kenmerkende bosbaanvis




April

De lente klopt deze maand aan de deur, al blijft de wisselvalligheid groot.
Ik heb ontzettend veel geluk deze maand. Mijn contract met mijn werkgever word verlengd. De beschikbare vistijd valt qua weertype precies goed.
Op de dagen dat ik vrij ben, is het aangenaam buiten. Zonnig en hogere temperaturen.
Ik weet waar ik ze in het voorjaar moet halen. Op een ondiep water vang ik in het lentezonnetje een paar prachtige karpers. Ook verbreek ik in deze maand een p.r. Een gewichtige spiegel met vooral heel veel lengte.


                                                        Een 'lean machine'



                                                      Een lief klein uitzettertje...



                                           Afgewisseld door een mooie schub...



Mei



In mei gaan traditiegetrouw alle remmen los. Het voorjaar komt nog steeds moeilijk op gang.
De tendens met wind uit noordelijke richtingen geld ook weer voor dit jaar.
Het lijkt wel of de vis hieraan went. Ondanks de ongunstige windrichting, word er prima gevangen.
Als het weer in eind mei echt voorjaar gaat worden, nemen de vangsten in rasse schreden toe.
Ik vis me een breuk deze maand. Elk vrij uurtje word aan de waterkant besteed.
Het hoogtepunt van deze maand en misschien wel van het jaar, is een gezamenlijke sessie met Fons en Jeffrey op een keiharde dressuurput ergens tegen de grens van Duitsland aan. Hier heb ik lang naar uitgekeken. Het werd een groot succes. Het weer zat mee en ondanks de hoge moeilijkheidsgraad vingen we nog karper ook!
Ook op de thuisvisgronden is het goed toeven! Op een voor mij dit jaar nieuw en beoogd viswater, vang ik de eerste vissen. Het water zal me het hele jaar niet meer los laten. Daarover in deel twee meer.














            Nog nooit heb ik zo hard moeten werken voor een vis. Op het platte land gaat niets vanzelf.






                                                Op de visgronden dichter bij huis...


Juni


In juni genieten Fons en ik van een welverdiende vakantie. Er is een auto. De wereld ligt aan m'n voeten. Even word er met Frankrijk geflirt. We doen het niet. Frankrijk is raar op dit moment.
We stellen het plan uit. Ook in Nederland is er volop te genieten.
Tegen al mijn ideeën, meningen en theorieën ingedruist, boek ik bij een betaalwater. In Nederland.
Gewoon omdat het kan. Gewoon omdat ik vakantie heb.
De eigenaar is een toffe dude! Hij zorgt goed voor zijn klanten, zijn water en de vissen. Hier hou ik van.
Heel voorzichtig boeken we een drie-nachter. Achteraf gezien was dit veel te kort. Komend jaar doen we dit even rustig over, Evin!
Hieronder de highlights. Volgende week neem ik jullie mee naar het tweede deel van 2015. Er is meer gebeurd!











8 opmerkingen:

  1. Mooi om 'alles' van afgelopen jaar weer voorbij te zien glijden. Dat je komend jaar terug gaat naar dat betaalwater snap ik zeker, errug mooie vissuh!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Fer! We mogen weer niet klagen over afgelopen jaar. Op naar nieuwe avonturen!

      Verwijderen
  2. Over diversiteit aan vis heb ben jullie niet te klagen denk ik zo, echt van alles wat! Heerlijk zo'n jaaroverzicht, heb er ook over zitten denken, maar heb gekozen voor monteren van wat films. En er volgt dan ook nog de tweede helft van het jaar! Bepaald niet slecht gedaan heren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De verschillende types vallen me nu wel op inderdaad Bou! Dat maakt het karpervissen voor mij nou ook juist zo boeiend. Het zijn allemaal karaktertjes. Van klein tot groot. Ik wacht met smart op je je films!

      Verwijderen
  3. Dres.

    Erg leuk! Vooral mei was een succesje hé?

    Overigens ziet alles er top uit maat! Ik mis je... wanneer gaan we weer?

    Jeff.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Duizelingwekkend....
    Van dergelijke vissen droom ik graag...

    Succes in 2016 Andres..!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dromen zijn er om uit te laten komen Rombout. Die dromen liggen allemaal op schootafstand. Jij ook hele mooie vangsten gewenst voor 2016!

      Verwijderen