donderdag 19 mei 2016

Column: Sprookjesvis...

Sprookjesvis

We worden in het ootje genomen. Om de tuin geleid of ‘gepiepeld’.
Afgelopen week kwam ik namelijk tot een schokkende ontdekking. Ik ben geen lid van de Keuringsdienst van Waarde, maar wel een fervent sportvisser. Sportvissers houden er niet van om in de maling genomen te worden.
Nee, m’n haak was nog scherp en nog nooit gebroken. Mijn onderlijn had inderdaad een trekkracht van vijfentwintig pond. Slijtvast tot aan de toonbank van de hengelsportwinkelier. En die liegt niet. Nooit!

Afgelopen week wil ik een dag gaan vissen bij een middelgrote forellenkwekerij. Een dagje verwennerij. Ik vis één daghelft en ik hoop op hardvechtende forelletjes.
Voordat de dag der dagen aanbreekt en de boeking af te ronden, bezoek ik nog even de site van de betreffende uitbater voor wat info. Drie vijvers. Da’s mooi! Ik kan kiezen!

Siberische rijensteuren, Europese dwergmeervallen, tandbaarzen, zalmforel en regenboogforel.
Van de eerste drie heb ik geen kaas gegeten. Die skip ik. Ik wil tenslotte gaan vissen op forel. ’T Moet wel leuk blijven.

De regenboogforel is een prima visje om je een daghelft mee te kunnen vermaken. Hardvechtende vissen die je op diverse manieren kunt belagen.
In de laatste en de met nummer drie aangevinkte vijver is er ook de mogelijkheid om te vissen op Zalmforel. Vissen die tot over de vijf kilo gaan. Ik scroll naar vangstfoto’s. Inderdaad, best grote vissen.
Zalmforel. Ik lees het nog een keer goed. Ik lees twee namen in één vissoort. Is het nou een zalm of wat?

Ik google verder. Ik kom tot een schokkende ontdekking. Zalmforel bestaat niet! Volgens bioloog Midas Dekkers, ga ik vissen op ‘Sprookjesvissen’.
Hier heb ik geen zin in. Ik geloof niet in sprookjes. Ik pak een lichte spinhengel, bind een Pako-T lepel aan het einde van de lijn en sta binnen mum van tijd bijna letterlijk onder de rook van de troosteloze hoogovens van Velsen. Pure verwennerij. Met kelpwier onder m’n voeten, waan ik me in Ierland. Word het zalm of forel? Het zou een sprookje kunnen worden...

Met een gerustellende groet,

Andres.

3 opmerkingen:

  1. Twijfel overigens of de benamingen van de steur, meerval en baars ook wel overeenkomen met wat zij zijn? Food for thought, leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen