maandag 31 oktober 2016

Powerfeederen!...


Als ik een passie binnen mijn visserij kan delen met iemand die daar zeer enthousiast over doet, is een afspraak snel gemaakt.

Ik ken Rolf inmiddels al een aantal jaren. Soms vissen we samen, vaak gaan we onze eigen gang. Sinds ik dit jaar ben toegetreden tot het team van Martin SB hebben we vaker contact. Soms over het vissen, vaak over het aas.
Rolf is een doorgewinterde karpervisser en kent de fijne kneepjes van het vak. Zelden heb ik iemand zo zien opgaan in zijn visserij. Of een karper nou zes of zestig pond is, Rolf ademt karper.
Zo vist hij statisch, met de pen of aan de oppervlakte. Feederen deed hij echter nog nooit. Tenminste, niet gericht op karper. Zijn interesse was snel gewekt, en een afspraak rap gemaakt.

Feedervissen heeft mijn (winter)visserij een extra dimensie gegeven. Zeker in de winter vind ik het een leuke en actieve manier om vooral de wat kleinere karper te belagen. Het is vaak een beetje aanrommelen met voertjes, aassoorten en systemen. De ene keer lukt het beter dan de andere keer.
Een uitgebreide uitleg op technisch gebied zal ik jullie besparen. Ik heb hier in het verleden meerdere blogs aan gewijd. Deze kan je hier nog eens rustig teruglezen; http://linkerflanken.blogspot.nl/2013/08/een-donderse-methode.html

We beginnen op een water waar voornamelijk kleine karper zwemt. Het doel is om diverse aassoorten en systemen uit te proberen. Lekker veel aanbeten zijn een must. Op het eerste water is dat beslist mogelijk. Mais, maden en mini boilies passeren de revue.
Een delicate kwestie is de haakkeuze. De ene dag vang je ze 'grof'', de andere dag moet het fijn en ieniemienie zijn. Dit verschilt van dag tot dag en het te bevissen water natuurlijk.

De eerste sessie begint stroef. We krijgen veel aanbeten, maar ook veel losschieters. Er wordt gewisseld van onderlijn en haakmaat. Uiteindelijk in het begin van de avond worden de aanbeten feller en blijven ze eindelijk 'hangen'.
Tot een echt compromis komen we niet. Het ene karpertje wordt gevangen op haakmaatje acht, terwijl er ook op haakmaatje veertien karpertjes binnen komen.


                                        Deze avond was dit systeem veruit favoriet.


Rolf is verkocht! Leuk om te zien dat iemand zo enthousiast bezig kan zijn met het vangen van kleine karpertjes.
Hij stelt een terechte vraag: Is het mogelijk om met dit systeem gericht op de wat zwaardere karpers te vissen? Ik moet bekennen dat ik daar persoonlijk geen ervaring mee heb, maar waarom ook niet?!

Een nieuwe uitdaging is geboren!
Voor de tweede sessie kiezen we een ander water. Een redelijk bezet water met karpers tussen de veertien en tweeëntwintig pond. Er zitten ook wel wat kleintjes, maar de top is bij ons bekend tot tweeëntwintig pond. Op een feeder is dit zeker topsport!
Mijn feederrecord staat op dertien pond. Tijd om te verbreken!

Rolf oppert om voor te voeren. Hij is een gevoelsvisser, net als ik. Ik stem er mee in, zeker omdat de karpers hier wat groter zijn en het water daarom vraagt.
Drie dagen lang worden er door Rolf compacte plekjes voorzien van Monster Crab & Aminol in de vijftien millimeter variant. Een favoriete boilie van Rolf uit het Xtra Range segment van Martin SB.

Afgelopen woensdagmiddag. We zijn iets later ter plekke dan afgesproken, maar de spanning is voelbaar. We hebben niets aan het toeval overgelaten. Over alles is nagedacht.
Voor de zekerheid sla ik nog maar een vers bakje maden en een blik mais in. Met een potje mini-boilies en een verse zak Monster Crab & Aminol in de aanslag komen we helemaal beslagen ten ijs.

Rolf begint gedurfd. Als aas; een cocktail van mais en maden, met als haak; maatje tien. Feederen is ook zeker durven!

Al vrij snel deponeert hij de eerste hengel op één van de voerplekken. We tuigen de overige hengels op. We mixen met aas. Maden, mais, nepmais en kleine bijgesneden monstercrabjes moeten het gaan doen. Ik kies haakmaat acht.

We zijn nog druk bezig met optuigen en beazen als de eerste hengel van Rolf al vertrekt! Dat is best rap! Met voorvoeren kan je in deze tijd een hoop afdwingen. Zeker in tijd!
De dril is werkelijk fantastisch. De feederhengel gaat krom tot aan het handvat!
De vis (een spiegel) vecht voor wat-ie waard is. Als haakmaatje tien het maar houdt?
Het gaat eigenlijk vlekkeloos. Na vijf minuten ligt er voor Rolf een nieuw feeder PR op de mat. Mooi! We staan bijna te juichen. Kinderlijk blij is misschien beter verwoord.


                                                Een prachtige spiegelkarper voor Rolf.




Als hengel twee en drie ook in liggen volgt er opnieuw een aanbeet. Ik krijg een kort oplopertje gevolgd door een terugzakker. Hangen! Voor heel even! De vis (een klein schubje) schiet net voor de kant los.
Tien minuten later. Een aanbeet voor Rolf.
Wederom gaat de feederhengel krommer dan krom en volgt een prachtige dril. Het gaat nu om een beter kaliber schubkarper. Wederom sneuvelt er een PR! De man is goed bezig!


                                     Op een feederhengel is dit werkelijk bruut geweld!



Da's nog eens een binnenkomer! Binnen een half uur is het klusje eigenlijk al geklaard.
We krijgen meer. Meer, dan we ooit hebben durven dromen!

Het gaat hard! Bijna te hard! Om een opsomming van tekst te voorkomen beschrijf ik hieronder kort en bondig van wat er in vijf uurtjes vissen kan gebeuren. Pfoeh! Ik word een daggie ouder, maar het was een voorrecht om mee te maken.

Na het drilgeweld van Rolf gaat het in rap tempo. Om de tien minuten vertrekt er een hengel.
Ik los een paar kleinere vissen. Ook bij Rolf is dit het geval. Een kwartier verder, kan ik vol aan de bak. Ik verpulver het oude feeder. PR! Vanwege het aantal lossers verklein ik de haak. Maatje tien.
Gek genoeg blijven de grotere karpers wel hangen!





                                                           Haakmaat tien. Wie durft?



Het valt stil. Een klein half uurtje gebeurt er helemaal niets. Rolf verandert de rigjes. Het bevreemdt ons dat juist de kleine karpertjes steeds losschieten, terwijl we nog zo fijn en uitgekiend zitten te vissen.
Het aas wordt veranderd. De mais, mini-boilies en maden worden verwisseld voor kleine en bijgeschaafde monstercrabjes. We vissen door met haakmaat acht en tien.

Eindelijk tijd voor een bakkie overheerlijke kippensoep, een peuk en koffie.
Niet voor lang. Een ware tornado van aanbeten volgt!

Ik los wederom een kleintje, terwijl Rolf weer succes heeft. Een schubje van een pond of zes hangt perfect in de onderlip.




De  enige vis onder de tien pond die bleef hangen; minibrokje Monster Crab op de hair en twee maden op het haakje tien...


Ik los. Rolf lost. Om gek van te worden!
Dan is het uiteindelijk weer raak. De feederhengel buigt en buigt verder. Een duidelijk grotere karper heeft het aas genomen en weet van geen wijken. Minuten lang cirkelt het beest onder de kant, de feederhengel een beetje kreunend achterlatend. Rolf kan het beest uiteindelijk netten.
Ik krijg spontaan kramp in m'n oogkassen. Kan dit? Ja, kennelijk wel!


                                                    Elke vis is nu een nieuw record!


Het formaat van de vis is niet te bevatten. Er zwommen hier karpers tot tweeëntwintig pond, toch?
Wat een andere benadering tot gevolg kan hebben.
Gek genoeg, lossen we nog steeds vissen. Die kleintjes blijven gewoon niet hangen. Een andere manier van azen?
De grotere vissen gaan echter compleet voor de bijl! Is dit de manier om selectief de grote karper van een water te vangen? Je zou het bijna gaan geloven!

Rolf vangt wederom een prachtige schub. Eén factor wordt wel duidelijk. Voorvoeren helpt!



                                                                       Voorvoeren helpt!


Het slotakkoord komt door twee lossers. Een klein spiegeltje valt kort voor de kant eraf en een terugzakker levert alleen een luchtverplaatsing op. Als toegift volgt er nog een aanbeet.
Het is wederom een grote karper die goed gehaakt zit. Een prachtige spiegel!



Het is inmiddels kwart voor negen. Omdat ik donderdagochtend weer vroeg op het werk moet verschijnen, is het de hoogste tijd om te stoppen. Altijd moeilijk op zo'n moment.
Aan de andere kant zijn we ontzettend verwend en is het een speciale avond geworden.

Valt er nog meer uit te halen? Eén ding is zeker; Feedervissen kan verrassend goed uitpakken.
Probeer maar eens als je durft!

4 opmerkingen:

  1. Indrukwekkend mannen....! Chapeau hoor
    Geen last van witvis / brasem gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Rombout!

      Geen bijvangsten. Het beviste water is wel echt een typisch karperwater. Ondiep en zeer troebel. Ik heb daar nog nooit een witje zien springen. We hebben er ook geen last van gehad. Laat we het er maar ophouden dat de brasemstand er nihil is;)

      Verwijderen
  2. mooi verhaal, prachtige vissen en leuk dat je de methodfeeder weer onder de aandacht brengt. Ik ga dat ook eens proberen,
    groet
    Ate

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon doen Ate! Is een leuke en actieve manier van vissen. Daar kom je de winter wel mee door!
      Dank voor je reactie!

      Verwijderen