dinsdag 28 februari 2017

Dwars door Doris...


De titel zou zomaar een een mooie wielerklassieker kunnen zijn in het koude en natte voorjaar van Vlaanderen.
Koud en nat was het afgelopen week. Een uitdiepende stormdepressie met de naam 'Doris' zorgde hiervoor.

Het is bewezen dat de eerste voorjaarskarpers vaak makkelijker te vangen zijn op ondiep water. Mede door de aan kracht winnende voorjaarszon zorgt ervoor dat het ondiepe water makkelijk opwarmt en de karpers tot azen brengt.

De zon was ver te zoeken afgelopen week, maar de eerste voorjaarskriebels brachten mij toch tot een keuze voor ondiep water.
Terwijl de storm over het land trekt en de regen losjes uit de hemel valt, hoor ik opeens een schel gefluit op mijn dak. Het is een geluid waar ik elk jaar ontzettend blij van word. De eerste scholeksters laten van zich horen!
Voor mij het startsein van het voorjaar, terwijl het nog gewoon winter is.
Toch stemt mij dit geluid optimistisch. Wat verder ook merkbaar word, is de lichtintensiteit.
Ondanks de niet zo gunstige omstandigheden waag ik de gok.

De eerste sessie vis ik op mijn enige vrije dag van vorige week. Op woensdag ga ik met Rolf op pad. Allebei honger. Honger naar karper!
Het weer werkt totaal niet mee. Op één dingetje na. De temperatuur. Deze is de afgelopen dagen merkbaar milder geworden. Daar komt bij dat de luchtdruk gunstig is en de wind uit de goede hoek blaast.

We klooien wat aan. Wel goed geklooi overigens. Mini snowmannetjes met gesoakte pva zakjes trekken toch nog een paar karpers over het netkoord. Er zit zelfs een dubbelrun bij. Echt heel tof!
Rolf heeft er zelfs een vlog over gemaakt. Iets waarover ik heel enthousiast over geworden ben. Een blog, maar dan met vlog!
Hieronder kun je de vlog nog een keer bekijken. Er gaan er dit jaar zeker meer volgen. Hou www.natvlees.nl de komende tijd daarom maar eens goed in de gaten!



Drie dagen later ben ik met vismaat Fons present. Het weer is niet verbeterd. De regen komt met bakken uit de hemel, maar de wind en luchtdruk stemmen mij nog steeds optimistisch.
We vangen wederom een aantal karpers in de categorie 'scharrel'. Het maakt ons niet uit. Vis is vis!
De wat grotere vissen laten zich niet zien of komen pas later op deze ondiepte. Een uitgebreid stelsel in de buurt maakt dat ze overal kunnen zwemmen.


            Afgetopt met een fluo pop-up. Werkt altijd goed in het prille voorjaar.

Ik haal voor de verandering ook maar weer eens de chod-rig uit de vistas. Vorig jaar ving ik in deze periode verrassend veel op het voor mij nog steeds onooglijke rigje.
Ik vang er tot mijn verbazing duidelijk meer op dan met een basisrig. Ik hou deze montage voorlopig nog maar even aan.
Doris vertrekt met stille trom. Het voorjaar mag nu toch echt gaan beginnen!




2 opmerkingen:

  1. Hoi Michael,
    Ik heb om één of andere vage redenen jou reactie gewist. In iedere geval bedankt!
    We zijn het jaar goed van start gegaan in ieder geval...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Fer,

    Ook jouw reactie heb ik per ongeluk gewist. Dat swipen op een smartphone is soms nog wel eens een nadeel. Het is niet alleen maar vloggen hoor! Als de tid daar is, word er gewoon door geblogd.

    BeantwoordenVerwijderen