zaterdag 11 februari 2017

Ratjetoe...




Ik tik met een trillend handje. De ontwenningsverschijnselen van het niet kunnen vissen, hakken er momenteel goed in bij mij.

Of ik werk, vriest het water dicht en is er een beurs. Op het moment van bloggen sneeuwt het ook nog even flink door. De wind staat al dagen oost, de luchtdruk kan lager.

Het is alweer een maand geleden dat ik een karperhengel vasthield. Tussendoor werd er één keer het Noordzeekanaal aangedaan. Op jacht naar dikke wijtingen en scharren.
Het werd een gezellige social met Rolf , zijn zoon;Ran en Tsak.
We vingen allemaal vis. Redelijke maat zeebaars, te kleine wijtingen en een enkele schar. Helaas ontbreken foto's.

Het karperen stond nog nooit op zo'n laag pitje. Te weinig inspiratie die mede door de omstandigheden kwamen. Misschien ook wel even goed. De laatste vierentwintig maanden was het karper ervoor en karper erna.

Toch ben ik elke dag met karper bezig. Bij sommige van jullie herkenbaar, maar echt, geloof me, het zit nog steeds elk etmaal in m'n kop. Ik ben zelfs alweer heel voorzichtig aan het voeren. Of ik er op ga vissen weet ik nog niet. Een nieuw watertje. Een probeersel dus.

Een maand geleden.

Ik vis mijn laatste sessie op groot water voor deze winter. Vismaat Fons deed er nog steeds zijn ding met wisselend succes. In januari lukte het mij nog nooit. Het vangen van een karper op boezemwater. Het zou de laatste kans worden voordat ik met een drukke werkweek zou gaan beginnen. Daarna komt het gezellige maar drukke Carp Zwolle met Martin SB. De weersvoorspelling geeft ook niet veel goeds door. De verwachtingen hebben het zelfs over schaatsen op natuurijs.

Ik probeer. Twee simpele snowman montages met wat losse bolletjes er omheen gevoerd.
Na een uur krijg ik een streep van een run! Best bijzonder in januari, maar het gebeurt. Een toffe dril volgt. De vis is een doorsnee wildschubje. Ik ben er niet minder blij om!



Als ik nu dood ga, is deze bovenstaande foto best bijzonder. Het was en is tevens tot nu toe mijn laatst gevangen karper. Ik ga natuurlijk nog niet dood. Ik heb nog zoveel te doen!
Toch bekruipt me het gevoel soms wel een beetje. Ik ben de winter gewoon spuugzat, terwijl ik er in oktober om zat te schreeuwen. Raar, hoe sommige dingen kunnen lopen.

Het weekend van drie, vier en vijf februari stond in het teken van Carp Zwolle. Een fantastische boost voor mijn inspiratie.
Twee dagen mocht ik op de stand van Martin SB de mensen enthousiasmeren over de geweldige aasrange en bijprodukten die Martin SB te bieden heeft. Hou je niet van commercieel geprak? Scroll dan even verder.

De beurs stond in het teken van een nieuwe ontwikkelde boilie. De SWEET 17. Een aasje waar ik afgelopen jaar al in het diepste geheim mee had getest. Na een paar essentiele aanpassingen was de boilie klaar. Het moment en het meest ideale platform om de karperwereld kennis te laten maken met deze geweldige boilie was natuurlijk op Carp Zwolle.

Ik had wel wat enthousiaste karpervissers verwacht, maar het sloeg werkelijk alles! In het hele weekend heb ik even een uurtje de tijd gehad om een klein rondje over de beursvloer te lopen. Snel een nieuw onthaakmatje scoren en weer terug.
Het was het meer dan waard. Voor mij was dit de eerste beurs met Martin SB. Die ga ik niet gauw vergeten. De boilies waren trouwens uitverkocht!

Waarom de SWEET 17 zo bijzonder is? Daar hoop ik dit jaar nog veel bewijs van te kunnen laten zien. De combinatie van ananas, boterzuur en cocos is namelijk niet het enige. Jullie houden de foto's tegoed!


Team Martin SB. Goudeerlijke gasten, echte vissers met het hart op de juiste plek! 
(Foto: Alvar Besemer)

Terug naar vandaag. Ik ben aan een werkweek begonnen die zes dagen duurt. Ik heb aankomende week alleen de woensdag vrij, om daarna weer zes dagen aan de arbeid te mogen.
Ik voel me alsof ik in een wastrommel zit.
Er komen absoluut beter tijden aan, al voel ik me weer het jongetje die het allemaal opnieuw moet ontdekken.
De honger is er weer. Woensdag mag ik! De weersvoorspelling ziet er prachtig uit. Een klein snufje lente zit er zelfs al tussen. Met mixed feelings. Mijn hobby is momenteel een beetje een ratjetoe. Net zoals deze blog. Ik hoop daar na woensdag verandering in te kunnen brengen. Stay tuned!





4 opmerkingen:

  1. Hopelijk vind je open water, maar met deze water temperatuur zal alleen een winterligstek vis kunnen brengen, denk ik. Leuk die sweet 13 van 17.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat denk je Fer? Prachtig zonnig en windstil weer, maar het water lag gewoon dicht! Ik kon er zelfs aan de kant op staan! Word vervolgd maar weer!

      Verwijderen
  2. Een mooie beurs weer. Verlangen naar vrije dagen en beter visweer is een goed teken, hongerig zijn is nodig om te kunnen genieten van vissen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was inderdaad een prachtige beurs Bou! Honger is er zeker. Ik krijg er zelfs kramp van!:)

      Verwijderen