vrijdag 19 december 2014

Linkerflanken jaaroverzicht (deel 1)



2014 was een prachtig visjaar. Ik kon me het niet beter wensen. Vooral omdat 2013 al uitzonderlijk goed was te noemen. Probeer dat dan maar eens te overtreffen!
Wat me goed is bevallen, zijn de gestelde doelen. Dat was er namelijk niet één.
Gewoon lekker op avontuur en zien wat er van komt. Dat bevalt me prima en vist een stuk rustiger.
Wat er dit jaar met kop en schouders bovenuit stak waren de spiegels. Als spiegelkarperliefhebber natuurlijk nooit weg. Het maakte ook niet uit op welk water. Overal zaten er (soms prachtige) spiegels tussen.
Het was ook best een lang seizoen. De winter was in januari niet aanwezig en in februari leek het zelfs al een beetje op voorjaar. Ik kon in begin maart op het open water zelfs al mooie vangsten boeken.
Deze laatste maand, is het alleen voor mij als een nachtkaars uit gegaan. Ik ben de karpers even kwijt. Je kan niet alles hebben. Ik vind die hufters wel weer.
Daarom heb ik nu wel mooi de tijd, om dit jaarverslag aan jullie voor te schotelen!
In deel 1 de 1e helft van dit jaar. Volgende week volgt juli tot en met december.


 januari 

Was een maand waarin de winter maar niet opgang kwam. De temperaturen bleven redelijk stabiel en niet koud. Dit zorgde ook voor acceptabele watertemperaturen. Kansen genoeg om nog een visje te strikken. Deze maand ging ik licht bepakt, gewapend met de method-feeder op zoek. Er werden een aantal cultuurwatertjes bezocht. De eerste keer was het gelijk raak! Ik ving meteen een prachtig spiegeltje. Wat ik toen nog niet wist, een voorbode voor een geweldig spiegeljaar!
De sessies waren trouwens deze maand maar op één hand te tellen. Een nieuwe baan zorgde voor weinig vistijd. Er zijn nog altijd belangrijkere dingen te doen.


                                          Een prachtige start in 2014


 februari 

Deze maand leek het meer op voorjaar dan op winter. Ik kon de eerste scholeksters al horen. De mestlucht kwam al van het land.Voorjaarskriebels dus. Deze signalen wakkeren bij mij een ongekende karperkoorts naar boven. Ik wil eruit! Ik moet er op uit! En dat deed ik uiteraard. Ik koos voor ondiepe slotenstelsels. Samen met Fons en Marco had ik een paar leuke dagen. Niet groot, maar wel de grootste schik!





 maart 

Het te warme weer voor de tijd van het jaar, zet door. Ik zie baltsende futen en zie de eerste eendepulletjes zwemmen.
Ik krijg een angstig goed gevoel. Een gevoel wat zegt dat ik nu al op het boezemwater aan de slag kan. Op gevoel vind ik een stek. Ik peil wat en vind het oké.
Ik start met lichtjes voorvoeren. Regelmatig voor mijn werk strooi ik verspreid wat bolletjes. Dit hou ik uiteindelijk twee weken vol. De moeite is niet voor niets. In vier sessies vang ik vier vissen. In elke sessie was het trouwens binnen een kwartier raak. Goed voor het gemiddelde!
In maart en op groot en open water. Het kan slechter!



    Helaas moest ik hier noodgedwongen stoppen met vissen. Tonnen met basaltblokken werden er op    mijn stek gedumpt. In het kader van dijkverbeteringen.





 april 


Is meestal een maand waarin het weer wispelturig is. De wind krijgt wat neigingen uit de noord. Een tendens die al een paar jaar aan de gang is. Nu is dat niet mijn favoriete windrichting, al heb ik het gevoel dat de karper zich hier heeft op aangepast.
Het loopt in april. Het water is al aardig opgewarmd. De natuur is al aardig groen aan het worden. Op ondiep water zie ik de eerste paaiende karpers. Met de vangsten gaat het prima. Diverse stekjes worden een paar dagen van te voren licht voorgevoerd, om vervolgens vrij simpel af te romen. De vis is ook al op het grote water zich aan het verzamelen voor de paai. Echt vasthouden is nu niet nodig.
Een paar prachtige spiegels worden er gevangen. Ik kom aardig in vorm voor mijn favoriete maand mei.









 mei 

Het spreekwoordelijke 'hek van de dam' gebeurd vaak in mei. Ik weet vaak niet waar ik het zoeken moet. Overal komt het water tot leven. Ik kan me nu nou éénmaal niet opsplitsen en op vier wateren tegelijk aan de gang. Ik word in deze maand zelfs een klein beetje hebberig. Je kan je slag maar beter slaan. Zo houden Fons en ik de paaigebieden in de gaten, voeren en vissen er frequent. Door het mooie voorjaarsweer loopt het als een malle! Mooie schubkarpers die afgewisseld worden met prachtige spiegels, vinden het net.




















 juni 

Is de maand waarin ik mijn vakantie mag genieten. Ik heb even twee weken lekker de tijd voor een langere sessie. Zo draai ik samen met Fons een zestal nachten op het grote sop. De eerste sessie word drie dagen en nachten. Voor Fons een record. Ook is dit een mooie proef op de som voor iets wat in de nabij toekomst gaat volgen. Ik ben namelijk begonnen met mijn rijbewijs. Een nieuwe weg die ik ben ingeslagen naar nieuwe avonturen. Ik verwacht er een aardige klus aan te hebben, maar het gaat voorspoedig. Mijn theorie haal ik met vlag en wimpel en in augustus mag ik zelfs afrijden.
De sessie van drie nachten word een memorabele. We krijgen in totaal negen runs, waarvan we er zes verzilveren. De mooiste vangst is voor Fons. Misschien wel de mooiste van z'n leven. Hij vangt een prachtige koi. Niet uit een trutputje, maar gewoon van het ruime sop. Dat maakt het allemaal nog wat specialer. Verder vang ik deze sessie een prachtige two-tone. Een spiegel uiteraard.







Volgende week is deel twee aan de beurt. Een drukke zomer met drukte op het water qua vissers, bootjes en alles wat maar kan drijven, maar ook een paar fantastische vissen. Het word nog beter!


6 opmerkingen:

  1. Het eerste half jaar leverden een paar prachtige vissen op. En die Koi karper van Fons. Bizar!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De 2e helft word nog beter Björn. Die koi was inderdaad een vroege highlight van het jaar. Moeilijk te overtreffen.

      Verwijderen
  2. Die bruingrijze schub in mei spreek mij het meest tot de verbeelding. 2014 is voor mijn gevoel een jaar waarbij het karpervirus al erg vroeg aanwezig was en eigenlijk niet meer onder controle gekomen is. Dwz hele jaar karpergriep gehad met spierpijn van het vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was die bruingrijze al bijna weer vergeten. Die kop spreekt inderdaad tot de verbeelding. Karpergriep.......ik kom er nooit meer vanaf!

      Verwijderen
  3. Een paar prachtige oude spiegels ertussen volgens mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waren volgens mij ook oudjes Boudewijn. Daar waren die bewuste sessies het ook om te doen. Leuk, dat ze er dan ook uit komen!

    BeantwoordenVerwijderen