maandag 22 juni 2015

Lac du Crouton...



"Waar zitten die gasten nou?' Zitten ze toch in Frankrijk?!
Na de eerste vangstberichten via Facebook de wijde wereld te hebben ingestuurd, hebben we er best wel lol om. We hebben een koosnaampje voor dit water verzonnen.
De omgeving is een kopie van Noord-Frankrijk, het water heeft de vorm van een crouton...

Er zal heel wat ´afgegoogeld´ zijn. Dan is het best een tijdje zoeken!
We helpen jullie bij deze uit de droom. We zaten in Noord-Brabant. Op een betaalwatertje nog wel, genaamd WSC-Lake te Zevenbergen.

Het vissen op betaalwateren geniet zo af en toe mijn voorkeur. Over de achtergrond hoef ik jullie niets meer uit te leggen. Een paar relaxsessies in Frankrijk en "thats's it".
Toch kwam er het vooruitzicht van een welverdiende vakantie. Na de drukte op 'mijn' stekken in de stad, kwam dit misschien even goed uit.

Ik sta erg sceptisch tegenover betaalwateren in Nederland. Hollanders snappen gewoon niet hoe het werkt. Ze kloten maar wat aan, trappen een putje vol met 'gejatte' vissen en reken prijzen waarvoor je met gemak een maand lang in Frankrijk kan vertoeven. Althans, dat is mijn ongezouten mening.

Mijn oog viel afgelopen winter op een hoop 'gespam'. Regelmatig kwamen er mooie spiegelkarpers voorbij op Facebook. Daaronder stond vermeld WSC-Lake. "Daar heb je weer zo'n putje, dacht ik nog".

Ik zou het nu maar eens goed aan de tand gaan voelen. Het 'aan de kaak' stellen van Nederlandse wanpraktijken.
Ik mail het contactpersoon en brutaal vraag ik hem het hemd van het lijf.
Een uurtje later krijg ik al keurig antwoord terug;  Jullie zijn van harte welkom! Ik plan wel wat doordeweeks, als jullie vakantie hebben. Laat maar weten wanneer. In de weekenden zitten we namelijk al vol. Het is vijftien euro per nacht. Vijftig euro borg. Vroeger veel gezeur gehad, vandaar. Ik stel ook een onthaakmat, schepnet en transportkar ter beschikking. Clinic is verplicht. Het water bestaat uit zandgrond en is vier meter diep. De vissen die er zwemmen zijn een paar jaar geleden uitgezet. Via Koos Walters van Carpfarm. Er zitten mooie beschubde, kale , hoge en lange spiegelkarpers. Ook zwemmen er mooie edels. Ik zie jullie in juni. Vanaf één uur kan je op het water terecht. Vanaf twaalf uur kan je je melden bij de winkel. WSC Zevenbergen. Tot dan! Groet, Evin Jaspers.

Een keurig, zakelijk, snel en net antwoord! Daar hou ik van!
Ik overleg met vismaat Fons. Ook hij is geen fan van betaalwateren. Ach, het Hollands Diep ligt in de buurt. Als het niks is, konden we gewoon nog snel verkassen.


              Overzichtelijke en net afgewerkte stekken...


Na nog een paar mailwisselingen gehad te hebben over wat onduidelijkheden, konden we ons 12 juni opmaken voor twee nachtjes op dit water.

Het water is best klein voor onze begrippen. Daarom heeft Evin een bewuste keuze gemaakt. Er zijn maar drie stekken. Twee tweepersoons stekken en één éénpersoons stek. Zo kan iedereen zijn ding doen.

We worden hartelijk ontvangen. WSC Zevenbergen is een gezellige en nog echt ouderwetse hengelsportwinkel. Zo zie je ze niet veel meer. Een breed scala voor witvisser, zeehengelaar en natuurlijk de karperfanaat.
Voor een spotprijsje kookt Evin ook nog partikels, zodat je dat gekloot niet thuis hoeft te doen.
Omdat wij op doorreis zijn, en de wagen compleet afgetrapt hebben, past de transportkar van Evin niet meer bij ons in de auto. Het water ligt namelijk op een paar kilometer rijden van de winkel af.
Geen probleem!
Evin rijd voor ons uit naar het water toe, en zet de hele boel keurig voor ons af. De parkeerplaats is groot genoeg maar ligt op ongeveer driehonderd meter van het water. Vandaar de transportkar.

Een groot deel van het bestand heeft al gepaaid, maar nog lang niet alles.
Als de weersvoorspellingen kloppen zal dit niet al te lang meer duren. De komende dagen word een temperatuur van omstreeks achtentwintig graden en aanhoudende noordoostenwind verwacht.
We kiezen voor stek één. Daar zal de wind de komende dagen vol in gaan blazen.



                              Uitzicht op stek één.

Fons kiest de kom. Ik vis tegen de overkant en onder de eigen kant. Verder piel ik wat op het wijd.
Evin adviseert ons om tegen de overkant aan te vissen. Strak tegen de rietjes.

Eigenwijs als we zijn, doen we dat dus niet. Het is en blijft betaalwater. Anders vissen dan anders.
Aan de overkant mogen we ook komen. Alleen om te voeren. We trekken een strookje van partikels en kleine boilies van hengel naar hengel. Tien meter uit de kant welteverstaan.


         Klein aas werkt op dit water. Boilies of partikels. Of gecombineerd zoals deze presentatie.

Goed, we zitten. We genieten van de wijde omgeving en de serene rust die hier heerst. Heerlijk! Genieten!
De rust word na twee uurtjes ruw verstoord. Een dubbelrun voor Fons! De vissen liggen kennelijk opgestapeld in de kom. Wat opvalt, is dat de vissen in topconditie verkeren. De drils zijn spectaculair!


                                                      Lekker begin!



                                                  De mooiste van de twee.


Fons is helemaal in zijn nopjes. Twee spiegels bijna tegelijkertijd vangen is geen dagelijkse kost.
Ik grap dat ik ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Fons trekt een uurtje later nog maar even wat hengels krom. Het onderste uit de kan halen. Hij heeft gelijk...



De dril duurt misschien wel twintig minuten. Check die staartwortel maar eens. Pure power!
We zien de nacht positief te gemoed.
Ik ben blij dat het inmiddels gaat schemeren. Ik word hier zo rood als een kreeft. Overdag heeft de zon en wind hier vrij spel. Éen van de weinige nadelen van dit water, al heeft dat vertoeven midden tussen de tarwevelden ook wel wat.
Het blijft in de nacht over het algemeen rustig. Zo net tegen de schemer ben ik aan de beurt. Een vatsige spiegel is de mijne. De timing van de foto is perfect.


                                          Another tequilla sunrise...

Het loopt de volgende ochtend lekker door met de vangsten. Teveel om op te noemen. Ondertussen verbranden we lekker verder. Fons drilt als of zijn leven er vanaf hangt. Ik chill en maak een sneaky voerplekje onder de eigen kant.
Al diep in de middag krijg ik pas mijn tweede run. Een loeier van een aanbeet! De vis voelt log en zwemt langzaam heen en weer. Dat kon wel eens een goeie zijn.
Het is waar ik op gehoopt had. Een fantastische mooie en ook dikke edelschub.





Als de tweede avond valt maken we de balans op. Elf vissen. Fons is spekkoper en heeft het enorm naar z'n zin.
Omdat we hier doordeweeks en voor de grote vakantie zijn, vragen we ons af of het mogelijk is om er nog een nachtje aan vast te plakken. Het lijkt hier wel een kuuroord.
Ik app Evin. Een minuutje later krijg ik al antwoord. Geen probleem! Even later komt Evin's vader aangelopen om ons nog een extra zak met partikels te brengen. Snelle en goeie service. Helemaal top!

Fons vangt 'snachts nog maar eens een beauty van een spiegel. Het schijnt om 'De Trap' te gaan.



'S morgens zie ik voor het eerst een vis onder onze eigen kant, het luchtruim kiezen. Het is de plek waar ik een voertje heb liggen.
Een uurtje later vertrekt deze kanthengel met bruut geweld. Klakkende swinger tegen de blank, top krom tot aan de sluiting en een ratelende Delkim. Uit het boekje.
Helaas los ik deze vis. Fons gaat ondertussen gewoon lekker door...





Het is deze dag bloedheet. Gelukkig staat er een matig windje, anders had het niet te harden geweest.
Overdag is er verder weinig aktie. De stoelstand in z'n horizontaal en chillen maar!

De laatste nacht breekt aan. Er word nog maar eens een strookje partikels gevoerd.
Het voeren hebben we niet overdadig gedaan, maar wel met regelmaat. Het bleek de goede tactiek.
Als het net donker aan het worden is en dat is vrij laat in juni, laat opnieuw mijn kanthengel van zich spreken.
Het is wederom een prachtige edelschub.



S'nachts is Fons weer aan de beurt en vangt een deftig spiegeltje.
Drie dagen vliegen voorbij op dit water. Dat is een goed teken. De laatste dag gaan er opnieuw een paar hengels af. Nou ja, af?

Fons krijgt twee lichte tikjes op zijn hengeltop. De Delkim zwijgt. Is het brasem? Die zitten er hier nauwelijks, hebben we begrepen.
Fons twijfelt geen moment als ie het derde tikje ziet. Hij pakt de hengel en zet de haak! De leperd!

Deze vis dacht er mee weg te komen. S'nachts had dat zeker gebeurd. De vis lijkt het nog niet helemaal te begrijpen wat er is gebeurd. Pas na een tiental seconden begint de molenslip te zingen.
Het is een bijzondere vis. Later zal blijken dat het om een lastige klant van het water gaat.


                    De mooiste en tevens ook de lastigste klant...

Het is wederom bloedheet. Nare bijkomstigheid is het gebrek aan wind. We besluiten om wat vroeger in te pakken en nog wat na te kletsen bij Evin.
In de kom van Fons zien we ook een tiental vissen paaien.
Dat je tussen de paaiende vis niets kan vangen is een fabeltje. Dat blijkt wel uit het laatste wapenfeit voor ons op dit water. Een dubbelrun die met glans verzilverd word! Een mooier afscheid bestaat niet!



Hieronder nog wat weetjes, feitjes, voor en nadelen van WSC-Lake.
Wil je er gewoon even lekker een paar dagen tussenuit in eigen land en nog karpers vangen ook, dan is dit beslist een aanrader!


 Voordelen:

- Het water heeft mooie ruime opgezette stekken.
- Er zijn maar drie stekken op dit water. Je zit elkaar dus niet in de weg.
- 15 euro per etmaal is gewoon goedkoop!
- Een mooi afwisselend en gezond bestand aan karper.
- Degelijk materiaal (wat hier verplicht is om te gebruiken) word er verstrekt. Onthaakcradle, weightsling en schepnet zijn van prima kwaliteit.


- De absolute rust!
- Ruimte zat, om je auto te parkeren
- Vuilnisbak op de stek
- De gemiddelde diepte van het meer is vier meter. De drils zijn spectaculair. Sterke vissen!


- Partikels zijn van te voren te bestellen en kan je ophalen in de winkel.
- Transportkar staat ter beschikking voor het verplaatsen van de spullen naar de stek.
- Geen obstakels in het water. Schone en harde zandgrond als bodem.
- Goede service en gastvrijheid!

Nadelen:

- Het water had iets groter gemogen. Verwacht geen 'Lac'!
- Je mag er maar vanaf één kant vissen.


- Bij warm en zonnig weer is er geen schaduw. Een kleine partytent misschien?
- Geen sanitaire voorzieningen
- Op sommige plekjes is wat wier aanwezig
- Vanaf de parkeerplaats tot aan het water is het driehonderd meter lopen.



Voor meer info kun je terecht op de site van WSC-lake of bekijk de facebookpagina voor actuele informatie en vangsten.

www.wsc-zevenbergen.nl
Contactpersoon: Evin Jaspers

2 opmerkingen:

  1. Misschien geen lac, maar meer dan lac waardige vissen zwemmen er zeker. Voor een behoorlijk bestand dikke vissen zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik had niet gegoogled maar dacht wel dat jullie in Frankrijk waren. Anderen op een dwaalspoor brengen hoort ook bij het oldskool vissen. Well done!

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen