woensdag 13 december 2017

Linkerflanken jaaroverzicht 2017 - Deel 1


Plof! Het boek gaat definitief dicht voor dit jaar. Alhoewel er nog wat priksessies gevist worden, is het spectaculaire er wel vanaf. Ik maak me op voor de kerstdis, bereid me voor op een nieuwe baan, drukke bezigheden voor het mooiste aasbedrijf van Nederland en een frisse start van 2018. Daar heb ik enorm veel zin in!
December is ook de maand waarin ik altijd even terugblik. Op linkerflanken.com is dit een soort traditie geworden. Ik krijg zelfs vragen van lezers via de diverse mediakanalen of er dit jaar ook weer een jaaroverzicht komt. Da's altijd leuk om te lezen!
Net zoals in de voorgaande edities kan ik ook van dit jaar zeggen dat het voor mij het meest succesvolle karperjaar ooit is geworden. Helaas is er weer geen p.r. gesneuveld, maar qua aantallen was het een absoluut record. Het leukste feitje was toch wel een statistiek die ik dit jaar fanatiek bijhield. Het aantal beviste wateren. Dat waren er maarliefst negentien. Op zestien wateren ving ik ook daadwerkelijk karper. Verder ving ik karpers het gehele jaar door. Ik kon dus in alle maanden een succesje bijschrijven. Er waren dit jaar wederom iets minder blogs. Iets wat al sinds het begin van linkerflanken.com aan de gang is. Toch blijft deze blog m'n kindje, een uitlaatklep en misschien wel een mooi naslagwerk. Mijn visavonturen zijn dan ook zeker weer te volgen in 2018.
Ik mag dus al met al niet klagen. Hieronder vind je de eerste zes maanden. Deel twee kan je over twee weken verwachten. Een kleine greep uit mijn karperavonturen met een paar mooie hoogtepunten. Er was geen maand saai!





Januari:

Januari begint meteen spectaculair. Op groot water notabene. Op oudjaarsdag sloot ik het jaar in stijl af met een prachtige spiegel om vervolgens te hopen dat het nieuwe jaar ook zo zou beginnen. Dit lukt voor mij helaas niet, maar vismaat Fons vangt wel een prachtige schubkarper. Fons vist op het grote water in januari succesvol door. Ik leg de lat wat lager. Ik vis deze maand samen met Rolf een aantal gekende winterwateren met wisselend resultaat. De eerste karper kan ik op 4 januari bijschrijven. Het is geen gigant, maar dat is in deze koude wintermaand van ondergeschikt belang.


  
                                                     De eerste van 2017


Februari:

Zoals het in januari eindigde, ging in februari vrolijk door. Nog steeds kies ik voor de wat 'makkelijkere' wateren. Langzaam opbouwen naar een hoogtepunt wat later in het jaar moet volgen was het devies.
Zo lang de lat laag blijft liggen, probeer ik wat nieuwe dingen. Vooral met pva-sticks en Super Smog experimenteer ik er lustig op los. Ergens midden februari gaat het op een stromend kanaaltje even helemaal los. Ik heb slechtere februari's meegemaakt!


                                        Het was goed maar veelal klein in februari.



                                         Rolf staat z'n mannetje betreft het winterkarperen.

Maart:

De dagen worden in maart merkbaar langer. Ik vis vanaf dit jaar opvallend meer avondjes. Het zal wel met tijdgebrek te maken hebben gehad. Ik heb er geen spijt van gekregen. Juist deze korte avondjes leverde een aantal bijzondere vissen op. Ik leg de lat alweer wat hoger en strijk op drie totaal verschillende wateren neer. Ik voer om de dag deze drie wateren aan. Het zijn nog kleine hoeveelheden. Het is nog steeds koud in maart. Opvallend is wel dat ik juist tijdens de koudste avonden in deze maand, het meest succes had. Ik hou het bij één verklaring. Lichtintensiteit is de motor voor de karpers.


                                                          Net voor zonsondergang.



                                    Een uur na zonsondergang bleek zeer productief.



                                        Een lang, vroeg maar succesvol paasweekeind.

April:

Ik laat in april één van de drie wateren afvallen die ik in maart bevist heb. Ik zet een extra joker in. Het is een afgesloten water waar ik al een tijdje oog op heb. Ik vis er op de meest onchristelijke uurtjes en voor dat de grote meute er in het voorjaar verschijnt. Het worden vier sessies, waar ik in drie sessies succesvol ben. Verder worden het aantal korte nachtjes nu uitgebreid. Ik heb het idee dat voor een korte periode de beste bijtuurtjes in de nacht plaatsvinden, al zijn de ochtenduren ook zeer productief. Opvallend is verder dat ik dit jaar veel 'last' van zeelten heb. Zo vang ik tijdens een nachtje, acht van die groene glibbers tegenover één schamel karpertje. Ook vang ik deze maand één van de mooiste schubkarpers van 2017. Deze vis flirt heel even met mijn p.r., maar uiteindelijk mis ik een klein pondje. Samen met vismaat Fons vissen we traditiegetrouw een koningsdag. We maken er meteen een koningsnacht van. Onder erbarmelijke en zeer koude omstandigheden weten we allebei twee prachtige spiegelkarpers te vangen. Interessant feitje is dat deze vangsten werden geboekt op veertig centimeter waterdiepte en temperaturen net onder het vriespunt.


                                                          Zo wil ik ze elke week wel!



                          Tijdens het eerste ochtendgloren kwam deze beauty op bezoek.



                                                Tijdens een zeer koude koningsavond. 



                               Fons met een koningsdagspiegel. Check de rijp op het gras!



Mei:

Zoals gewoonlijk is het in mei weer een drukte van belang. Er is overal activiteit te bespeuren. Ik zie deze maand de eerste karpers op de paaigronden verschijnen. Ik probeer m'n visgebied klein te houden, maar dat valt in mei nooit mee. Ik zie ze echt overal zwemmen deze maand. Ik hou het op drie wateren waar ik me op concentreer. Het is meer om de focus niet kwijt te raken. Naast deze drie wateren vis ik een gelegenheidsessie samen met teamgenoten van Martin SB; Robin en Chiel. Ik vis een nacht en een dag mee op een compleet uitgeruste karperboot. Op een historisch Nederlands water geniet ik met volle teugen en heb lol met m'n teammatties. Ik vang dit weekend ook nog een prachtige schubkarper. Het zou de opmaat worden naar nog meer bootvissen op karper. Verder verloopt mei zoals het moet verlopen. De vis is los, de delkims piepen en het schepnet heeft amper de kans om te drogen.


                              De zeelt was deze maand weer ruim vertegenwoordigd.







                                    Een onvergetelijk bootvisavontuur met Robin en Chiel.



                                                   Niets te klagen over schoonheid in 2017!



                                                          Fons zou Fons niet zijn zonder koi.



                           Middenin de Nederlandse polder vanuit m'n eigen (rubberen) bootje.

Juni:

Deze maand geniet ik van een welverdiende vakantie. Ik heb in deze vakantie geen grote plannen. Frankrijk gaat ook voor dit jaar even de ijskast in. Ik krijg een belletje van Rolf. Of ik zin heb in een sessie van een week op een boot? Dat is niet aan dovemansoren gericht! Ik vis samen met Rolf en Tsak één week op een prachtige karperboot op het grootste meer van Nederland. Het word één groot avontuur. Alles is voor deze trip tot in de puntjes voorbereid. Een haast militairistische planning gaat er aan vooraf. Het loont! We vangen alle drie, stuk voor stuk prachtige schub en spiegelkarper.


                                                Een prachtige week in goed gezelschap.


                             Een goede kok aan boord die ook nog zo af en toe een visje ving.


                                                         Rolf vang altijd en overal.


De laatste vis van een onvergetelijk avontuur.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten