dinsdag 28 februari 2012

De medogenloze teller


Een groot deel van de karpervissers hebben een bepaalde target in het seizoen. De 1 gaat voor die ene topper van het water, de ander voor die speciale volschub of rijen. Ook heb je mensen die voor de aantallen in het jaar gaan.

 Het stellen van doelen voor het aankomende seizoen. Goed, als we nu een goed half jaar verder zijn, wat is er van deze doelen nou eigenlijk terecht gekomen? Wedje leggen?
Die nieuwe tent is er waarschijnlijk wel gekomen, ook die nieuwe rodpod plus lichtgevende swingers waren geen probleem.Toch? Het te bevissen water wat we in ons hoofd hadden is waarschijnlijk ook aan bod gekomen. De geplande voercampagne is waarschijnlijk ook wel uitgevoerd, of kreeg je last van concurrentie?, en ben je naar een ander water verkast. Daar gaan we dus al. Weg beoogde doel, weg voercampagne, weg target! Of ben je een bijtertje? Waarschijnlijk zit je dan nu lekker te socializen met medevissers aan "'jouw"' water.



Waar blijft nummer 39 voor dit seizoen??
Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk kom ik elk jaar wel weer voor dilemmas te staan. Elk jaar weer grootse plannen en ideen, maar ben me inmiddels wel af gaan vragen wat er dan uiteindelijk van het beoogde doel terecht komt. Da's dan toch bar weinig! Toch sinds het afvragen van dit alles heb ik mijn visserij wel vooruit geholpen. Gewoon het plan uitvoeren van wat al in Februarie in m'n hoofd zat. Dat valt niet mee kan ik u vertellen. Collegas op mijn werk vragen zich nu af waarom ik tegenwoordig met een pijpje en een zakje balletjes naar mijn werk kom en wijzen op hun voorhoofd. Planning mensen!, allemaal planning! Het is vanwege mijn werk niet altijd even makkelijk, maar als we werkelijk die beoogde voercampagne willen laten plaatsvinden, moet je wel eens rare capriolen uithalen. Een watertje op weg naar mijn werk is dan een must, maar dat hadden we al gepland!
Elk jaar stel ik voor mezelf een doel in mijn visserij. Ik vind dit ook nodig om de "drive"' erin te houden. Net als een marathonloper die steeds zijn tijd wil verbeteren zal ik maar zeggen. Ik kan u melden , dat dit heel gezond en verfrissend is. Ik stel wel haalbare doelen, anders ben je aan het eind van het seizoen rijp voor een psycholoog! Als je in 1 seizoen 10 verschillende 40-ers op je lijst heb staan, dan kan je dat wel eens opbreken. Op"'mijn'" water zitten ze er al niet of nauwelijks ,dus dat is weer een zorg minder.
Zoals een hoop mensen al weten ben ik een fan van projectvissen. Dat is dus mijn eerste doel. Het vangen van een projectvis. Ik houd het dan op een mooi getal. Zullen we 25 vissen per seizoen doen? Ik kan u vertellen dat 25 projectvissen vangen op die weide boezem geen kleinigheid is!, maar wel iets om naar toe te werken. Ik weet inmiddels wel dat ik dit waarschijnlijk niet ga halen. Wel alles volgens plan uitgevoerd, maar andere factoren zoals het weer en verwilderde schubs hebben roet in het eten gegooid. Teleurgesteld?Nee.Ik heb er alles aan gedaan, maar sommige dingen (karpers) laten zich gelukkig niet dwingen.Ik heb tenslotte toch al ontzettend mooie spiegels gevangen en die moet je koesteren. Zo,n vis krijgt dan vanzelf meer cachet.


Ondertussen is nummer 39 een feit. Een wild schubje. Dag plan!!!
Ook wil ik me wel eens aan aantallen wagen. Hoeveel karpers vang ik nu eigenlijk in een kalenderjaar? Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe ik mijn visserij invul en daarbij is de keuze van het viswater niet van ondergeschikt belang. Als je met alle respect op een "'peppie en cokkie"' putje aan de slag gaat is 1000 stuks beslist geen onhaalbaar doel. Zit je het hele jaar op een keihard dressuurwater dan is 15 vissen mischien al heel mooi. Zo heb ik me laten vertellen dat in Engeland aan het eind van het jaar geproost en gefeest word als ze op hun water 5 vissen vangen. Ze hebben dan een "'top"'seizoen gedraaid en zijn uiterst tevreden met het beoogde doel. Dit betekend dus dat als je het gehele jaar door, elke week je vaste weekendje vist er 47 blankt, en dan nog een topseizoen draaien ook!!
Wat ook een welbekend streven is, het vangen van een pr. Voor de 1 een vijftiger, voor de ander je eerste dertiger. En dan niet in Frankrijk, want dat telt niet. Of juist wel, dat moeten jullie zelf maar uitvechten. Een pr Nederland en een pr ander oord. Ook een pr van het beviste water is dan misschien een streven. Je kan natuurlijk je uren draaien op jacht naar die ene 40-er, maar als ie er niet op zit kan je wel eens heel lang moeten wachten. Verder heb je natuurlijk persoonlijke records in de vorm van aantallen spiegels en schubs op het desbetreffende water. Of ga je voor goud en wil je Butselaars Nederlands record afsnoepen? Begint het al te duizelen? Wees gerust, het blijven gelukkig allemaal cijfertjes. Wel leuk om bij te houden en kan je ook een goed inzicht geven van wat er nu eigenlijk op jouw water zwemt. Menig visser houd er ook een logboekje op na waarin alles vermeld word. Leuk om dat jaren later nog eens terug te lezen. Heb dit zelf voor mijn zeevisserij wel eens bijgehouden. Tot de luchtdruk aan toe werd alles op geschreven. Grappig is dan wel om te zien dat je bepaalde details en verwachtingen uit ziet komen. Daarom ben ik ook geen fan van noordenwind! Het is niet zo dat ik met deze windrichting thuis blijf, maar mijn beoogde doel blijft dan vaak wel achter. Doe mij liever die zwoele zuidwestertjes. En wat dacht je van de bijtuurtjes in een etmaal. Uurtje of elf in de avond en half negen s'morgens staan tegenwoordig garant voor een run. Ook uit verschillende stekken valt een hoop informatie te halen. Zo pak je met de plaathengel alleen maar kleine schubjes, op de rietkant de dikke beren en bij die brugpijler komt om zeven uur altijd een groepje karpers voorbij.
Op dit moment zijn er op diverse internetsites mogelijkheden om zo'n logboekje te downloaden. Schrijf een keer al je bevindingen op van een heel kalenderjaar, en misschien daarna nog een jaar en kijk dan eens terug. Leuk is dan om terug te lezen (en als het goed is te tellen) dat in een bepaalde maand een stek zeer productief kan zijn. Mocht je een fotografisch geheugen hebben, dan heb je dit allemaal niet nodig en ga je gewoon op je gevoel af. Maak je vinger nat, steek em in de lucht en geniet!


.
Zolang er mensen zijn,zinnen we op verbetering. Grenzen verleggen, doelen verbreden en records verbreken. Dit zit nu eenmaal in onze evolutie. We zijn gek op cijfertjes! Kijk maar naar de ruimtevaart. We waren al op de Maan en willen in de nabije toekomst ook naar Mars! No limits!
Maak er dit seizoen wat moois van!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten