vrijdag 24 augustus 2012

Hassewassies on tour!


Door de hitte is de inspiratie om eens lekker achter de karperstokken te gaan zitten aardig gedaald. Ik spaar m'n krachten wel voor later, als er weer harde zuidwesters waaien en er een gevoelige temperatuursdaling in gang word gezet. Voor nu; lekker hengelen op van alles wat vinnen heeft. Ik heb er een nieuwe uitdaging bij!
Ik spreek met vismaten Fons en Mathieu af om op een gezellig zaterdagavondje aan het NZ-kanaal te vertoeven. De vangstberichten zijn redelijk. Tong, paling kleine wijting en enkele hassewassies. Hassewassies? "Ja hassewassies"' hoor ik Mathieu nog zeggen. Het beestje moet een naampje hebben zeg maar. Na nader onderzoek blijkt dat het om een Zwartbekgrondel gaat. Een visje van maximaal zo'n vijfentwintig centimeter. Om niet van verdere uitleg verschuldigd te zijn hieronder de afbeelding van het koddige visje.



Ze worden af en toe met tientallen tegelijk gevangen op het Noordzeekanaal. Het schijnt af en toe een ware plaag te zijn. Toch heb ik nog nooit een "'hassewassie"' kunnen verschalken. Voor mij een nieuwe soort die ik in m'n logboekje kan bijschrijven. Dat is voor mij dan toch weer een uitdaging. Na enige studie op de site van Sportvisserij Nederland, blijkt dat dit visje zich in rap tempo verspreid in onder andere de grote rivieren die Nederland rijk is en het Noordzeekanaal. Reden? Eerlijk gezegd, geen idee. Misschien de standaard antwoorden als: het klimaat of verbeterde waterkwaliteit. Wie zal het zeggen? Een andere uitdaging in deze is om er een interessante update aan te wijden. Hoe klad ik een pagina vol over een visje wat net in je handpalm past? Niet dus!
Goed, terug naar afgelopen zaterdagavond. Het is fantastisch weer, er staat een licht kabbeltje en er worden al gauw enkele visjes binnengedraaid. Paling, bot, tong, wijting en zelfs een hele echte maar waarschijnlijk verdwaald scholletje word gevangen. De Hassewassies schitteren door afwezigheid. Uiteindelijk draait Fons een echte "kanjer" binnen.


                               De angst is in de ogen af te lezen

Verder word er leuk doorgehengeld en we komen uiteindelijk op zo'n tien visjes de man uit. Een Hassewassie is ook deze keer niet voor mij bestemd. Natuurlijk sla ik geen tongetje over!


Het word tijd voor najaarsstormen. Niet dat ik dit weer niet lekker vind, maar de najaarskriebels beginnen gewoon weer op te spelen. Dan zal hopelijk ook de rust aan de waterkant weer wederkeren.
Inmiddels heb ik ook de sleutel van m'n nieuwe appartament ontvangen. Ik krijg het nog druk de komende maanden! Leuke bijkomstigheid bij mijn nieuwe stulpje is dat er fantastisch karperwater omheen ligt. Word vervolgd dus. Nu op naar het AHV karper jeugdweekend. Altijd leuk om met een paar fanatieke kids de schubben achterna te zitten. Ik zal proberen om tussen de behangrollen en de verfpotten hier een nog een updeetje aan te wijden. Voor nu, vangze!

2 opmerkingen:

  1. Wat een pracht van een Hassewassie voor Fons!
    Succes de komende tijd met de verhuizing, prettig daar er een karperwater omheen ligt.
    Waar ga je wonen?

    Groeten,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,

    Thanx!
    Volgens mij worden we dorpsgenoten!

    BeantwoordenVerwijderen