dinsdag 27 november 2012

Hoor de wind waait....


'T was geen makkie afgelopen week. Op nieuwe visgronden gebeuren soms onverwachte dingen. Vaak heeft het met inschattingsvermogen te maken. Dat was nou juist niet mijn beste onderdeel dit jaar. Zo ook vorig weekend. Veel gepeil en gezoek naar wat leuks. Ik vond wat!
Een prachtige brug. Zo'n ééntje met veel ingangen, veel palen, muurtjes en belangrijker; een hoop kuiltjes. Er word een paar dagen licht gevoerd. Met licht bedoel ik een bolletje of vijftig per keer, verspreid over drie plekjes. Door die vijftig bolletjes had ik ook een blikje zoete mais gemengd.
Het water voelt al ijzig koud, dus voorzichtigheid is geboden. Een beetje teveel van het goede kan al gauw negatief werken. Ik zie wel een hoop koetjes, dus dat teveel zal uiteindelijk ook wel meevallen.
Het is zaterdag. Fons neemt de linkeringang voor z'n rekening, ik vanzelfsprekend de rechterkant.
Familie koet duikt. Er word een bolletje opgedoken. Geen goed teken. Ook bij Fons is het zwarte gevederte flink actief. Ook daar komen bolletjes omhoog. Inschattingsfoutje? Misschien. De foudralen liggen stand-by.
Na een half uur word het opvallend druk op straat. Voor een vroege zaterdagochtend dan. Ik zie veel kinderen op de brug lopen die vol verwachting ergens op staan te wachten. Op een gillende pieper? Even later horen we twee straatjes achter ons, een hoempapa bandje spelen. Herkenbaar door de grote tuba en de schellende trompetjes. Het repetoir komt me bekend voor.
De intocht van de goedheiligman! Inschattingsfoutje? Mwoah.
In mum van tijd staan er zo'n driehonderd man op de brug. Ook op het water neemt het botenverkeer snel toe. Een kanootje of vijftig en wat oude museumslepertjes. Fons staat weer als Winnetoe op de uitkijk! "'Goh!, u zit eerste rang. Gezellig hé?" We mompelen nog zoiets van inschattingsfoutje en verkeerde timing, enzo.



                          Zorgvuldige planning van de goedheiligman


De drukte maakt al gauw weer plaats voor serene rust. De wind neemt af, de mist neemt toe. De koetjes duiken vrolijk nog wat bolletjes op. Kansloos!
Twee dagen later onderneem ik een nieuwe poging. Nu neem ik aan de andere kant van de brug plaats.
Het is hier nog een stukje dieper. Ik heb geen korreltje meer gevoerd en verander de vistijd.
He word een doordeweeks avondje instanten. Na vijf minuten is er al leven in de brouwerij! Een hevig schokkende top en een paar loze piepjes. Ik reageer meteen en voel wat fel getik aan de lijn. Even later word er een prachtige herfstbram onthaakt. Die avond zou dat nog vijf keer gebeuren. Er zit vis! Nu nog de juiste soort.



De karper laat zich die avond niet zien. Ik peil nog wat en kom toch weer een paar leuke dingetjes tegen. Eén karper maakt nu een hoop duidelijk! Het zoeken naar een winterholding op nieuwe visgronden zijn bezigheden waar ik me prima mee kan vermaken.
Afgelopen zondag. Een zuidwesterstorm teistert het land. We zoeken een beschut plekje op.
De schuimkoppen staan op het water. De oval is onze enige bescherming vandaag. Deze stek heeft Fons voor z'n rekening genomen en heeft er drie dagen licht gevoerd. De hangertjes worden vervangen voor de echte ouderwetse en zware swingers. De harde wind voorkomt echter niet, dat er af en toe een loos piepje uit de delkim komt. Deze staan al op standje één.
Na een kwartiertje hoor ik in plaats van één loos piepje, vijf piepen achter elkaar. Ik snel de oval uit en zie de top krom staan. Snel pak ik de hengel, en sta in de volle storm een karper te blokken.
Ze zijn nog goed wakker!! Een prachtige dril die een minuut of vijf duurt. Fons schuift het net onder een mooie schub. De winterkleuren worden al licht zichtbaar op de vis. Ook heeft ie een apart vlekkie op de buik. Waarschijnlijk een oude beschadiging of een litteken van de schubbenziekte.
Overigens was de vis kerngezond.




Deze vis stemt ons hoopvol. Na een kwartier al aktie. De wind doet er nog een tandje bij. Rondom de stek breken er takken uit een oude wilg. Eéntje weet zelfs het spatbord van m'n scooter te raken. M'n vervoersmiddel is er niet gestroomlijnder door geworden.
Een volgende aanbeet blijft gek genoeg uit. Het zal toch niet de enige geweest zijn? Allemaal vragen en twijfels die de kop op steken. Een inschattingsfoutje is zo gemaakt.

6 opmerkingen:

  1. vragen vragen vragen dres????maar we stampen gewoon lekker door .echt wel!!!!!!!fons

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet de enige, zitten er zeker meer. Voorzichtig met voeren ouwe, zat ie op het voer? Lekker gevist weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha ik heb hier heerlijk op de bank gelachen bij het lezen van het Sint verhaal. Zo goed voor te stellen hoe je daar een beetje verbouwereerd de menigte en pietjes ziet verzamelen terwijl je alleen maar denkt...weg, ga weg daar. Maar ja iedereen heeft lol en denkt totaal niet aan jouw rust natuurlijk. Mooie kenmerkende vis. Die littekens zijn volgens mij tekens van een eerdere aanval van een aalscholver bijvoorbeeld. groet, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goe mannen, waar er eentje zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie schub Andres !!!
    Waren het niet de pepernoten die de karper naar de stek verleiden !!! :)
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Fonsie; Vragen zijn er niet meer zoveel. Behalve wanneer die volgende op de mat legt:))
    We gaan in ieder geval lekker op wintersport!

    @Rolf: Je zou zeggen dat er meerdere zitten. Misschien teveel gevoerd? Te weinig? De koeien lopen op ook nog buiten;) Bedankt ouwe!

    @Michael: Welkom op m'n blog! Achteraf konden wij ook wel lachen om die pietjes en de sint. Heb dit jaar ook zo de gaypride en sloepenrace meegemaakt terwijl we zaten te hengelen.:(
    Maar goed, als ik er andere mee aan het lachen krijg:))!

    @Boudewijn: Hapte er in ieder geval ééntje. De vis is nog TE aktief. We gaan het zien!

    @Sander: Dan had ik em aan de oppervlakte moeten verleiden;)) Speculaas is trouwens rulezzz!! Thanks kerel!

    BeantwoordenVerwijderen