donderdag 8 november 2012

twee minuten interval


De wind staat al dagen uit één richting op het kademuurtje te beuken. Het opgestuwde water word al gauw een klotsende massa. Een spronglaag die in de wasmachine gemengd word. Een flank laat zich even zien. Tijd om voor twee dagen zwarte piet te spelen.
Een stek die Fons en ik voor het laast drie jaar geleden bezochten. De verleiding gezien de omstandigheden waren gewoon te groot.
Een ochtendje hengelen zou wat leuks moeten opleveren.
Heeft het voeren nut gehad? Als ik het zwarte gevederte 'smorgens lekker actief naar beneden zie duiken, denk ik van niet. De wind is niet veranderd. Er springt niets.
Twee hengeltjes effies simpel. Klein boilietje op de één. Mini snowmannetje op de ander. De rigs zijn kort, want kort is hot! Een leuke gedachtengang over korte rigjes in deze tijd van het jaar is terug te vinden op natvlees.blogspot.nl Het werkt! Hoe ik ze dan maak zie je binnekort wel op de blog.



              Rigs en aasaanbieding. Een belangrijke schakel


Als ik de top fel krom zie slaan en twee piepjes uit de Delkim hoor, snel ik naar de hengel. Er gebeurd niets meer. Is het de rig? Kopschudden met het lood? Een gemiste kans? Twijfels die in deze kouder wordende periode weer toenemen. Het maakt het karpervissen voor mij nu een stuk interessanter.
Verrassend genoeg krijg ik na twee minuten een nieuwe kans. Twee harde beuken op de hengeltop, gevolgd door nu wel een monotoom geluid uit de Delkim. Een heuze run! De vis is nog wakker genoeg om er een mooie dril van te maken. In het heldere water kan ik al gauw zien dat het om een klein, maar perfect getekend schubje gaat.
Deze had ik nog niet. Een echte edelschub! Twee jaar geleden geintroduceerd in de Amsterdamse boezemwateren. Geen harde groeiers, maar voor de toekomst beloven deze vissen veel.
De rigs blijven nu kort, zoveel is zeker!



       Iets over de negen pond met een prachtig schubbenkleed.

1 opmerking: