vrijdag 3 juli 2015

Nationaal hitteplan...


Vorige week deed ik iets wat ik niet vaak doe. Althans 'not the right way'.



Maat Jeffrey heeft een plan om gezamenlijk een nachtje Twente onveilig te maken. Tof! Leuk!
Wat veel mensen niet weten, is dat ik eigenlijk geen stadsmens ben. Ik heb in Salland (naast Twente) de meeste uurtjes van m'n jeugd doorgebracht. Ik ben er opgegroeid!
Palingen, grondels en snoekbaarzen in de IJssel. Het is me met de paplepel ingegoten. Goed, ik dwaal weer af.

In de planning, stond een weekend met vismaat Fons op groot water. Leuk! Tof!
Vismaat Peter zou ons komen vergezellen.
In die wetenschap zie ik mijn kans schoon om even wat koeienstront in Twente op te snuiven. Heerlijk! Echt een gevoel dat je leeft! Peter en Fons redden het wel zonder mij.

Ik meld me af bij Fons en ga naar Jeff.
Echter hoor ik dat Peter ziek is geworden.
Aan mijn lijf geen poppenkast. We zijn geen oude wijven! Ik MOET naar Twente!
Een wat flets telefoontje met Fons, en daarna een tijdje radiostilte....... Vismaten in strubbeling. Klinkt gek, maar soms even goed!
Morgen gaan we gewoon weer samen op pad, dus de Privé hoeven jullie niet te bellen.
Ik dwaal weer af.

Na een meer dan tranquillo autoritje via Hoevelaken, Apeldoorn en Deventer, kom ik na zo'n anderhalf uur tuffen en twee peuken verder, aan in Nijverdal.
Ik word zoals ik gewend ben in deze omgeving, meer dan hartelijk ontvangen.

Het is best warm. Drukkend warm.
Het plan is een nachtje op een razendspannend en retemoeilijk putje. De omgeving vergoed alles. De blank was allang ingecalculeerd. De meeste paai is net geweest en het is gewoon geen 'aasweer'.
Jeff heeft wel de moeite genomen om wat te voeren, dus je weet maar nooit!

Als ik rond de middag arriveer, vinden we het nog te heet en te vroeg. Jeff heeft een plan.
Een middagje vissen bij Wild. Tof! Leuk! Penhengel in de aanslag, en steuren sleuren!

Wild is een prachtig sportviscomplex wat pal aan de Duitse grens ligt. Vijf ietwat te kleine vijvers, maar met een prachtig restaurant en terras.

Ik laat me niet uit over de manier van vissen op deze beesten. Het mag hier alleen met dobber en weerhaakloze haak. Een pellet, stukje zalm, mini-boilie of blokje oude kaas op de hair voldoet.
Er zit zoveel vis op deze vijvers, dat de kans op blanken bijna nihil is.

Ik vang dan even later ook mijn allereerste steur. Lol voor tien en bruut geweld! Pure drilpower!




Ook Jeff mag een paar steuren bijschrijven. In een paar uur tijd vangen we acht van die dingen. Even de frustratie eruit gedrild. Lekker!
Op naar de lokale kingsize xxl hamburger in het restaurant. Bunkeren, met uitzicht op de forellenvijver. Een aanrader!


                Tien minuten drillen is hier nog niets!






De avond valt over Twente. Best wel gaar van het gedril van steurmans, pakken we alles razendsnel uit op het putje. Het is nog steeds snikheet.
Ik heb een tent en paraplu bij me, maar een stretcher volstaat. Voor mij de meest pure vorm van nachtvissen.
Gewoon 'bare' in de buitenlucht. Steuntjes in de grond, stretcher uitgeklapt en twee rigjes richting 'iets' daar onder water.

Het is na een half uurtje al raak. Jeff haakt een prachtige zeelt en ik los er één. Aktie!
Als het maar niet teveel word. Ik lig hier verdorie gewoon angstig hard te chillen in het weiland. Puur genieten!



Na een paar biertjes zak ik vanzelf in slaap. Het lijkt wel makkelijker te gaan in de open lucht.
Als ik kort daarna wakker schrik, (voor m'n gevoel) is het al licht. Geen piep meer gehad.
De karpers willen niet. Waarschijnlijk ook in een chillmodus.
Een kort, maar krachtig weekend komt hiermee alweer te einde.

Ik heb nog één vrije dag. Er is een hittegolf op komst.
Ik doe het Circuswater aan. Een water waar Fons en ik twee jaar geleden, grote successen vierden.
Sindsdien is het er druk. Te druk. Zondagavond aankomen was dan nu ook, een goede timing.

Het water heeft me nooit los gelaten. Er zwemt hier nog 'iets'.
Normaliter doe ik niet mee aan kiloracerij, maar op dit water maar even wel. Er zwemt nog iets zwaars. Zwaarder dan ik ooit in mijn net heb gekregen.
Dit is natuurlijk een 'drive', maar ook hier, is het relaxed zitten.

De hitte baart me zorgen.
Dan lees ik op Facebook, een wijs bericht van een goede vriend. Karperen? Nu? Weet waar je mee bezig bent!

Het bericht zet me aan het denken. Het water voelt lauw en begint groen uit te slaan. Een doodse aanblik. Een aanblik als een kom mislukte erwtensoep.
De warmte brengt een paar gevaren met zich mee. Het zuurstofgehalte neemt af en de blauwalg toe.
Als ik hier aan denk, dril ik liever helemaal geen karper. Zakken is er helemaal niet bij, en drillen moet snel en effectief.

Voor een eventuele foto stel ik camera en statief vast in. Alles moet gewoon rapido! Niet relaxed!

Ik vang 'snachts een schubje. Het is een haring. In schril contrast met wat hier zwemt.



S'morgensvroeg krijg ik nog een giller. Een iets betere schub.
Het voelt niet goed. Ik voel me schuldig.



Ik weet dat je met een gezond verstand nu prima karper kan vangen. Voor de oppervlaktevissers is dit HET weer!
En toch......, het voelt voor mij niet goed. Ik kap er mee. Ik hou ermee op. Ik begin een nieuw leven.



                                                      Voorlopig de laatste?



Ik schrijf me in op een datingsite, stofzuig het huis en auto, flirt met foute en te oude vrouwen in de kroeg, doe extra afwas en strijk nu zelfs m'n onderbroeken. Begin van een nieuw leven!

Misschien ben ik wel effe 'loaded'.
Wat me opvalt is dat deze dip bijna tegelijkertijd in het jaar komt als vorig jaar. Juli is gewoon geen karpermaand. Iemand die dat wel beweerd, is een dodo!

Voor zuipen, daten en stofzuigen zijn altijd oplossingen. Ik ga morgen richting het 'zoute'.
Mijn reddende engel voor als ik het effe niet meer weet.
Daar hoop ik jullie van op de hoogte te houden. 

De lange termijnverwachting voorspeld een krachtige zuidwester en twintig graden.

Hoe schrijf ik mezelf uit bij zo'n datingsite?..........



5 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal Andres wel vissen blijven . groeten Evert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen zorgen Evert. Dit is m'n jaarlijkse dip en klaagmomentje.

      Verwijderen
  2. Lekker aan het freewheelen en doen wat je ingegeven krijgt. Je gevoel volgen kan nooit kwaad, bepaalt immers of je je ergens prettig bij voelt. Steuren sleuren, vrouwen sleuren inschrijven en weer uitschrijven? Kan je er helaas niet mee helpen. Ik zal al een mooie platte voorbij komen op de social M!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aardig tong gevangen Boudewijn! Da's goed gelukt. Ik ben er ook meteen weer klaar mee! Ik zat al weer te denken waar, hoe, hoeveel en wanneer. Dat zit dus wel weer goed! Die hitte he?

      Verwijderen
  3. Ondanks alles heb ik toch verschrikkelijk hard gelachen om je verhaal!!! Enne eens een countryboy altijd een countryboy :)

    BeantwoordenVerwijderen