woensdag 5 juni 2013

De hovenier in mij...



Bij een voorbereiding voor een karpersessie komt vaak een hoop kijken. Peilen, voeren, observeren, enz,enz. Het bekende liedje dus.
Vangstzekerheid heb je nooit. Gelukkig maar!
Toch houd ik me vaak buiten de gedane voorbereiding vast aan prettige en natuurlijke verschijnselen.
Zo kan ik tijdens het late najaar en winter, laaiend enthousiast worden van zwoele zuidwestenwinden en kwakkeltemperaturen. Ik heb met deze omstandigheden vaak gewoon te goed gevangen.
Als het voorjaar aanbreekt en de dagen voelbaar gaan lengen, krijg ik de kriebels van een zingende merel.
De natuur geeft vaak een goede indicatie en voorspelling voor het krommen van de hengels.
Ook planten zijn in deze van onschatbare waarde. Als de kastanje en populierenblaadjes bruin en geel gaan worden, weet je dat de voerfrequentie omhoog kan.
Als in februari/maart de eerste wilgenkatjes verschijnen, weet ik, dat ik vaak een gedegen kans maak.
Een echte topper in deze zijn het koolzaad en het fluitenkruid.
Invloed van zonkracht, daglengte en temperatuur maakt dat de bermen in no-time geel en wit kleuren.
Als het moment daar is dat alles bloeit, zit je aan je stekkie te harken!


                              Bloeiend fluitenkruid is me vaak goedgezind

De bloei van deze twee planten hangen vaak samen met optimale watertemperaturen. Gewoon een leuk geheugensteuntje.
Deze dagen loopt de temperatuur op. De karper vliegt de langverwachte paai in. Het fluitenkruid verwelkt. De eerste zuring verschijnt in de tuin. Tijd om te gaan wieden!



                               Verse brandnetels leveren vaak ook wel iets moois op!!


8 opmerkingen:

  1. Handige tips zeg, nooit geweten dat zulke simpele aanwijzingen zo informatief kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsak, vaak aan de waterkant en dus in de natuur zijn. Er gaan kleine, leuke en interresante details te voorschijn komen. Doe er je voordeel mee.

      Verwijderen
  2. Zeker handig. Ik ken dat soort tips nog wel van het vogelen. Zo kan ik altijd rond mijn verjaardag (15 april) de fitis verwachten. De tjiftjaf is er meestal al 3 weken eerder... Komen er rode besjes op de struiken dan kan je de braamsluiper en de koperwiek verwachten.
    Hier zijn nog 2 leuke links met dit soort weetjes:

    http://www.natuurbericht.nl/

    http://www.natuurkalender.nl/index.asp

    Groet, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja ja, wat je als visser al niet in de gaten houdt. Een goede observator zal meer vangen. Dit zei die snoekvisser uit westfriesland ook altijd, eh, Jan Eggers.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk ook, dat die bevindingen vaak kloppen. Ik heb hiermee ook veel voordeel gehad voor de zeevisserij. Als die populierenblaadjes gaan vallen.......

    BeantwoordenVerwijderen