donderdag 13 juni 2013

King for a day...Fool for a lifetime.


We hebben allemaal wel eens van die dagen dat alles meezit. Soms mag dat ook wel. We doen er immers genoeg voor. Taktieken doorspreken, spulletjes en aas aanschaffen, in weer en wind naar de waterkant om te voeren om zo af en toe een klein succesje te behalen. Er zijn van die dagen die zo bijzonder zijn, dat je het er tien jaar later nog over hebt. Ik kijk niet graag naar het verleden, maar zeldzame pareltjes komen op feesten en partijtjes altijd weer bovendrijven.
We hebben een dag gepland om eens gezellig met z'n drieën te gaan vissen. Vismaat Peter komt ons vergezellen. Druk met werk en gezin maken het voor hem niet altijd even makkelijk om wat tijd vrij te maken. Tijd is wel vaak de sleutel tot succes.
Ik laat Fons en Peter op een hotspot achter en loop iets verder waar ik rustig m'n ding kan doen. Met z'n drieën op één stek is vragen om problemen.
We verwachten wel een visje. De paai komt aardig op gang. Een rigje op de trekroute zou wat leuks moeten opleveren. De stek is al geruime tijd aangevoerd. Eén van de weinige stekjes die ik nog met regelmaat onderhoud. Het voorjaar is voor mij vaak instant werk.  Het voeren geeft wel iets meer zekerheid. De watertemperaturen en de weersomstandigheden worden gunstiger. Tijd om te harken!
Ik krijg pardoes na vijf minuten al een run. De top slaat rechts af en hang vervolgens meteen in de hengel. Het is een puddingdril. Eerst blokken, een paar slagen met de molen en de vis ligt binnen en knipoog in het net. Echt genieten was het niet, maar als ik de inhoud van mijn net bekijk kan ik een kleine indianendans niet onderdrukken. Een boezemparel!!


Ik maak een paar rooksignalen richting Fons en Peter. Fons komt al gauw even koekeloeren en maakt een fotootje en filmpje.
Voor m'n gevoel ben ik deze dag al klaar. Vijf minuten gevist! Ik klooi nog een tijdje door en vang een handvol brasems. Ik besluit al vroeg te stoppen en schuif mijn stoeltje aan bij Fons en Peter om lekker een stukje te gaan socializen. Omdat we lang niet altijd met z'n drieën op pad zijn vind ik het "beeing there" deze dag het belangrijkste. Ik hoop voor Peter. Met weinig tijd toch een poging op de boezem. Mijn verzoek word gehoord. Een prachtige spiegel is zijn deel. Dik verdiend!


Ik geniet zo nu nog meer. Ik kijk het geklooi nu met een afstandje aan. Goed geklooi overigens want Fons is "on a roll". Schub na schub word gedrild en geland. Hij kan het dit jaar gewoon niet fout doen.
Ondertussen vangt ie per ongeluk ook nog een mooi rijtje.


De kers op de taart komt eerder als nooitverwacht. De laatste run word een stukje historie.
Koning Fons voor één dag! Het levert een pb op voor good old Fonsie!! Ik zak bijna door mijn stoel als ik het schubbevlees op de mat zie liggen.


Alles vliegt opeens ontzettend snel voorbij. De ontelbare kilometertjes op het scootertje door weer en wind. Het voeren, het proberen, het blanken en altijd maar hopen op een verassing als deze.
Het seizoen kan zo al niet meer kapot. Fons neemt plaats op de roze wolk. Alles glijd voorbij. Nieuwe plannen worden gemaakt. Op je hoogtepunt stoppen? Dacht het niet. De voerpijp in de lucht en gaan!

20 opmerkingen:

  1. Tjonge wat een sessie! Gewoon alle drie in de prijzen. Stuk voor stuk mooie plaatjes hoor. Lijkt allemaal zo makkelijk ja, maar de inspanningen en tijd die erin gestoken zijn, zien we niet. Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yoepaah- zo makkelijk kan het dus ook!

    Nou ja makkelijk? Afgedwongen door de loop der jaren heen denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een plaatjes, unieke karpers, stuk voor stuk. Verbaas me wel dat de dril van jou karper lafjes was, want het is een beste knaap. Een wel heel keurig rijtje heeft die karper van Fons. En voor schubkarper begrippen, zover ik tot dusverre weet, absurd formaat. Toch niet stiekem een spiegel onder de schubben? Met recht een gedenkwaardige sessie, kickuh!

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een sessie mannen mooie spiegels en zelfs een monster schub !!! toppie

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit blog lijkt de laatste tijd wel een reclame voor dikkevissen.nl Mooie vissen zeg!

    Groet, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Tsak: Het lijkt inderdaad allemaal simpel. Toch hebben wij ook een beste tijd aangeklooit. Vastbijten, doorzetten en vaak iets anders dan het gros doen is één van de sleutels.

    @ Jeff: Uiteindelijk komt alles goed vriend!

    @ Fer: Ik vond het een flauwe dril voor het formaat van de vis. Geen idee waarom. Meestal willen ze met mach 5 het ruime soppie op.

    @ Sander: Cheers man!

    @ Michael: Het loopt zoals het loopt. Eerst maar even genieten. Ik ben zeker geen uithangbord voor dikke vissen. Het is een bijzonder voorjaar geworden. We gaan binnekort vast wel weer een keer op ons smoeltje. Daar is het boezenwater gewoon te wispelturig voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tja mannen hier doe je het allemaal voor.en het mooiste is als je het met je vrienden kan delen helemaal top mannen.enne dres king for a day fool for a live time ???? we zullen zien ouwe, we zullen zien groeten fons

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niks aan gelogen Fons! Die titel dan he! :) Machtig mooi voorjaarsgeklooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefelicteerd mannen. Wat een vissen zeg! Fons, gefelici met je pb

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hé wat leuk, dat is"het beest" mannen! Fellies!

    Ga zo door, Nico

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nico,
      Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat het niet om "het beest" gaat. Zo zie je maar weer. Er zwemmen nog genoeg verassingen rond.
      Thanks Nico.

      Verwijderen
  11. Niet normaal, mannen... Alle hulde is jullie toegewenst!! Wat een ongelooflijke vissen..

    Die knaller van Fons, die bek ziet er vervelend uit. Of word ik misleid?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je Dale!
    De bek ziet er inderdaad vervelend uit. Soms vang je wel eens van dit soort vissen op de boezem. In de volksmond ook wel "pappies" genoemd. Waarschijnlijk via sluisjes en slootjes ontsnapt uit cultuurwateren. Ik heb hier in het verleden een artikeltje over geschreven. Terug te vinden onder het kopje; verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Patsboemklatspats! Even harken en weer door! Lekker hoor! Fons felies met je PR. Oink!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ken wel "peppies", maar van "pappies"heb ik nog nooit gehoord?

    Zelf verzonnen?

    Groet,

    Joris

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Maar eh, is de vanger ook een pappie?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Peppies en pappies zullen nooit een goed huwelijk worden. Het woord heb ik zeker niet verzonnen. De ene noemt het een pap, de ander pappie of papegaai.
    Vang je wat Joris?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hee mannen bedankt voor de leuke reacties groeten fons

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie vissen hebben we toch in onze open wateren, waaronder ook heel wat "aparte" vissen zoals deze brute schub. Gefeliciteerd met je boezembak Fonsie!

    Groeten,
    Roy

    BeantwoordenVerwijderen