donderdag 20 juni 2013

Een spontaan nachie...


Het is maandagochtend. Ik moet een beetje bijkomen van een enerverend weekendje vissen. Niet dat het nou helemaal los ging, maar een dag met een harde en vieze noordenwind op je ponem maakt je nou niet bepaald jonger. Ik zet een bak te sterke leut, ik zit te zitten en zap te zappen. Dan krijg ik telefoon van vismaat Jeffrey.
"Ik rij even voorbij Apeldoorn. We gaan lekker een nachtje pakken. Ben over een uurtje bij je. Tot zo!"
Oemph! Da's even een lekkere planning. Als een sneltrein maak ik alles gereed. Totaal onverwacht, maar wel leuk. Ik hou wel van dit soort spontane akties. Ik neem het er maar even van, nu het nog kan.
Een uur later staat Jeffrey aan de deur en worden de spullen ingeladen. Een probleempje dient zich aan. Waar te vissen? Er is niks gepland. Ik onderhoud één stek samen met Fons. Deze stek laat ik dan ook keurig rusten. Het moet instant worden. Ook de visserij houden we dus spontaan.
Het Circuswater leverde altijd wel instant aktie op. Voor Jeff ook een nieuw water, hier in de grote randstad.
Het water is verlaten. De wind staat nog steeds heel smerig uit een noordelijke richting te blazen. De verwachting is echter dat deze zal afzwakken en s'nachts zal draaien naar het zuiden en de temperatuur doet oplopen. Zo'n weersomschakeling wil wel eens voor verassingen zorgen.
Het inmiddels alweer vijf uur. Het spulletje aan kant en de rigs zijn op diverse interresante hotspotjes gelegd.
Het is niet lang wachten voor de eerste fluiter. Jeff staat zo lekker spontaan en instant te drillen. Een puntgaaf schubje is zijn deel.


""Koekoek....koekoek....koe...koe....koekoek!!!!
Leuk hoor zo'n vogeltje. Het beestje valt alleen telkens in herhalingen. Als ik een weekendje heb gevist, hoor ik em s'nachts in m'n bed nog. Ach, de natuur is mooi. Dat zeggen ze van meerkoeten ook. Nu kunnen smaken natuurlijk verschillen.
Jeff kan een kleine grijns niet onderdrukken. Op zijn thuiswateren in het oosten van het land zit er ook een clubje van die irritante vogeltjes. Het geluid bracht hem altijd geluk in zijn sessies en stond vrijwel altijd garant voor een dikke spieg. Dat belooft nog wat dan!
Tot één uur s'nachts is het akelig stil. De noordenwind is wel gaan liggen en het Circuswater ligt er bladstil bij. De aktiviteit op het water neemt toe. Dikke klappen op het water, tot zelfs tien meter van de kant. Er word op de springplek meteen een rigje gedropt. Het levert een handvol brasems op.
Een kleine uurtje later krijg ik een paar laffe piepjes van de delkim te horen. De swinger kruipt langzaam omhoog. Dit is een ''dikkevissenaanbeet"!
Het voelt goed en de vis blijft karakteristiek diep voor dit water. Het zal een tien minuten geduurd hebben voordat ik een kale maar wederom gewichtige dame kan nettten.


                               Circuswaterspiegel

Leuk zo'n spontaan nachie! De wind is tegen het ochtendgloren gedraaid naar zuid. De weersvoorspelling klopt een keer. Binnen een half uur loopt er zes keer een hengel af. Het gaat bij allen om slanke en krachtigetorpedoschubs.






                               Krachtige en slanke torpedoschubs

We hebben volop aktie. De ruiming of krimping van de wind zoals je het kan noemen, pakt positief uit. Als het net licht is geworden, krijgt ook Jeff een flauwe aanbeet.
De koekoek is inmiddels ook weer wakker, dus dan weet je wel.
Ook de vis van Jeff doet behoorlijk nukkig. Echt verassend is het dan ook niet als er even later een prachtige spiegel in het net ligt. Die koekoek, die goeie ouwe koekoek!!...

13 opmerkingen:

  1. Mooie vangsten voor een instant instant sessie. Volgens mij rammelt het van de karpers op het circuswater.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies zoals het soms hoort te gaan! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zit er nou een teek op je linkerringvinger bij die spiegel? En wat heeft die Jeffrey nou in z'n oren? Ik zie dingen man! :)))

    Toffe vissen ouwe, well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekkerrrrrrrr. snel weer eens doen maat!!
    I love the big city.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Michael: Gewoon vaker doen!
    @Fer: Laten we het er maar ophouden dat de puzzelstukjes in elkaar aan het vallen zijn.
    @Boudy: mag van mij altijd wel zo zijn, die spontane instantdingetjes!
    @ Rolf: Is me nog niet opgevallen. Een monsterinsect en een stuk ijzer!
    @ Jeff: En nou wegwezen met die vogeltjes:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekkere sessie zeg en dito vissen! Afgedwongen resultaat, zoals ook de puzzelstukken die op hun plek vallen. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Man man man!! Bruut geposeerd met die tor zeg....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geachte anoniem,

      Bedankt voor je bijster intelligente reactie.

      Volgende keer, graag even je naampie vermelden. Praat wat makkelijker.

      Verwijderen
  8. Whoehahaha, maak je niet dik Dres, laffe gassies heb je overal. Het maakt geen damesbips uit. Mooie tor! Kom ik mijn plu wel onder vandaan. Any day! Bam!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Torren van groot water die tellen! Hoef ik jou Als Boezemindiaan niet uit te leggen. Je snapt em! Wanneer gaan we??

    BeantwoordenVerwijderen