dinsdag 13 augustus 2013

De Amsterdamse Nijl


Zo groot als de almighty is ie niet. Als je één van de grootste rivieren ter wereld wilt vergelijken met dit brokkie kanaal kom je aardig wat kilometertjes te kort. Zesduizend en een beetje bij een kilometertje of vijftien om precies te zijn. Toch eer ik dit stukje water wat eigenlijk helemaal geen rivier is. Een levensader! Een stuk kanaal wat verbindt met de Noordzee, IJsselmeer en heel wat boezemwateren, zowel zuidwaarts als noordwaarts.

Een stukje water vol met leven en belangrijk voor de plaatselijke economie. Interessant voor boezemkrijgers zoals ik. Menig projectspiegel is hier al gepasseert. Ik durf zelfs stellig te beweren dat tachtig procent van alle uitgezette Amsterdamse spiegelkarpers dit kanaal wel eens bezocht heeft.
In het verleden heeft dit brokkie kanaal mij al een allegaartje aan diverse karperrassen opgeleverd.
Druk met scheepvaart, sirenes, hangjongeren en traumahelicopters. Dit alles houd mij niet tegen om een paar keer per jaar een stek hier op de Amsterdamse Nijl aan te voeren en even later een paar karpersuprises uit te pakken.
Geen ingewikkelde verhalen over leader en rigs. Het maakt hier namelijk geen ene klap uit. Hier op de Nijl verliest de karper zijn schroom en bij een westerbriesje zoals afgelopen weekend kun je "Op z'n Nijls knallen!"


           Op de dijk van de Nijl met een typische klapstaart.

Dat er een allegaartje aan karper zwemt werd afgelopen weekend weer duidelijk. Zelden vingen vismaat Fons en ik zoveel typen karpers. Fons ving een frommelbekkie. Daarna verschenen er nog een paar spiegels., torpedootjes ,klapstaartje en een rijenachtige.
De Amsterdamse Nijl en terecht!!


                       Anno 2013: Dit noemen ze toch nailed?


                                 Een Nijlpendelaar.

8 opmerkingen: