donderdag 15 augustus 2013

Hoe instant is instant?


Voordat ik deze visserij ging toepassen wist ik het al zeker. Ik ga vangen! Dit is de de manier om spooky kerps in het net te loodsen. Het kon gewoon niet fout gaan en het ging uiteraard niet fout.
Zucht....denk ik al aan de lezers die dit onder ogen krijgen. Het klinkt en leest aardig arrogant. Jaja...., hij wist het tuurlijk alweer van te voren.
Nu ben ik helemaal niet arrogant en drijf regelmatig de spot met mezelf. Twijfel en wispelturigheid zijn namelijk mijn grootste vijand.

Zoals beloofd in een eerdere update zal ik deze alternatieve en zeer succesvolle manier van karpervissen eens goed onder de loep nemen.
Het is een statische visserij en toch ook weer niet. Op zwaar beviste wateren is dit volgens mij DE methode. Oud of nieuw, ik zie nog steeds veel karpervissers bezig in hetzelfde stramien. Twee hengels, rigje zwiepen op de stek, handje bollen erbij en afwachten maar. Sommige doen het nog fanatieker om een paar dagen bij te voeren. Begrijp me niet verkeerd, ik vis regelmatig en misschien zelfs veel te vaak op dezelfde manier.
Toch is de methodvisserij voor mij een openbaring. Sinds ik afgelopen winter compleet naar huis werd gevist op een klein en overvol karperwater door een paar locals, ben ik even goed achter m'n oren gaan krabben.
Hoe instant is instant? Een veel te zware vraag misschien. Deze manier van vissen is zo instant mogelijk. Hierbij kan je natuurlijk wat voorvoeren, maar de method doet al het voerwerk voor je. Klinkt nog steeds positief toch? Toch kleeft er ook een zwaar nadeel aan. Op grote boezemwateren werkt het niet, althans niet voor mij. Te klein aas en een prachtige en super aantrekkelijke voerbal voor hoeveelheden brasem waarmee je een aardig potje kan "witten".
Op de wat kleinere en zwaar beviste wateren neem ik die brasem voor lief. Het trekt volgens mij juist karper aan. Een totaal andere aasaanbieding trekt vaak nou net die ene speciale over het netkoord.
Leuke bijvangst met deze visserij zijn wel een zeelt of dikke winde.
Dan komen we meteen bij het te gebruiken materiaal.
De tweedriekwarters kunnen meteen weer terug in de schuur. Hou het lekker licht! Het is namelijk een uiterst delicate visserij. Mocht je deze vorm van karpervissen wel bij obstakels toepassen dan gelden natuurlijk weer andere regels, maar laat ik me even toespitsen op de karperputten of 'niets aan de hand' wateren.
Een penhengel tussen de 1,50 en 1,75 lb klasse is een goede keuze. Hierbij gebruik ik een molentje waarbij ik ook met de pen op stap ga. Zelf ben ik zeer tevreden met Penn. Zo eentje uit de ss-serie, of een oude maar onovertroffen Shakespeare Ambidex. Lijndikte hangt ook een beetje af van de situatie, maar met 25 honderdste kom je redelijk uit de verf. Heb je wat kleine narigheden op je stek, kun je ook voor dertig honderdste lijndikte gaan. Verder heb je dus een methodfeeder nodig. Deze zijn in verschillende gewichten verkrijgbaar. Het meest gangbare is 28 gram. Wat ook een handig hulpmiddeltje is de zogenaamde voermal. Deze staat straks bij de fotos. Guru en Preston verkopen tegenwoordig zelfs hele setjes. Verder zijn de rigjes  van groot belang. Ik maak ze zelf , maar ook deze zijn kant en klaar te koop, al is naar mijn mening de haak iets te klein voor een grote karper, en dan bedoel ik zo vanaf 15 pond. Ik gebruik standaard  15 lb gevlochten onderlijnmateriaal en een haakmaatje 6 of 8. De lengte is van groot belang!! We willen immers het haakaas in de method of er net kort buiten houden voor een snelle detectie en aanbeet van de karper.
Deze visserij kan je met losse steunen en zonder beetmelder beoefenen. Zaak is dan, dat je logischerwijs de top in de gaten moet houden. Zelf pak ik 'lekker lui' steunen met een beetmelder. Dat getuur naar m'n top doe ik al genoeg bij m'n winterse zeevisavonturen.
De montage verplaats ik om het kwartier, en vis op een hele dag een aardig gedeelte van een middelgrote put af. Dus een piep klein beetje gestruin, maar toch ook statisch.
Een verder bijkomend voordeel is dat je met het minimale aan spullen op pad kunt gaan. Een tasje waar je reservefeedertjes en lijntjes in kunnen. Een potje mais, je brood en je thermos, en dan nog een onthaakmat, emmertje voer en camera. That's it!
Wat is nu het geheim achter de methodfeeder?
Wat ik heb ondervonden is dat je altijd een compact voerplekje bij je aas hebt. Het is een bolt systeem (je hoeft dus niet aan te slaan), je bent lekker mobiel en jij gaat naar de vis toe in plaats van anders om. Klein aas kan vaak op zwaar beviste wateren net de sleutel zijn tot een grote vangst, en alle soorten aas zijn hiermee toe te passen. Miniboilies, mais, kikkererwten, tijgernoten, kleine pop-ups, plastic mais en imitaties en ga zo maar door. Alle soorten grondvoer voor om de method te kneden, zijn hiervoor toe te passen.
Tegenwoordig hebben de grote aasmerken hier al aardig op toegespeeld. Vaak voeg ik bij dit method/grondvoer nog een paar handjes hennep, een half blikje gezoete mais en 2 a 3 formaatjes betaine pelletjes toe. Dit om het voer nog wat extra aantrekkingskracht mee te geven en zo de karper sneller het haakaas op te laten nemen.
Goed, genoeg tekst nu. Hieronder laat ik wat plaatjes zien over het stap voor stap maken van een methodfeeder. Pennen zonder dobber, Struinen met je steunen! Succes!


   Maak eerst een emmertje met geschikt methodvoer



                                Zo ziet de uiteindelijke montage eruit



Maak je aaskeuze. In dit geval twee maiskorrels en een kunst(fluo)maiskorrel.



Men neme een methodmal. Doe er een laagje grondvoer op en leg de haak/hair/aas erop.



Nu vul je de mal aan tot de rand met gron/methodvoer. Zie de hennep! Oei!



Vervolgens keer je de method, drukt em in de mal, keert de mal om en knijp voorzichtig.



                               Het eindresultaat. Ready to cast!



                              Met method en penhengel. Meteen een prachtige spiegel.

11 opmerkingen:

  1. Hoi Andres,

    Leuk artikel,en ik ga het zeker eens uitproberen.Wat ik me afvraag..de method weegt 28gram met voer misschien wel 60gram..ik durf mijn lichte penhengel aan zo een gewicht niet bloot te stellen,en zou toch voor een wat zwaardere stok kiezen.

    Gr.Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hans!,

      Ik begrijp je zorg omtrent het gewicht van de method.Ik denk dat je uiteindelijk op een gram of 45 uitkomt. Ziet er eng uit, maar je staat versteld hoe ver je gooit met een rustige worp. Maar er is hoop voor je!
      Vandaag zag ik in de winkel dat er ook nog kleinere methods en malletjes te krijgen zijn. Wat ik ook niet vermeld heb, is dat er tegenwoordig zelfs carpfeeder hengels op de markt zijn. Krijg je er zelfs 3 topjes bij geleverd voor de verschillende gewichten. Succes! Lijkt me voor jou een prachtige middenweg.

      Verwijderen
  2. Op de juiste water kan dat de sleutel naa succes zijn !
    Ennuh gefeliciteerd met die 2 parels van spiegels !

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op sommige wateren echt "dodelijk" Sander. Ook een leuk alternatief voor in de polder. Thanks man!

      Verwijderen
  3. Hoi Andres,

    Mooi artikel over de Method Feeder. Ik heb op mijn vakantie een matchhengel meegenomen wat Method Feeders en grondvoer. Er was op de camping in Frankrijk een aardige visvijver vol met karpers! Dat de dressuur hoog was hoef ik jouw niet te vertellen. Er zaten mensen te vissen die hadden 2 weken niets gevangen.
    De eerste avond vissen (2,5 uur) had ik 4 karpers? Ik stond echt versteld! Ik heb me eigen blind gevangen daar en ben helemaal verslaafd aan de Method. Die aanbeten zo hard. Prachtig. Drennan heeft mooie karpfeederhengels. Ik heb er vorig jaar 1 gekocht in Engeland. Ik ga het gauw een keer in de polder uitproberen.

    Groet, Björn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bjorn,

    Drennan heeft zeker mooie stokkies. Ook Browning maakt nog steeds mooie caepfeederhengels. Buiten Guru en Preston, zag ik laatst ook een compleet pakket van Dinsmores, betreft de feeders en aanverwante artikelen.
    Je hebt in ieder geval lekker gehengeld daar in Frankrijk! Die polder gaat je zeker lukken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaan we vreemd doen Andres? ;) Afwisseling van vismethode doet leren en je vaste denkpatroon doorbreken. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verandering van spijs....Boudy! Leuk alternatief erbij in ieder geval.

      Verwijderen
  6. Hoi Andres, ik vis al een tijdje met de method op karper. Soms mobiel, maar soms ook als 1 statische hengel die ik wel met regelmaat verplaats. Ik heb echter wel ondervonden dat het vissen met de lichte korven nogal eens tot missers leidt. Mijn set-up is dus zwaarder : parabolische hengel (2,5lb) 30/100 nylon, feeder van 60 gram (Kobra en Korum voldoen het beste), wartel die loslaat bij kopschudden, onderlijn 15 ponds gevlochten of fluocarbon. Bij veel witvis monteer ik vaak een tijgernootje en een harde maiskorrel op de hair, Als basis gebruik ik de method feeder mix van Ringers en voeg daar wat kleine pellets, hennep etc. aan toe. Werkt voor mij perfect!

    Groet, Arie Paauw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Arie,
      Ook weer een leuke kijk met jouw ervaring! Da's ook weer het mooie van dit soort visserij.Keuzes zat! Die missers snap ik inderdaad. Vaak op harde bodems, denk ik. Ik los dit dan op zoals ook te zien op de montageafbeelding door er een mini-bungyrig aan te knopen.
      Over de Ringersmix ben ik te spreken.

      Verwijderen
  7. Hallo, ik was al een fervent feedervisser in Nederland, maar ook in Frankrijk heb ik nu grote karpers ( tot 29 pond ) op de methodfeeder gevangen. Op alle plekken was Smac een aassoort die instant heel goed werkte. Ik gebruik een Preston Dutchmaster en ben hier zeer goed over te spreken. Gelukkig viste ik wel in obstakelvrij water, anders gaat het w.s. niet lukken met 22/100. Opmerkelijk was ook dat ook de uren overdag productief waren, en de fransozen met boilies alleen 's nachts ( soms ) wat vingen. Ik denk echt dat op een andere manier ( en met ander aas ) vissen het verschil kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen