maandag 30 september 2013

Geen garantie...


Drie dagen gevoerd. Garantie voor succes. Al vijf dagen een stabiele luchtdruk. Garantie voor succes. Al een week staat er een stevige zuidwester. Garantie toch?

Ik zwerf al dagenlang rond, in de buurt van een bewezen hotspot. Ik ving hier vorig jaar tenslotte nog de pannen van het dak. Successen uit het verleden en dan het garantieverhaaltje wat volgt.
Mijn zwerftocht levert mij visuele aanknopingspunten op. Ik denk het wiel opnieuw uitgevonden te hebben. Er zit karper. Ik zie karper. De vermoedelijke aanwezigheid word na de eerste voerdag meteen keihard bevestigd door een bange meerkoet en een middelgrote schubkarper die voor even het luchtruim kiest. Ik zie ze zwemmen. Langs de kant en op het wijd, op half water. Hersencellen die kraken. Ik probeer hun zwemroute in te schatten en op die route zo af en toe wat lekkers rond te strooien om ze voor heel even vast te houden. Boezemkarpers vasthouden op een voerplek is een utopie. Daar zijn ze gewoon veel te onrustig voor.


                               Drie dagen gevoerd. Garantie voor succes?

Toch denk ik een route te hebben gevonden waar ze regelmatig langstrekken. Ik geloof dan zeker in het voerverhaal. Zeker in het najaar.
Ik doe dit zogezegd drie dagen. Dit zou genoeg moeten zijn om de 4e dag de boel op te vangen.
De dag. Ik ben vroeg wakker en nog voor de schemer zit ik op het scootertje. Op de stek aangekomen maak ik de boel een beetje trillend in gereedheid. De ochtenden worden nu voelbaar frisser. Toch heeft het trillen met een intense spanning te maken. Voor m'n gevoel kan het niet fout gaan. De voorbereiding was goed en het weer zit mee.
De eerste montage gooi ik een beetje beverig te water. Als aas; een gesoakte krill bal. Ik laat de lijn voor even afzinken, en hang voorzichtig maar nerveus het hangertje aan de lijn. Het palletje van de delkim  gaat op 'switch on'. De gevoeligheid op een gemiddeld viertje. De baitrunner blijft stijf dicht i.v.m. de nodige obstakels. De cockpit is gecheckt.
Op t'moment dat ik de tweede hengel uit de sleeve rits, slaat de top van de zojuist op scherp gezette hengel resoluut krom en linksaf. Bingo!
Ik blok de vis met al mijn macht voor een gevaarlijke takkenbos. Ik kan een laatste schot net op tijd afwenden. De vis zwemt kort daarna gelukkig het wijd op. In het heldere water ontdek ik al snel dat ik te maken heb met een mooie schub. Heel even denk ik dat ik te maken heb met een volschub. De schubben achter de kop zijn een beetje dwarrelig en groter dan gemiddeld. Dan zie ik de volledige flank langs het net scheren en zie teveel schubben.
De vis kakt krill. Da's mooi! Garantie voor meer. Ik wil ook meer. Klinkt een beetje hebberig, maar er is teveel moeite gedaan. Mijn kilometerteller draait overuren en de accijns op brandstof word voelbaar in de knip.


                                            Voor een tiende volschub.

Na tien minuten al een run. De vis kakt het voer uit. De zuidwester trekt aan. Da's goed voor het zelfvertrouwen. Onderschept op mijn ingeschatte zwemroute. De tweede hengel geef ik met een boost aan zelfvertrouwen een zwiep en de rig land keurig op het bedoelde plekje.
Er verstrijkt een uur, twee uur en drie uur. Geen tuut meer. De omstandigheden zijn bijna perfect te noemen.
Ik taai na vier uur teleurgesteld maar hoopvol af. Ik voer de zwemroute nog een keer aan. De aanhouder wint zeggen ze....Hoe zat dat ook al weer met garanties?....

14 opmerkingen:

  1. Eeuh- garanties zijn altijd lastig. Soms krijg je, je geld terug. Soms een tegoedbon, en soms heb je ook gewoon pech. Geen bon- geen garantie...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Garantie dwing je af ouwe :)
    Het gaat gebeuren ! of beter gezegd moet !
    Trouwens mooie vis, een vis die heeft geleefd !

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Garantie tot op de mat :) Ik heb afgelopen zondag gevist met windkracht 5 oost. Meestal kan ik het dan schudden en ook deze keer ging het niet! Wel mooi dat je zo snel beet had! Vreemd dat je daarna geen piepje meer kreeg. Die karper ging even alleen "uit" eten. Toch een prachtige schub.

    Groet, Björn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel bijzonder schubbenkleed, mooie vis, lekker rauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. eh dres de enigste garantie met karper vissen is geen garantie.fons

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Jeff: Ik raak die bonnetjes ook altijd kwijt!

    @Sander: Daar heb ik geen garantie voor nodig! Het overkomt je. En gelukkig moet ik niet, maar mag ik vissen. Die schub heeft idd wat meegemaakt. Was echt een toffe! Thanks!

    @Bjorn: Ik begreep ook niet waarom het de enigste van die dag was. Dat maakt het vissen idd nou juist zo mooi. Ik heb net als jij, gloeiende hekel aan oostenwinden.Ook gevist afgelopen weekend, zelfs met een beetje tegenzin. Wat denk je? Gewoon 4 vissen. Gelukkig kan je soms dingen gewoonweg niet snappen.

    @ Rolf: Ik hou ook wel van dit soort karpers. Uitje erbij?

    @Fons: Daar sluit ik me bij aan Fons.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele mooie vis heb je gevangen. Hier komt heus nog weel meer uit. Ze komen er in ieder geval langs. Wat een snelle aanbeet trouwens. Mooi

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die garantie is er gelukkig wel Michael. De vissen blijven prachtig! en de aanbeten komen snel. Nu inderdaad effe kijken of ik die karpersnelweg ontdekt heb.

      Verwijderen
  8. Hoi Andres. Jammer dat je niet weer een filmpje hebt gezet. Ik vond je stem zo mooi. Xxx van L.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker plat Amsterdams. Trek je geen volle zalen mee, denk ik L.:)

      Verwijderen
  9. Nog altijd trillerig, mooi om te lezen dat er nog altijd spanning is, ook na het vangen zoveel mooie karpers. Garantie tot de deur, maar die was je al uit.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mannen,

    Is dit een homofielenfelicitatieblog?

    Groetjes, Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Wim,

    Nee joh! Dan zit je helemaal verkeerd. Gewoon doorscrollen of even googelen, dan kom je vanzelf op de juiste site. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen