maandag 23 september 2013

Vierkante meter pret!


Een doodgewoon doordeweeks dagje. Zo één uit duizenden. Ik ben vroeg wakker na een onrustige nacht. De regen klettert tegen de ramen en de wind zorgt ervoor dat het bij mij boven op zolder kraakt. Ik kan de slaap niet vatten. Het is verdorie het meest ideale karperweer! In een week tijd is de luchttemperatuur drastisch gedaald. De watertemperatuur zakt langzaam. Wat doe ik hier thuis nog!

Half zes s'morgens vind ik het mooi geweest. Ik zet een flinke pot koffie, smeer de broodjes en even later zit ik op het scootertje. De stekkeuze is snel bepaald, afgegaan op resultaten uit het verleden. Dat kan nog wel eens een instinkertje zijn, maar het gevoel is goed en er is tenslotte de drie voorafgaande dagen gevoerd.
Zeven uur. De eerste rig gaat op een strategisch plekje te water. De tweede lijn werp ik op een loos stukje uit, ver buiten de voerplek.
Ik verwacht een snelle aanbeet. Het weer is gewoon te goed. Ik draai een shaggie en trek de thermos open.
Een drietal ijsvogels scheren maar rakelings voorbij. Eén daarvan duikt tien meter voor me het water in, en is succesvol. Vrolijk vliegt het vogeltje verder met een klein, paniekerig, wapperend en zilverkleurig visje in de bek. Prachtig om te zien van zo dichtbij. Ik tuur verder over het water. Dan val ik bijna voorover de plomp in! Ik schrik zelfs een beetje. Voor me voeten op nog geen meter uit de kant en pal onder de hengeltoppen, zijn drie schubkarpers aan het azen. Wapperende staarten net onder het wateroppervlak, de koppen naar beneden en grote stofwolken achterlatend. Het voer van gisteren is verdwenen. Wat te doen? Ik calculeer een risicootje in. Ik sluip naar één van de hengels, pak em op en draai rustig binnen. De karpers hebben niks in de gaten en azen vrolijk verder. Ik draai de montage zo hoog mogelijk binnen en laat het zaakje heel voorzichtig zakken, een meter achter de schubkarpers. Het risicootje verdwijnt snel en maakt plaats voor een grote kans. De karpers schrikken niet en azen vrolijk verder. Eén van de schubs draait vrijwel meteen om en zwemt richting het zojuist gedropte aasje. Ik houd de hengel vast en sta door de spanning een beetje te trillen op m'n benen. Dan gebeurt het! De karper zuigt het aasje op en ik zie meteen het hevige kopschudden van de vis. De lijn loopt strak. Ik sla gek genoeg aan, maar er is natuurlijk allang 'gebolt'! De dril is heftig. Dit was natuurlijk te verwachten op nog geen meter uit de kant. De twee overige schubkarpers kiezen het hazenpad en ik dril vrolijk verder. Een uithaal richting takkenbos kan ik net op tijd voorkomen. Het is een puntgaaf schubje en zeer welkom op een loos doordeweeks ochtendje.


                                De "snelle"

Ik zak de vis voor vijf minuten om de foto en filmcamera scherp te zetten. Dit lukt allemaal prima in korte tijd. Het blijft een geklooi in je ééntje, maar het lukt op een verantwoorde manier.
De overgebleven hengel laat ik eigenwijs liggen, met in het achterhoofd dat er nog wel eens wat meer karpers in de buurt kunnen zijn. Ik voer nu het plekje onder de kant aan met dertig verkruimelde boilies en een paar hele vijftien millimeter shelfish pineapple balletjes. Ik leg de rig tussen het kruim weer terug op het vierkante meter plekje. Ik verwacht hier voorlopig niets van omdat de boel toch aardig op z'n kop is gezet. Ik tuur om het kwartier naar het plekje. Ik kan me maar moeilijk inhouden. Ik zie geen karper meer. De tweede hengel word nog maar een keer op een ander plekje gedropt. De tijd verstrijkt. Voor de zesde keer tuur ik naar het plekje. Het boiliekruim ligt er nog.
Er barst een felle bui los en ik neem plaats onder de paraplu. Op het moment dat ik er niets meer van verwacht, klapt de top van de kanthengel resoluut een meter omlaag. Ik spring bijna door m'n paraplu heen en graai naar de kanthengel. Ook nu volgt een brute dril! De bui is gepasseerd en sta gelukkig droog te drillen. In het heldere water zie ik al gauw dat ik te maken heb met een kogelronde spiegelkarper.
Drie minuten later mag ik de vis even bekijken op de mat.



De foto en filmcamera stonden nog op scherp en kan direct handelen. Een doodgewone doordeweekse dag is een dag geworden van vierkante meter pret!
Hieronder weergegeven in een drie minuten filmpje:






18 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk verhaal man. Dit soort dingen blijven je bij. Mooie vissen ook trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Michael!
      Deze hengeluurtjes zal ik idd niet gauw vergeten!

      Verwijderen
  2. Leuk Dres! Vette sjit als je het gewoon ziet gebeuren! Toch maar aan de GoPro? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was erg tof om te zien Rolf! En dan ook nog gewoon aanslaan, duh!
      Heb nog geen GoPro centjes. Ach, met het klik-klakje, heeft ook z'n charmes;)

      Verwijderen
  3. puik filmpje lange ben weer trots op je man. fons

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proost Fons! Binnenkort is er voor jou ook nog ergens een hoofdrolletje weggelegd;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo...ik keek eventjes over je schouder mee ;-). Prachtige ervaring, prachtige vissen! Ga zo door :-D

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi he Dres om zo alles te zien gebeuren?! Lekker stukkie leesvoer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Bou, heel bijzonder om ook het 'bolten' een meter voor je te zien. Ik wil een GoPro!!! Had het graag willen filmen, maar gewoon door de spanning vergeten. Heb jij daar tips en medicijnen voor? Gewoon hengels thuislaten?

      Verwijderen
  7. Altijd leuk zo,n filmpje,
    2 mooie vissen op de film weten te leggen ! Top

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo af en toe een filmpje als bonus moet kunnen. Zie het meer als resumé van het stuk tekst erboven.
      Ondanks dat volgen er nog wel een aantal toffe filmpjes.

      Verwijderen
  8. Hoi Andres,

    Ik heb genoten van je filmpje leuk man! Lekker knallen onder het eigen kantje. Je hebt een leuk webblog en je gebruikt verschillende manieren om de karper te belagen. Voor wat het waard is ik voeg je toe aan mijn webblog :)

    Groet, Björn.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's mooi om te lezen Bjorn! Het karpervissen op verschillende manieren belagen houd je scherp en fris!
      Thanks!

      Verwijderen
  9. Als mooi weer visser, respect. Super kicken met dat heldere water om voor je ogen het zien gebeuren, ook super spannend. Hele mooie spiegel.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pluutje en thermos mee, doen wonderen Fer! Helaas het live 'bolten' niet vast kunnen leggen op de camera. Het ging ook allemaal in een flits.

      Verwijderen
  10. Puik spiegeltje maat. Wat een gevoel moet dat zijn geweest... Onder de top.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe een loos dagje tot iets speciaals kan groeien Jeff. Klinkt gek, maar ik kom tijd te kort voor meer van dit soort sessietjes.

    BeantwoordenVerwijderen