woensdag 18 september 2013

The return of 'Witlip'...


Al geruime tijd volg en lees ik ook blogs van collegavissers en medebloggers. Gewoon leuk om te lezen wat zij eigenlijk allemaal meemaken. Soms geeft je dit ook weer nieuwe inzichten in bijvoorbeeld een onderlijn, aaspresentatie, en het verschil tussen blanken en vangen onder bepaalde weersomstandigheden. Vaak kom je dan leuke vergelijkingen tegen. Bij sommige collega's zijn het gewoon de sappige verhalen waar ik van kan genieten.

Zo lees ik ook vaak de blog van Boudewijn Margadant. Ten eerste; om zijn pure belevingsverhalen. Ten tweede; omdat we streekgenoten zijn en als goede derde; omdat je gewoon veel van zijn vistactieken en benaderingen betreft het karpervissen kan leren. Ook de films die hij maakt zijn gewoon tof te noemen!
Vorige week bekeek ik eigenlijk door puur toeval via diverse links weer zo'n tof filmpje van Boudewijn. De inspiratie werd bij mij meteen weer aangewakkerd en wilde eigenlijk zo snel mogelijk naar de waterkant toe. Boudewijn ving in dit artikel en bijbehorende filmpje een prachtige en langgerekte schub. De schub werd tot 'Witlip' omgedoopt.
Mijn gedachten vlogen meteen naar een week eerder. De keiharde run en de fantastische dril van een langgerekte schub staan nog vers bij mij in het geheugen. Tijdens het uploaden op mijn computer herkende ik "Witlip'" gelijk! Ik zag de grote witte plaat op de snuit en een vlek bij de kieuwvin. Na een leuk telefonisch gesprek met Boudewijn waren we eruit.   Het is Witlip!


   Boudewijn met Witlip, eerder dit jaar. (Foto: Boudewijn Margadant)

Het leuke van het verhaal is ook de vangstlocatie. Twee sluisvakken verder en op tig kilometer verder dan Boudewijns plek, liet 'Witlip' zich weer zien. Niet gek, gezien het atletische lichaam van deze schub. Een echte reiziger!
Het moraal van dit verhaal is dat er zo ook schubkarpers herkend kunnen worden in plaats van projectspiegels. Door een wratje, pukkeltje of vlekje zijn ook deze prachtige schubkarpers te volgen. Misschien tot ziens, maar dit is niet waarschijnlijk. De schub heeft  klaarblijkelijk z'n koffertje gepakt!  'Witlip'; Goede reis!


              Vorige week; onderschept tijdens z'n reis. 'Witlip' voor eventjes weer op de gevoelige plaat

10 opmerkingen:

  1. Hoi André's,

    Knap van je dat je de karper herkende. In een karperputje kan ik me dat wel voorstellen maar op het "grote" water. Leuk! Stuur hem deze kant maar op :))

    Gr. Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Echt door puur toeval denk ik. Bij sommige vissen heb je dat. Zo van...die ken ik!

      Verwijderen
  3. Mooie schub Andres !
    En dat je hem zo effies herkend, scherp ouwe !

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze vis had echt zo'n markante witte plek op z'n snuit. Aparte vis, en dus makkelijk te herkennen.

      Verwijderen
  4. Zo'n markante bak met een duidelijke kenmerken herkennen, kan maar toch knap om deze vangst te vergelijken met die van een ander waar je persoonlijk niet bij was. Zelf heb ik de nodige karpers vast gelegd op de gevoelige plaat, de linker en rechter flank. Hieruit bleek dat iedere schubkarper uniek is, er is altijd minstens een ander schubpatroon alleen niet zo duidelijk als bij de spiegels. Mooie verdieping weer in je verhaal.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's het mooie van karper Fer. Sommige wateren herbergen karpers die stuk voor stuk anders zijn en diverse karaktertjes met zich meedragen.

      Verwijderen
  5. het is en blyft een mooie vis ouwe en zo is dat ;;;fons

    BeantwoordenVerwijderen