vrijdag 9 maart 2012

Mag het ook in Maart?



In het vorige verhaal kwam ik tot het stellen van doelen voor het aankomende seizoen.Het seizoen begint voor mij in Maart.Maart is een taaie!Maart draait je een loer! Toch zijn er ook nog wel positieve puntjes aan deze maand van noch vleesch noch visch.
Zo enthousiast iedereen uit zijn winterslaap komt,de hengels uit het vet gehaald worden, de karperbeurzen afgestruind te hebben met ladingen vol nieuwe inspiratie, en boordevol nieuwe plannen van aanpak voor het nieuwe seizoen. Nieuwe ideen, vers(kilometers lang) geknoopte rigs, een nieuw aasje, eindelijk heb je je langverwachte nieuwe voerboot, en natuurlijk mogen je nieuwe Engelse handmade 3 pondertjes niet ontbreken.Wekenlang lig je al onrustig te draaien in bed, en kan de slaap niet vatten, je vriendin word helemaal gek.Teletekst geeft voor dinsdag al 10 graden op, met in de nacht geen vorst meer. De klok gaat weer een uurtje vooruit. (dus ook weer even s,avonds een paar uurtjes), de vogeltjes zingen het hoogste lied,en zag ik daar al een vis draaien? Kevin Maddocks had het vroeger al over carpfever!!
Dit zijn voor de vuistweg een paar kenmerken van de maand Maart. En elk jaar is het weer Maart. Voor mij zonder twijfel een van de mooiste maand die er is. Ook vind ik een van de moeilijkste om karper te verschalken.Op je vaste stek wil het nog niet lukken (zijn ze er niet?, is alles dood na die stevige winter?) dus ga je maar op pad en op zoek naar nieuwe visgronden, en zo blijf ik zwerven deze maand met vaak als resultaat een vette blank.Ik maak het mezelf dan ook niet makkelijk met die wijde boezemwateren in de buurt, maar ook op de afgesloten watertjes kan Maart knap lastig zijn. Waar hangen ze uit?, en vreten ze al?Zo ben ik al een paar keer van een koude kermissessie thuis gekomen. En ik geef toe: ik vind Maart verdomde moeilijk!!

 
Ijskoude Maartkarper

 Het is vaak dan ook een kritische kijk op je stek,je aas en materiaal. Wat kan ik doen om een karper te vangen? Legio artikelen zijn er te vinden in de diverse magazines over het vissen in de winter.Winter? We zijn toch al in Maart? Daar beginnen we dus al, het is Maart!! En Maart roert zijn staart, is van kwade aard, enz, enz. Uitspraken die mij er niet toe doen. Ik wil karper!! Ik heb nieuwe spullen, nieuwe ideen, een nieuwe aanpak,dus maak me gek!! Ja, gek word ik wel deze maand. En dan niet van mega vangsten. Het is voor mij dan ook een 2-deling in de vorm van mijn visserij, winterstand en lentenukken. Je hebt dus met heel veel dingen rekening te houden deze maand. Ligt de vis al ondiep door de eerste zonnestralen?, wat is de temperatuur van het water? Kan ik al voeren?, en hoeveel? Als je met deze dingen rekening houd, kan je de puzzel van de maand Maart wel degelijk oplossen, maar wees gewaarschuwd!
Zelf houd ik altijd een stek op het oog die in het echte voorjaar veel vis op de kant brengt. Een stek ook waarin ik die 2-deling goed kan toepassen. Dat houd dus voor mij in dat ik een winterstek binnen bereik heb met diep water, ondiep water, zandplaatjes, oude rietkragen, dukdalven en bruggen. Maar omdat we naar het voorjaar gaan houd ik ook al rekening met (misschien wat vroeg) paaiplaatsen. Dus een ingang naar een zijsloot,oude lelievelden en weer die ondieptes natuurlijk.Ondiep water heeft als voordeel dat het in het waterige lentezonnetje iets opwarmt,en karper reageert daar wel degelijk op.Wat moeten we dan voeren? Is voeren nu wel zo belangrijk? Voeren houd in dat we karpers naar onze stekken willen lokken en vertrouwd raken met het aangeboden aas. Het kan absoluut geen kwaad om ook in deze maand wat te voeren. Helemaal mooi als je de hele winter rustig hebt doorgevoerd. Deze winter heb je dan behoorlijk wat beiten moeten slaan, maar dat nemen we dan voor lief. Het enigste is dat een goed lopende aangevoerde winterstek vaak eind Februarie stil valt. Hoe dat komt? Het word Maart weet u wel! Het kan dan ook al een teken zijn dat de karper aan de wandel gaat en de wat warmere ondieptes opzoekt.Vinden ze vaak belangrijker dan het voer. Zelf voer ik in Maart niet al te schokkend. Een hand vol ballen, en dat om de dag. Ook hennep wil wel eens helpen om de vis te triggeren, maar wees met de hoeveelheid wel voorzichtig. Als aas kies ik dan toch voor een hoge kwaliteitsbol die goed opvalt. Ook een fluo pop-upje wil nog wel eens uitkomst bieden. Er is ook maar 1 maand waarin ik het geweldig vind om brasem erbij te vangen, in Maart!!Brasems zetten je vaak op het goede spoor, en is vaak een teken dat de karper niet ver weg is. Geen idee waarom, maar heb het zo vaak genoeg ervaren. Brasem is ook een goede indicator wanneer de paai gaat plaatsvinden en de watertemperatuur flink doet stijgen. Ik wil dus paaiknobbels zien!! Heb dit trouwens nog zelden vernomen in Maart, maar het kan al wel. Doe er nu eens je voordeel mee met deze slijmjurken en je zit in het voorjaar gebeiteld.

 

Het weer kan in Maart net zo wispelturig zijn als de karper. Het kan nog sneeuwen, vriezen, stormen, maar ook al kortebroeken weer zijn, waarin je onder je pluutje al loopt te puffen van de warmte. Houd het weer dus goed in de gaten. Dit is ook iets waarin ik mijn strategie aanpas. Ondiep, diep, veel of weinig voer, wat voor aas enz, enz.
We hoeven dus niet zo dramatisch te doen, de plannen en ideen vallen niet in duigen, maar beschouw deze maand als een leerproces. Je stekken verkennen, je nieuwe materiaal testen, met je voerboot spelen en als bonus toch nog zo,n ijskoude Maart karper vangen. En geniet ook van de natuur deze maand. Wilgenkatjes, bloeiend klein hoefblad, vogeltjes die gaan nesten, frisgroene blaadjes aan de bomen. De winter laten we achter ons, en nieuwe kansen worden geboden.Veel plezier dit nieuwe seizoen!!

6 opmerkingen:

  1. Maart is lastig, maart is leuk, maart is mooi en soms lelijk, in maart komt de boel onder water tot leven, maar geef mij dan toch maar april. Dan weet je dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In maart hebben we ook weer zicht op april. Ook een voordeeltje Boudewijn! Er komt in ieder geval weer een mooie periode aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Andres

    deze week ga ik ook weer op pad.
    Hopelijk word het wat.
    PS mooie schub man, ik moet mijn eerste nog zien te vangen. ghe ghe.
    Well done !!!

    Groetjes Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij bent toch die man met die voerbrommer van Fox? Ricardo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Anders,

    Is ie handgeschakeld of een automaat?

    Automaat is handig tijdens het voeren.

    Groet,

    Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ricardo en Nico,
    Automaat, en gaat als de brandweer.Binnen het uur,vijf plekjes aanvoeren.De Fox is heilig!!

    BeantwoordenVerwijderen