vrijdag 4 mei 2012

Surface fun!


Afgelopen dinsdag. Ik schiet omhoog in mn bed van een paar fikse donderklappen. Het kan ook nooit lang goed gaan met dat mooie weer in Nederland. De onweersbuien zijn gelukkig van korte duur. Het klaart daarna weer mooi op, maar het is ontzettend benauwd. Een beetje drukkend is het. De wind doet vandaag ook niet mee. Ik gris in mn rommelkamer naar wat haakjes, pennetjes en loodjes en mn vertrouwde penhengel. Ik doe een graai in de koelkast naar al het brood wat er ligt. We gaan een dagje korsten!
Eenmaal bij het water aangekomen zie ik al meteen een hoop aktiviteit. Ronde kringen, boeggolven en slurpende bekken. Het drukkende weer trekt ze naar de oppervlakte.Aangezien het een ondiepe sloot betreft, warmt het water hier snel op. De eerste vissen krijgen al paaineigingen. Dit is vaak het eerste water in Mokum waar ik karper zie paaien. De onweersbui van die bewuste ochtend heeft de handrem gelukkig nog even aangetrokken.


Ik gooi een korst tegen eern paar overhangende oude wilgentakken. Vrijwel meteen word er geslurpt en mijn broodkorst gevonden. Hangen!
Een felle en leuke dril op mn lichte penhengel levert een model polderschuppie op. Gewicht is nu even niet belangrijk. Ik vang en geniet. Ik zie een bonte specht die van boom naar boom hopt. Kreeg het beestje ook niet op de foto. Dan zie ik een klein zwemmend broodkorstje. Zwemmend broodkorstje? Misschien een brilletje nodig? Als ik nog een keer goed kijk zie ik een kleinkopje van een ringslang. Shit! Mijn camera ligt honderd meter verderop in mn tas. Ook nu geen foto kunnen nemen. Die dag zal ik nog twee ringslangen zien. De natuur bruist, het water ook. Overal wielingen, bellen en geslurp. Ik vang een tweede schub.


Telefoon. Het is Natvlezer Rolf. Hij is samen met z'n zoon op pad. Voorjaarsvakantie geeft mogelijkheden om samen met pa een karper te verschalken. Ik vertel dat ze hier een grote kans maken, en even later staan we gezellig met z'n drieen aan het water. Check z'n blog van 1 mei op http://www.natvlees.nl/
 Ik vang nog een laatste schub die ik Rolf z'n kereltje laat uitdrillen. Dat ventje komt er wel! De glinstering in zijn ogen tijdens het drillen spraken boekdelen!
Ik ga. Enkele verplichtingen roepen mij huiswaarts. Ik neem afscheid van de twee en wens ze een dikke beer toe.



Aankomend weekend mag ik weer met de jeugd op pad. In samenwerking met Karperclub Nederland en sponsor Watersense mag ik de jeugd gaan begeleiden tijdens een weekend aan een recreatieplas. Het verslag volgt na het weekend. Tot dan en vang wat moois aanstaand weekend!

2 opmerkingen:

  1. Ronde kringen? Whahahaha! Ik zie altijd vierkante!

    Was leuk middaggie, idioot veel vis, ik kon ze niet vangen op afstand, jij wel drijvend. Moet ik toch ook maar eens gaan leren! Cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En aan Rolf's verslag te lezen en zien vond de Kleine Man het geweldig om de vis te drillen. ;)
    Veel plezier dit weekend.

    BeantwoordenVerwijderen