donderdag 26 april 2012

Harkje uit de schuur........


Gisteren brommerde ik langs mijn oude visgronden. Een dubbel gevoel. Enerzijds omdat sommige van deze wateren al de revue gepasseerd zijn, anderzijds omdat het toch blijft lonken. Oude liefde roest niet. Oprukkende industrie en bebouwing deed mij drie jaar geleden besluiten om deze wateren maar te laten en snufte naar meer avontuur, natuur, en linkerflanken om me heen. Ik kwam er gisteren toevallig nog even langs. Even buurten...Even checken.....Zit er nog karper? Zijn ze gegroeid?
De teleurstelling van de nieuwe kantoren, waar vroeger nog een wijds weiland met grazende koeien stond werd er al gauw een van verwondering. Het watertje was nog vrijwel onaangetast. Ter compensatie had de gemeente waarschijnlijk ook besloten om achter de kantoren een "'natuur"'gebiedje aan te leggen. Holland op z'n smalst en op z'n best. Deze gebiedjes waren in drie jaar tijd tot mijn grote verbazing aardig voorzien van rietkraagjes, wilgjes en broedende vogels. Het deed zelfs een beetje Engels aan, en nog belangrijker; het stonk er naar karper.


                                Stinken naar karper


De Alnus en de Salix groeien weelderig op een zandbaan wat er al twee jaar ligt. Een zandbaan die helaas toekomstplannen heeft. De drukke snelweg heeft nieuwe aderen nodig. Toch wint de natuur altijd! Ik zie karper springen. Ik zie karper rollen. En nog leuker, ik zie karper azen!



Ik kan het niet laten, en besluit om snel naar huis te karren en een hengel uit te gooien. De verleiding is te groot.
Een uurtje later zit ik al volledig geinstaleerd. Ik besluit om nu eens lekker grof en opvallend te gaan vissen. Twee sneeuwmannen moeten de klus gaan klaren. "'Dubbeltjes"' met shellfish pineapple en milky scopex. Op de pineapple besluit ik een "'gaypink"' te plaatsen. Laat ik eens naar anderen luisteren.



Ik zie werkelijk overal karper! Het eerste uur gebeurt er verrassend genoeg helemaal niets. Vaders komt even buurten. Altijd gezellig. Hij is op zoek naar een stekkie voor zijn aanstaande pensioen. Die lijkt ie meteen gevonden te hebben!
Er trekt een bui over. De hel breekt los! Binnen een mum van tijd ligt er een dikke laag hagel naast de plu.




Door deze kortstondige aktiviteit van regen, hagel en wind krjg ik pardoes een volle fluiter!
Ik laat me nat regen, wat me nu even niet kan deren. Ik pak de hengel en probeer de karper uit de takken te houden. Dit lukt. Uiteindelijk door wat geklungel onder de kant lost de vis. De drilarm moet warmlopen.
De zon breekt door. Pa gaat naar huis om te eten en beloofd wat eten mee te nemen. Mooi, kan ik er een avondje van maken! Vijf minuten na zijn vertrek krijg ik een volle run op het wijd. De vis laat zich helemaal boven het water zien! Na vijf minuten is dit schubkarpertje meer dan welkom.'T is geen knoepert, maar de mooie kleuren maakt het meer dan goed, en ik vang. Ook niet onbelangrijk.



Als ik de vis net heb teruggezet krijg ik een run op de eilandhengel. Deze vis lost vrijwel meteen. Damn!~Toch maar weer een bungyrigje inzetten. Pa komt met eten. Tijdens de maaltijd vertrekt de hengel op het wijd. Volle bak! Volle bek!
Terwijl ik al etend de vis sta af te drillen, doet de eilandhengel van zich spreken. Alsof er hier een stopwatch loopt zijn het de twee hengels die bijna tegelijkertijd aflopen. Lekker! Ik gun pa de eilandhengel en laat em genieten van de dril. Hij moet tenslotte ook de armen trainen voor z'n pensioen.


                             Beter dan achter de geraniums

Het begint te waaien en de lucht word donker. De aktiviteit word zichtbaar minder op het water. Pa gaat "'Championneliek"' kijken. Ik besluit om er nog een uurtje aan te plakken. Nog 1 run! Op het wijd schiet de vis er als een waanzinnige van door. Ook nu gaat het weer om een puntgaaf schubje.

                     
                              Klok en klokgaaf!


Aankomend weekend word het warmer. Vooral de nachttemperaturen stemmen mij hoopvol.
Ik haal alvast heel voorzichtig het harkje uit de schuur!






2 opmerkingen:

  1. Boem bam! Gaypink rules ouwe karpernicht! Nu weer op lf-ers jagen :) De verleiding wordt te groot!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Rolf; soms heb ik nog wel es een luisterend oor, ouwe klatser! Die lf-ers komen. Zeer binnenkort vrees ik. Zal ik?.....Rose?

    BeantwoordenVerwijderen