dinsdag 10 april 2012

Produktinfo: Een rekbaar begrip


Op veler verzoek behandel ik nogmaals "the making off"' over mijn favoriete onderlijn; De Bungy rig.
Wat maakt deze onderlijn voor mij nou zo speciaal? Wel, als het over aantallen en grootte van karper gaat, dan zijn er wel honderden andere types onderlijnen die net zo goed, of zelfs beter vangen als deze. Het is zelfs een rig die op sommige wateren nadelig werkt. Toch heeft deze rig mij al leuke, maar ook zeker verassende resultaten opgeleverd. Een rig die ik maar weinig aan de waterkant tegenkom. Daarom bij inzet ook net effe iets anders. Een rig die de druk langzaam opbouwd en waar de karper maar moeilijk mee wegkomt. Ook bij gulzig azen levert dit vaak de gewenste prik op, met als gevolg; snoeiharde runs!
Om jullie een rekje in de goede richting te geven, hieronder een kort boodschappenlijstje voor het vervaardigen van dit "'stretchy"' onderlijntje.
- klosje (gevlochten) onderlijnmateriaal van 16 lb tot 35 lb. (hangt af van de situatie)
- bungytube
- siliconenslang
- widegape haak maat 6 of 8
- siliconenstuitjes size small
- Big eye swivels mt 8 a 10
- krimpkous
- splicingneedle


 We nemen een stuk onderlijn materiaal (in dit geval camo-groene dynatex van K-karp) en knopen een lusje voor het einde van de hair en knippen het af op 35 centimeter, zoals op bovenstaande foto is afgebeeld. Dan knippen we een stukje siliconenslang van 1 a anderhalve milimeter af en fixeren het met behulp van de splicingneedle op de onderlijn. Hierna volgt meteen de haak en stellen we de hair af op de gewenste lengte. In dit geval voor een standaard 20mm boilie. Ik houd tussen het einde van de lus en de haakbocht 2 eneenhalve centimeter ruimte. De haak knoop ik met een no-knot. Dan pak ik een stukje krimpkous en knip een stukje van zo'n anderhalve centimeter af en fixeer dit met behulp van de splicingneedle op de onderlijn en schuif het zo op de haak, dat de no-knot bedekt is. Nu schuif ik ook alvast een siliconenstuitje op de onderlijn. Hierna krimp ik het krimpkous meteen boven het stoom of in kokend water. Het resultaat ziet u via onderstaande foto.


Als het krimkous in de gewenste vorm gekrompen en gebogen is, knippen we een stukje bungytube af. Ik gebruik hiervoor een stukje van 8 cm. Het kan ook korter, maar de rek zal dan groter worden en de onderlijn korter. Andersom is dit ook mogelijk om een langer stuk te gebruiken. Houd dan wel rekening met de lengte van het onderlijnmateriaal. Die word dan ook een paar centimeter langer.
De bungytube schuiven we nu voorzichtig op een splicingneedle. Om de tube wat makkelijker te laten glijden, maak ik de needle wat vochtig. Zie onderstaande foto:



Nu fixeer ik de bungytube op de onderlijn en knoop aan het eind doormiddel van een halve bloedknoop de big eye swivel. Dit type swivel dient ervoor te zorgen dat deze onderlijn zich onderwater makkelijker en natuurlijker laat gedragen. Het ziet er dan zo uit, zoals op onderstaande foto is te zien.



Nu komt het moeilijkste. Het grote gefriemel kan beginnen. Wat ik nu meestal doe is het siliconenstuitje naar het krimpkous toe schuiven en vochtig maken. Nu drukken of laten we de bungy tube over het siliconenstuitje heen glijden. Als dit gelukt is schuiven we het siliconenstuitje terug tot halverwege en laten we de bungytube over het eerste oog van de big eye swivel glijden. Nu kunnen we het siliconenstuitje terugschuiven tot de gewenste lengte. Het voordeel van dit stuitje is dat je hiermee de rek en het laatste soepele stukje van de onderlijn kan bepalen.
Het eindresultaat staat hieronder afgebeeld.



Nu kunnen we ook op deze manier een pop up lijntje of snowman versie maken. Voor het pop up lijntje gebruik ik in plaats van een siliconenstuitje een quik change pop up loodje. Voor het maken van de snowmanversie gebruik ik een extra siliconenstuitje die ik op de hair plaats. Houd nu wel rekening met de lengte van het onderlijnmateriaal die ik dan met 2 centimeter verleng.

Nu het zo buiten met het weer niet echt voorjaar wil worden, toch een leuke bezigheid. Mijn spullen staan in ieder geval klaar om op elk moment toe te kunnen slaan. Aankomende week maar weer een poging wagen.

Succes en vangze!







    

4 opmerkingen:

  1. Duidelijk verhaal! Nu nog azende vissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig en leerzaam verslag!
    Heb deze onderlijn ook wel is gemaakt. Had hem toen een keer geleerd van Giel van de Sloterplas. Gok zo dat jou die naam wel wat zegt:) Had alleen vaak moeite met het type bungytube. Het was of te groot, of juist weer te klein en het brak vaak. Mijn vraag is daarom van welk merk u het bungytube gebruikt?

    Groeten Jordy.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi jordy,

      Zeg maar je hoor!, anders voel ik me meteen zo'n oud lijk.
      Je haakt meteen een goed punt aan, betreft het type bungytube. ik ben namelijk ook nog steeds op zoek naar het meest perfecte tube materiaal. Pb, strategy en tube bij Sander's vind ik tot op heden het beste. De tube van het bovenstaande voorbeeld kwam bij Sander's vandaan. Breekt ook niet zo snel.
      Giel ken ik van horen zeggen. Sloterplas is niet echt mijn ding. Doe mij maar boezemnat! Zal je nog wel es tegen komen.
      Gr,Andres

      Verwijderen
  3. Heerlijke onderlijn dres, vangt net die lastige visjes hier.

    Goed bezig weer voor k-karp maat!! Doorgaan zo.

    BeantwoordenVerwijderen