vrijdag 13 april 2012

Vrijdag de 13e


Half negen sjok ik naar beneden met de altijd weer veel te zware meuk die ik toch altijd maar weer mee sleep. Eenmaal beneden aangekomen, doet de glazenwasser zijn werk bij de buurvrouw. Dit buitenkansje laat ik niet liggen. Deponeer m'n zooi en loop vrij parmantig, provocerend en vol genot drie keer onder het houten trappetje door. Als de buurvrouw even komt kijken, verschijnt haar zachtfluwelen zwarte kater voor de deur. Ik geef het beest een lekkere aai door de bol! Als ik toch eens al die dagen zo kon beginnen!
Drieeneenhalve minuut tuffen naar de rivier. De stek bied hoop. Er is wat gevoerd. Elke dag twee handjes Milky scopex. Gisteren kon ik er ook al de eerste karper op 1 van de voerplekjes waarnemen en sprongen er al twee net buiten de voerplek.
Een hengel uitgerust met een single 20mm scopexje tegen de dukdalf, en een hengel met scopex pop-up montage tegen een kademuurtje aan. Wat kan er vandaag nou nog fout gaan?


                        Het dukdalf was vandaag m'n grootste vriend

Na een half uur is het al raak! De top slaat krom, gevolgd door het gebrul van de delkim. De vis is zo enorm geschrokken, dat ie pardoes tegen de oude kademuur van de Amstel springt. De vis vecht voor wat ie waard is, en is al echt wakker. Een minuut of vijf sta ik te proberen om een dukdalf te luppen met een panna, maar het houten staketsel weet van geen wijken. Dan maar het netje eronder, en kan even later m'n eerste vis van het seizoen bewonderen.
De schub mag even met z'n roestbruine tooi op de kiek en zet de vis met een "'big smile"' terug. De eerste blijft altijd speciaal, niewaar?



                           Met z'n roestbruine tooi

Hierna blijft het een tijdje angstig stil. Er passeerd een onweersbui en de wind trekt wat aan. Gevolg is dat er meteen weer aktie is. Twee brasems worden snel achter elkaar gehaakt. Een springende karper laat zich kort heel even in vol ornaat boven het wateroppervlak zien. Dit altijd mooie schouwspel herhaald zich nog twee keer.
Dan komt Martin nog even buurten. Martin is de koning van de Plesmanlaan. Ik ken geen visser die daar de laatste jaren meer heeft gevangen als hij.
Goed, Martin heeft een paar vernuftige hengeltjes en dito lijntjes bij zich en vraagt of ie ook een hengeltje mag uitgooien. We vissen gezellig de laatste twee uurtjes uit. Martin vangt al gauw drie brasems. Verdere aktie blijft uit. Uit verveling doen we een verwerp wedstrijdje met een telescoophengeltje. "'Wie het midden van de Amstel kan halen"'! Martin wint. Ik kom niet eens aan bod.
De dukdalfhengel gaat heftig te keer, en kan net op tijd de vis van een panna tegen het dukdalf afhouden. Ook deze vis is goed wakker en laat me een minuut of vijf alle hoeken zien. Op vrijdag de 13e vang ik als toegift ook nog maar eens een linkerflankie!


                           een linkerflank op vrijdag de 13e

Doe mij maar meer van dit soort dagen. In juli komt er nog zo'n dag. Zet em maar alvast in je agenda; Vrijdag de 13e!

14 opmerkingen:

  1. Kijk, en zo willen we het graag zien. Toch al behoorlijk wat activiteit. Gefeliciteerd man. Op je eerder beschreven bungeerigkje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd man!

    Wat een prachtige vissen! Echt waanzinnig.

    Waar op de Amstel heb je ze gevangen? Dan kan ik het er ook proberen.

    Dank je man!

    Groet, Hessel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Sander; Het komt langzaam los
    @Boudewijn; 1 vis op de bungy, de ander op de pop-up
    @Hessel;Bij de Stopera, op 16 meter water tegen het taludje.Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tering! Stel je voor dat je ook nog zou gemorst had een spiegel gebroken had! Dan had je gewoon de eerste projectzestiger geklatst ouwe! En waarom zit je op mijn stek bij de Stopera? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk, en zo willen we het graag zien. Gebruikt u wellicht de Evert-voedermethodiek? Zeer interessant gebleken op legio wateren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En wie bent u dan wel dit te beweren? Een karpervissende autoriteit? Nee, men kan niet zeggen dat de heer Aalten het in de 80'er jaren verkeerd heeft gezien. Beslist niet. Veel karpervissers hebben dankzij zijn voedermethodiek prachtige resultaten geboekt. En nog steeds, kan ik u melden. Misschien bent u niet juist geïnformeerd meneer. Welnu, ik ga nog even een portie bollekes (uiteraard naar de receptuur van de heer Aalten) voeren. Prettige avond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heer anoniem,

      Aaltens voertactiek is een goede, maar absoluut niet leading.
      Op boezemwateren heb ik gemerkt dat voeren lang niet altijd werkt. De karper is er veel te treklustig.Voor even om ze te laten hangen prima, maar voor lange periode totale onzin.
      Meneer Anoniem, het blijft een goede afroommethode, maar het is niet heilig.

      Verwijderen
  7. Heren, heren toch,'voor de lange periode totale onzin', las ik tot mijn ontsteltenis!
    Juist op het boezemwater werpt de Evert- voermethodiek pas na langere tijd zijn vruchten af. Helemaal als er meer en meer met zogenaamd 'crap aas' wordt gevoerd, zoals op dit moment op steeds meer boezemwater gebeurt. Ik kom deze chemische balletjes de laatste tijd steeds vaker tegen op de bodem van mijn thuiswater; ze liggen er vaak wekenlang... De Evert- balletjes vissen de chemische fabriekballetjes er na verloop van tijd vierkant uit. Ja, nog een voordeel van de Evert- balletjes, je kunt ze vierkant maken... Om deze scherpe reactie af te sluiten wil ik nog een ervaring met u delen: op een voederplek met evenzoveel Evert-balletjes als 'crap'aasjes zwommen twee dikke projectspiegels. Na een stief kwartier waren alle Evert-balletjes verdwenen, de rest ligt er nu nog... In het heldere water was duidelijk te zien geweest dat de linkerflanken bewust zochten naar de Evert- balletjes... Het woord is aan u!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Señor Anoniem,

      Da,s dan een hele geruststelling. Ik ga hier echt beter van slapen.
      En geef Evert een dikke pakkerd van me!

      Verwijderen
  8. Hoi Andres,

    ik ontdek nu pas je blog, schande! En dat je dan ook nog eens samen met Martin vist! Doe je wel af en toe je oordopjes in? ;-)
    Ik kwam Joris van de week ook nog tegen bij de stopera, misschien eens met zn allen afspreken, ieder een dukdalf? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He Roeland!

    Leuk dat je mn blog leest. Voor als ik met Martin vis heb ik van die grote peltors aangeschaft!;))
    Stopera is leuk he? Joris had het al over je.
    Ieder een dukdalfje? Hmmmm,Je hebt er zat daar! Dit jaar gaan we een sessietje doen. Hadden we beloofd toch?

    BeantwoordenVerwijderen