woensdag 4 april 2012

Afleggertjes


Het is April. Zo langzamerhand doet de lente zijn intrede. Iedereen mag weer buitenspelen. Afgelopen weekend was er een sessietje met Fons gepland op de paaisloot. Het werd een klein drama.
Een watertemperatuur die in een paar dagen van 11 naar 7,5 graad zakt, plus een matig noordenwindje, zijn nou niet echt de perfecte ingredienten om een dagje te gaan slachten. Toch was de stek drie dagen lichtjes van voer voorzien en de vorige sessie leverde er al karper op. Hoop is er altijd.
De dag kabbelt voort en Fons klatst een bramo.



Er is enige aktiviteit, maar helaas bleef het hierbij.
We zien een oud mannetje op een snorfiets met grote fietstassen achterop, passeren. Tien minuten later komt hij via de andere kant weer terug. Hij rijd naar een nabijgelegen houten bruggetje en speurt het water af en werpt een slinkse blik naar ons. Hij doet net alsof hij ons niet ziet. Tien minuten passeren er, en dan vervolgd hij zijn rit.
"'Prototype aflegger"' zegt Fons. We kijken elkaar aan, en schieten in de lach. Even later verzinnen we er wat "'types"' bij.
Vooral oude mannetjes met snorfietsen en scooters moeten er aan geloven. Even later komt "'Rinus"' langs. Ik noem hem maar even voor het gemakshalve Rinus. Volgens mij heten alle oude mannetjes in Mokum; Rinus.
"'Op de plas word ook nog geen moer gevangen"'. Is dit een hint?, denk ik nog. Baldadig en vol vangdrang kijk ik em aan en zeg hem maar dat het hier ook nog niet loopt.
 Aankomend weekend is het pasen. HET weekend dat de groene paddestoeltjes weer uit het niets opduiken. Zal ik wat voeren? Pak ik een uitgelezen stek? Schuif ik aan in de lange rij?
 "'Ook nog geen moer"". Denk daar maar eens over na. Ik denk aan een afleggertje!

9 opmerkingen:

  1. Nog even en dan kan je ze weer zien en dus vangen !
    Succes.

    MVG Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Sander,

    Afleggertjes vangen??, ik heb niet zo'n groot schepnet man!;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schuif maar 'an', dan vangen wij ze wel..... Fuk Rinus, ik 'kan' m wel, de lul....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had het over de paai sloot natuurlijk hahaha.
    Zien is vangen op dat soort plekken !
    Tja die afleggertjes lekker laten afleggen en lekker je ding blijven doen !

    Succes man

    MVG Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yo Sander,
    Houd het maar op een kanaaltje, geen paaisloot.
    Om Rinus op het verkeerde scootertje te brengen;))
    Ennuh, jij succes op dat andere kanaal(tje)!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. remon van dusschoten5 april 2012 om 20:47

    Ik heb een stalker nu al twee keer de zelfde stekkenpezer tegen gekomen op twee verschilende stekken van mij. Van mij althans ik was de eerste dit jaar die er begon. Geef mij het randmeer maar weer daar waar geen randdebielen zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rinus vist wel vaker op groot water. Heeft ie mezelf verteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vet man!!! En vooral lekker belangrijk.....

    groetjes,

    Pedro

    BeantwoordenVerwijderen