maandag 18 juni 2012

Pva bommetjes


Pva is niet meer weg te denken in de hedendaagse karpervisserij. Een mooie oplossing om wat attractief lokvoer om je haakaas heen te krijgen, het tegengaan van het in de war gooien van de onderlijn of een goed wapen tegen het oppikken van vuil op de haakpunt.

Pva is tegenwoordig te verkrijgen in allerlei maten, grootte en vormen. Zo ook is het met het lokvoer wat pva geschikt is. Kleine mini-pellets, gedroogde zaden, soaks, maden en grondvoer. Pva is (gelukkig) wateroplosbaar, dus alles moet droog zijn of (het in dit geval de soaks betreft op oliebasis).
Ik krijg nog steeds vragen van mensen hoe ik nou zo'n zakje in elkaar flans. In een paar stappen heb je in een mum van tijd een attractief bommetje die onze vriend karper moet lokken en uiteindelijk ook jouw aasje pakt.
Voor de versie die ik hieronder zal beschrijven, gebruik ik een smalle en fijnmazige funnelweb en de Watersense Cloudy Stickmix. Deze stickmix bevat bestanddelen die zich in alle waterlagen mengen en naar mijn ervaring is dit een ware killer op wat dieper water. Zeg maar zo tussen de drie en tien meter. Voor deze gelegenheid werk ik met de gele Milky Scopex variant.

Stap 1:


 Men neme de grondmix 2x ter grootte van de inhoud van een fotorolletje en plaatst het in de pva koker. Optioneel is natuurlijk om het voertje "'op te leuken"' met wat pelletjes.

Stap 2:


Men pakt het stampertje en drukt de mix stevig tegen de onderkant aan.


Stap 3:




Je drukt het geheel samen en compact aan en draait het zakje vier keer rond, zodat de knoop straks makkelijk en strak gelegd kan worden.


Stap 4:




Plaats de knoop strak tegen het zakje aan


Stap 5:



Maak achter de knoop nog een knoop. Dit is voor het volgende pva bommetje


Stap 6:



Knip tussen de twee knopen het zaakje door en  het pva bommetje is klaar om te worden ingezet!

Hieronder nog een kort en simpel filmpje over hoe dit er op de bodem zal gaan uit zien. Probeer daar als karper maar eens van af te blijven!





4 opmerkingen:

  1. Ook lekker aan knutselen met zakkies zie ik; ziet er goed uit man. Alvast weer mooie vangsten gewenst Andres!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Andres,

    Dank voor de uitleg en filmpje. Ga dit zeker aanschaffen en toepassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Duidelijk Andres !!!
    Netjes beschreven !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Fer,

    Ik hoop dat je er wat aan hebt. Op sommige momenten kan het echt een meerwaarde hebben. Succes en vangze!

    BeantwoordenVerwijderen