vrijdag 6 juli 2012

An airplane.....

Twee dagen voorgevoerd. De zomerse watertemperaturen deed mij besluiten om met de krill bpo aan de gang te gaan. Ik zie ze al uitwazemen op een hard mosselplaatje, onder een dakje van waterlelies omzoomd door een school boezemkarpers. A one way ticket to paradise.

Ik lig een half uur in. Het water is rimpeloos op een enkele kring van een karperkop na. Ze zwemmen in de buurt! Een half uur word een uur, een uur word twee uur. Geen piep. Leuk met al dat voer, maar maakt het verschil? Zit ik te vroeg? Zit ik te laat? Zal ik een nachie? Allemaal vragen die bij mij vooral in Juli de kop opsteken. Wat vanzelfsprekend ging in Juni is naar mijn idee in Juli meteen radicaal anders. Ik droom verder.
Als ik net aan het nadenken ben om te gaan verkassen, gaat de rechterhengel in take-off! Gestaag buigende top, het steeds sneller aflopen van de spoel en een rodpod die bijna omslaat. Ik pak de stok op en voel voor even geen weerstand. Een weeig gevoel in de maag. Een losser?
Ik draai nu razendsnel in. Geen contact. Uit het niets zie ik het glinsterende nylon van recht vooruit, ombuigen voor m'n voeten naar keihard linksaf. Ik sta voor even in de '"hold'". De hengel buigt nu ook mee naar links. Gelukkig! Een krakend handvat. Een ratelende slip. Tot m'n middel in het water. Ik kijk een paar keer angstvallig achterom. Kan iemand mijn gestuntel volgen? Ik ben alleen. Nog meer genieten.
Een paar meerkoeten staan me geirriteerd en vragend aan te kijken. Ik zie ze al denken; vreemde collega!! De vis heeft kruishoogte bereikt en zwenkt met z'n staart. Nog niet klaar om te landen. Vanaf links gaat het nu met een noodgang rechtsaf. Voor even voel ik weer geen weerstand. Dan een laatste schot het wijd op. De vis zit op het '"glidepath'' Ik leg de landingsbaan vast uit. De vis zwemt er recht op af. The eagle has landed!! Ik gris een rolmaat uit m´n tas en ben nieuwsgierig naar de lengte. Het puntje van de staart blijft op negentig centimeter steken. Een boezemschub die gerust als vliegtuig door kan. Wat een power!!


                              Tango, Oktober, Foxtrot!

8 opmerkingen:

  1. Zijn kracht straalt er vanaf !
    Nice catch Andres

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterende vis, mooi strak op de foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. victor edward tinus

    patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Sander; Jij weet hoe boezemkarpers je alle hoekjes kunnen laten zien!
    @Rolf;September-Tango-Romeo-Alpha-November-Delta-Julliette-Echo.
    @Boudy; Thanks! Begin die zelfontspanner goed door te krijgen
    @Patrick;Thanks!, Hij is goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Duidelijk ook weer een vis gebouwd om te rossen.

    Prachtige vis man en een leuk verslag!

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Dale,

    Leuk dat je m'n blog volgt. Welkom!
    Ik ben meer van de linkerflanken, maar zo'n boezemschub op z'n tijd sla ik natuurlijk niet af.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat snap ik hoor ;-). De ene heeft liever dit,de ander weer dat. We zijn allemaal verschillend,maar de passie blijft toch wel hetzelfde in bepaalde kringen!

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen