maandag 2 juli 2012

Linkerflanken gaat vreemd (intro)


'Wat is dat nou?', hoor ik jullie al denken. Linkerflanken gaat toch over Amsterdamse karperavonturen? Dat klopt. Jullie hebben helemaal gelijk. Ik ben jullie een uitleg verschuldigd. Ga met me mee over de woelige baren.

Zo wil ik een paar keer per jaar even de teugels laten vieren. Even alle karperperikelen aan de kant schuiven. Niet dat ik nu hopeloos blank. Integendeel zelfs. Daarover meer in de volgende update.
Er zijn in de zomer altijd van die dagen dat ik zit te puffen, te steunen en te kreunen achter m'n karperhengels. Het verlangen naar net effe iets anders word dan verleidelijk groot. Zo mag ik af en toe graag een baars of een snoekbaars achterna zitten.
Toch kruipt oude liefde waar het niet gaan kan en pak ik zo af en toe m'n strandpoken en ga een frisse neus halen. Zeker in de winter als mijn karperaktiviteiten op een wat lager pitje staan mag ik graag het zilte of het semi-zilte bezoeken. Altijd garant voor aktie en vis! In het vereningsblad van de AHV heb ik hier al via een artikel wat aandacht aan besteed. Even de kop leeg. Probeer maar eens. Heel verfrissend!
Je kan dus van nu af aan en vooral de aankomende winter regelmatig updates verwachten over dikke gullen, wijtingen en platvissen. Gewoon tussen het karperen door. En dat allemaal onder de rook van Mokum!


Het toneel van vele soorten zeevis. Vergis je niet! Er zwemt ook kapitale karper!

Gisteren was de eerste avond(sessie) op het NZ-kanaal. Met vismaten Fons, Peter en Mathieu was er 1 doel. Het is zomer en dus moest er tong op de kant komen! Een visje zonder linkerflank. Ook dat kan.
17:00 u gooi ik met mijn tweede Shakespeare Beachbeast in. Twee wapperlijntjes gevuld met zagertjes en piertjes moeten de klus klaren. Een lijn middenin de vaargeul op vijftien meter diep, de ander wat ondieper op zeven meter. Vrijwel meteen is er aktie op beide toppen. Ik draai een platvisje binnen. Het is alleen de verkeerde soort.


Ook op de tweede hengel zit een visje. Een gretig steenbolkje heeft het resterende stukje pier op de haak gegrepen.



Bij ons alle vier is er volop aktie. Beazen, ingooien, strak draaien, aanbeten verzilveren en weer binnendraaien. Er word van alles gevangen. Alleen de tong schittert door afwezigheid. Fons is inmiddels ook aardig op dreef en vangt een paar beschermde vissoorten. Er zit gelukkig nog volop paling in het kanaal. Uiteraard zijn deze weer keurig netjes geretourneerd.



                  Een aparte combi; Paling en wolhandkrab
Als het gaat schemeren worden uiteindelijk ook de tongetjes wakker. Geen grote getalen, maar er zaten leuke exemplaren tussen.




                     De hele avond takelen geblazen!!


                               Onze "'boilies"'


                          Een tong. Een vis zonder linkerflank

Om twee uur 'snachts pakken we in en rijden voldaan naar huis. We hadden met z'n vieren drieenveertig vissen. Nog geen grote aantallen, maar iedereen had lol en aktie. Een avondje vreemdgaan. Stiekum wel lekker!

4 opmerkingen:

  1. Je snapt dat als je '43' in één zin noemt met 'geen grote aantallen', dat bij een zoetwatervisser de wenkbrouwen doet opkrullen he?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Boudewijn; Het lijkt inderdaad een berg met vis. We zaten met z,n vieren, dus iets meer dan tien visjes de man gemiddeld. Dat moeten er veertig de man gaan worden. Het kan! Nu nog gemiddeld tien kerps per sessie de man op de kant. Dan krullen die wenkbrouwtjes zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke visserij Andres, zilt en verfrissend.
    Zie al naar je volgende (zilte) verslagen uit.

    Ben (die ook af en toe - zéér groen nog - naar het zoute water lonkt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ben: Kan een keer geregeld worden Ben. Heb jouw zuignapvriendjes ook gespot. Kwamen tot voor m'n voeten azen in de schemer. Heel bijzonder. Volgende keer een penhengel een een halfje wit meesteken.

      Verwijderen