dinsdag 17 juli 2012

De flitsvis


Het is weer voor echte mannen! De stranden zijn verlaten, het sloepjesgepeupel zit lekker in het café en de hond mag zichzelf nu eens uitlaten. Een uitgelezen mogelijkheid om de "'drukke'" stek nog eens goed aan de tand te voelen.


Ook dit keer is Fons van de partij. De man is '"on a roll'". Hij kan weinig fout doen op 't moment. Op elke willekeurige stek en op alle tijdstippen komen de karpers vanzelf. Zo is het met mij precies de omgekeerde wereld. Zoals elk jaar is het in de maand Juli flink schrapen. Is het pech?, zijn het foute keuzes? Ik probeer er maar niet al teveel bij stil te staan. Het tij zal keren, zoveel is zeker! Wil je het keren, dan zal je ook bepaalde concessies moeten doen en erop uit gaan zoveel als mogelijk. Zo ook nu.
Zogezegd, het weer is bar en boos. De buienradar geeft alleen maar blauwe en paarse vlekken en de wind doet er nog een tandje bij. Gezellig is anders, alhoewel met Fons vermaak ik me meestal toch wel.
Er is voor ons doen, kort van te voren gevoerd. Een mixje van Milky Scopex en Polaris gaan achtenveertig uur voor aanvang van de sessie te water, gevolgd door nog wat broertjes en zusjes zo'n zestien uur voor het startsein. Dit baart ons geen zorgen. Inmiddels hebben we wel door, dat dit een bijna dagelijkse trekroute van de karper is. Het is nu alleen nog een kwestie van willen eten. Dit weer geeft ons wel hoop, alleen is overdrijven ook een vak.
Eerst denken we door een buienstraat heen te piepen, maar zelfs buienradar zit er deze zomer wel eens naast. We krijgen de volle laag! Als ik dan ook 's avonds laat op het nieuws te zien krijg dat de kelders in de Marnixstraat leegepompt moeten worden, dan verbaasd mij dat ook niet echt.
Toch houden en genieten we van dit natuurgeweld. Een volle fluiter voor Fons! De vis bonkt en schokt nukkig naar beneden. De lijn buigt af en Fons verhoogd de druk op de vis. Het gaat van een leien dakje. Ik treed maar weer eens op als '"schepper'". Het is een mooie slank gebouwde boezemschub met een soort van Chinees spleetoogje.


Het dondert en het bliksemt. Je wil nu gewoon niet dat er een hengel af gaat. Het is eigenlijk gekkenwerk. Schuilen onder het ovaltje en met een schuin oogje het geheel in de gaten te houden. Gelukkig zijn we een beetje gek. Geconcentreerd probeer ik met m'n klamme klauwtjes een shaggie te draaien. Ik moet toch maar weer filters gaan roken met dit weer. Het lukt ternauwernood. Lucky Luke had er niet trots op geweest.
Ik ben net klaar met mijn gepiel als ik een kort rateltje en een doffe plons hoor. Het is m'n rodpod!! De hengel ligt ergens in de buurt, onder water. Ik maak een sprong en grijp de nog schokkende molen. De baitrunner stond nog dicht. Er is geen kontakt meer. De karper is gevlogen. Ik ben nat, de Delkims nat en draai een visloze montage binnen. Ook dit kan er nog wel bij. De beetmelders moeten hoog nodig drogen. Dat krijg ik tenminste van ze te horen. Fons heeft gelukkig nog een reserve. Ik vis met één hengel verder.
Nu slaan de bliksemschichten van voor en van achteren in. Het spookt! Heerlijk!
Fons krijgt tussen de flitsers door een paar piepjes. De lijn loopt strak, de hengeltop krom. Hangen!
De vis scheert het wijd op en duikt dieper weg. Het gaat tergend langzaam. Het zaakje loopt vast terwijl Fons toch niet misselijk in de hengel hangt. We denken aan een beul. Het zaakje schiet los en we zien een zwanenmossel aan de lijn hangen De vis nukt vrolijk verder. Nervous breaking!
Fons gooit het zaakje los. Eerst gebeurt er niets maar uiteindelijk komt de slip op gang. BAANG! RRRRFOFFFEL!! De onweersbui zit nu precies boven ons. Wij staan gezellig in het H2O. Plus elektra= niet fijn. Maar goed, dit terzijde. De vis bonkt rustig verder en blijft diep. Ik houd het niet meer. Ook de berubberde beentjes van Fons staan een beetje te trillen. Fons zet nogmaals druk op de K-karp mono. De vis komt omhoog maar scheert nog even fijn onder mijn lijn door. Waar zijn we eigenlijk mee bezig? We zijn in ieder geval nat. Zoveel is zeker. Ik kan de vis zien. Het is een schub en het formaat is goed. Ik net de vis en til em op de mat. Uitenidelijk hadden we iets groter verwacht. Achttien pond en twintig minuten dril. Scheve verhouding toch? Kennelijk een vis met een hoog gehalte anabolen. Een flitsvis!

7 opmerkingen:

  1. waar je al je leven voor waagt......
    dit soort sessies blijven wel lang plakken!
    heeft fons het karpervirus is er geen ruk te vangen op de pier?
    groet,patrick uit ijmuiden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Patrick,

    Je leven wagen is een groot woord. Een aanbeet tijdens een bui heb je niet in de hand. Jij als Ijmuidenaar moet inderdaad weten dat er op de pier de laatste tijd niet veel"'"schokkends'" gebeurd. Stay tuned, want in de winter zullen we er zeker te vinden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel weer een heel mooi gekleurde voor Fonsie! Af en toe is het niet te filmen zo sterk als ze zijn, maar dat is toch mooi?!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Boudewijn,

    Het zeker genieten op 't moment. Waar halen ze af en toe de kracht vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lekker verhaal weer dres ,ik zie het weer voor me wat een zooitje ###%%%%weer kregen we over ons heen he?enne bouudewyn inderdaad wat hebben die beesten af en toe een power niet normaal . en patrick ja ik heb een heel zwaar karpervirus ????sorry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. misschien met een mooie baars fons!?
    of een spieg van een pondje of 20+
    moeilijk kiezen hoor.

    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen