donderdag 26 juli 2012

Pappa gaat hengelen


M'n pa is met pensioen. Hij kan nu eindelijk genieten van z'n welverdiende rust. Gelukkig zit hij niet achter de geraniums. En anders had ik hem er toch wel achter vandaan gesleurd. Hij wandelt, hij fietst en wat ik nog leuker vind; hij vist! Ik heb het tenslotte niet van een vreemde. Nu ben ik er wat verder in doorgedraaid, maar ook hij mag op z'n tijd graag een hengeltje uitgooien. Pa heeft nieuwe hengels gekocht. En als jullie al de introfoto hebben gezien, buigen die mooi door. Tijd voor aktie!

We hebben afgesproken aan een wat makkelijker watertje. Vis vangen is prio nummer één! De avond ervoor heb ik hopelijk al wat vis kunnen lokken door anderhalve kilo Milky scopex te voeren. Die gele Watersense bolletjes krijgen van mij steeds meer vertrouwen.
We hebben afgesproken om vroeg te gaan. Er word een hete dag voorspeld met middagtemperaturen van zo tegen de dertig graden. Niet echt gunstige karperomstandigheden. Onze hoop is dan ook op de vroege ochtend gevestigd.
Als ik 'smorgens arriveer, zakt de moed me in de schoenen. De vis zit volop in de paai! Voor zover ik weet is dit al de derde paai dit jaar op dit watertje. Toch kan ik een paar azende vissen spotten op de voerplek. Er is dus nog een kleine kans in de vroege uurtjes!


                      De derde paai dit jaar

De eerste twee uur gebeurd er werkelijk helemaal niets. Aan de overkant van de plas worden hele rietkragen uit elkaar getrokken. We zien het somber in. Het word nu ook voelbaar warmer. Het is net even na achten als we al zitten te puffen van de hitte.
Dan gebeurd er iets vreemds. De vissen houden van het één op andere moment op met paaien! Grote boeggolven verdwijnen richting voerplek.
Een half uurtje later is het eindelijk zover en krijg ik een volle fluiter. Het eerste schaapje is over de dam!



Ook pa is nu snel aan de beurt. Tien minuten later staat hij te genieten van z'n nieuwe hengel, met aan de andere kant een hardvechtende schubkarper.


Pa geniet met volle teugen. Hij heeft het al over groot water aanpakken, onderlijnen maken en voeren. Dat gaat de goede kant op.
Wat ons verbaasd heeft is dat naarmate het warmer werd de aanbeten alleen maar gingen toenemen. De omgekeerde wereld.
Er gaat om het half uur een hengel af. Het zijn geen biggen, maar we zijn lekker bezig. Om twaalf uur geven we het op. We branden gewoon helemaal weg. Met een leuk aantal vissen sluiten we af.
Wat gaat de weersomslag aanstaand weekend doen? Ik heb goede hoop! Ik denk dat pappa nog even gaat trainen!


                             Laat em maar schuiven!



Zachte bodem en klein aas leverd aparte  vlezige lippen op.

2 opmerkingen:

  1. he andres,
    ik heb in het verleden een vriendin gehad met zulke lippen;ze kwam echter niet van een zachte bodem!
    je kan wel raden wat ze met die lippen kon.....



    goed balonnen opblazen viespeuk!!!

    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Andres!

    Ik wens jou en je pa nog vele mooie visdagen!

    BeantwoordenVerwijderen